64 525 läst · 184 svar
65k läst
184 svar
Steg för steg ang fuktig krypgrund
Köpte för 1,5 år sedan hus med ca 100m2 uteluftsventilerad krypgrund. Byggplast fanns, men inte ända ut mot grundmuren. Besiktning visade på lite påväxt i ena "skeppet" och besiktningsmannen tyckte att boracol mot påväxt och byggplast hela vägen ut skulle räcka för att få allt bra. Boracolet gjorde sitt, men byggplasten hindrade inte all fukt från att tränga in och framförallt inte kondens. Så jag gjorde som många andra här och täppte till ventilerna och installerade en acetec pd250. la även ett nytt lager byggplast på i hela grunden då den gamla var lite skadad och att säljaren var lite "oengagerad" i åtgärderna. Är hyffsad nöjd med resultatet, inga spindlar och avfuktaren säkerställer 62-68% fuktkvot. Funderar på att isolera med liggunderlagsliknande isolering. Kanske bygger en luftsolfångare som tak till ett framtida förråd intill huset, för ökad ventilation och soldriven avfuktning när den behövs som mest.
Generellt vill man förhindra att fukt tar sig in i grunden och att temperaturen svänger för mycket/snabbt. Ventilation är ett plus, som minskar lukt och källarkänsla. Spindlar vill man helst slippa(kan ses som ett tecken på för mycket fukt). Hur man löser det beror, som folk tidigare nämnt, på förutsättningarna (miljö och huskonstruktion.
Generellt vill man förhindra att fukt tar sig in i grunden och att temperaturen svänger för mycket/snabbt. Ventilation är ett plus, som minskar lukt och källarkänsla. Spindlar vill man helst slippa(kan ses som ett tecken på för mycket fukt). Hur man löser det beror, som folk tidigare nämnt, på förutsättningarna (miljö och huskonstruktion.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Nu är jag mycket klokare!
Jag har tagit till mig av alla svar här och nu vet jag ganska säkert vad jag ska satsa på.
Det blir inte Anticimex iaf =)
Lutar faktiskt åt en Woods DS15 då dom är förhållandevis så pass billiga att det inte skadar att försöka med en sådan.
Jag bor i södra Norrland så tjälen går rätt djupt här.. Rätt smart att vända en hink uppochner för avvattningen! Annars under plasten låter enkelt och bra, går väl också att isolera slangen på frostfritt djup under muren.
Jag har tagit till mig av alla svar här och nu vet jag ganska säkert vad jag ska satsa på.
Det blir inte Anticimex iaf =)
Lutar faktiskt åt en Woods DS15 då dom är förhållandevis så pass billiga att det inte skadar att försöka med en sådan.
Jag bor i södra Norrland så tjälen går rätt djupt här.. Rätt smart att vända en hink uppochner för avvattningen! Annars under plasten låter enkelt och bra, går väl också att isolera slangen på frostfritt djup under muren.
Har på prov ställt in den Mitsubishi kondensavfuktare som vi normalt använder i delen av huset som har källare. Drygt fyra timmar senare har den fått ner den relativa luftfuktigheten till 73 (från 83) respektive 80 (från 86). Ska bli spännande att se hur det ser ut om någon dag.
Har funderat lite mer på plast och tänker försöka göra så gott det går. Måste bara få ut allt sågspån och byggspill som ligger där inne. Grus, tegel och sten får ligga kvar, det blir för omfattande åtgärd att gräva ut allt det. Bättre att göra något och se vad det ger för resultat istället för att ta till med storsläggan direkt.
Står i valet och kvalet mellan en acetec sorptionsavfukare (modell 150) eller en kondensationsavfuktare. Med tanke på att vi ändå behöver ha en till avfuktare till källaren så lutar jag åt att köpa en Woods DS15 eller en till Mitsubishi, måste bara se hur mycket jobb det är för att få till ett fall från dräneringshålet till slangen som jag har dragit in.
Har funderat lite mer på plast och tänker försöka göra så gott det går. Måste bara få ut allt sågspån och byggspill som ligger där inne. Grus, tegel och sten får ligga kvar, det blir för omfattande åtgärd att gräva ut allt det. Bättre att göra något och se vad det ger för resultat istället för att ta till med storsläggan direkt.
Står i valet och kvalet mellan en acetec sorptionsavfukare (modell 150) eller en kondensationsavfuktare. Med tanke på att vi ändå behöver ha en till avfuktare till källaren så lutar jag åt att köpa en Woods DS15 eller en till Mitsubishi, måste bara se hur mycket jobb det är för att få till ett fall från dräneringshålet till slangen som jag har dragit in.
Jag har en sådan https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/luftavfuktare-sorption-echodry-combi-ii här avfuktare i källaren, och kommer ev. att köpa en till krypgrunden också, beroende på hur det utvecklar sig. Fördelen med den är att den klarar lägre temperaturer än "vanliga" kondensavfuktare, dvs på vintern, men i gengäld så är det inte säkert att avfuktning behövs då. Beror lite på förutsättningarna.
Kan väl berätta hur jag gjort också:
Älvsbyhus på ca 150 kvadrat. Grunden består av tre "skepp".
När vi köpte kåken i mars -13 kunde viss påväxt på trossbottenskivorna noteras, inget allvarligt, bara små fläckar. Sedan husets uppförande fanns plast på marken.
Tidigare ägare hade ingen aning om fukthalten så det första jag gjorde var att installera trådlösa hygrometrar på två ställen i grunden. Sommaren kom och jag kunde konstatera att fukthalten kunde ligga upp mot 90% riktigt varma dagar.
Jag hade sedan tidigare en mindre kondensavfuktare stående, så denna släpades ner i grunden samtidigt som ventilerna tätades med cellplast och fogskum. Med denna lösning sjönk RH till kanske 75% som bäst.
Sedan blev det höst och avfuktaren kunde stängas av. Vintertid har vi inga behov av avfuktning så att investera i en sorptionavfuktare kändes helt onödigt.
I våras köpte jag en Woods Ds 15 som nu körs parallellt med den gamla avfuktaren, med denna set up håller vi RH som "sämst" på ca 60% och båda avfuktarna drar totalt ca 300W.
Vad som återstår att göra är att montera en liten fläkt för undertryck p g a att vi har lätt förhöjda värden av markradon samt att täta en ventil som jag missade förra gången jag var nere i grunden.
Ett argument som brukar föras fram mot kondensavfuktare är att de ej fungerar vid låga temperaturer, detta är ej ett problem för oss, den tiden på året som vi behöver avfukta ligger temperaturen över 15 grader i grunden. I skrivande stund har vi en temperatur på 17,1 grader och RH ligger på 60%.
Avloppet från de båda avfuktarna släpps ut under plastfolien.
Hela denna operation har kostat kanske 4000kr.
Älvsbyhus på ca 150 kvadrat. Grunden består av tre "skepp".
När vi köpte kåken i mars -13 kunde viss påväxt på trossbottenskivorna noteras, inget allvarligt, bara små fläckar. Sedan husets uppförande fanns plast på marken.
Tidigare ägare hade ingen aning om fukthalten så det första jag gjorde var att installera trådlösa hygrometrar på två ställen i grunden. Sommaren kom och jag kunde konstatera att fukthalten kunde ligga upp mot 90% riktigt varma dagar.
Jag hade sedan tidigare en mindre kondensavfuktare stående, så denna släpades ner i grunden samtidigt som ventilerna tätades med cellplast och fogskum. Med denna lösning sjönk RH till kanske 75% som bäst.
Sedan blev det höst och avfuktaren kunde stängas av. Vintertid har vi inga behov av avfuktning så att investera i en sorptionavfuktare kändes helt onödigt.
I våras köpte jag en Woods Ds 15 som nu körs parallellt med den gamla avfuktaren, med denna set up håller vi RH som "sämst" på ca 60% och båda avfuktarna drar totalt ca 300W.
Vad som återstår att göra är att montera en liten fläkt för undertryck p g a att vi har lätt förhöjda värden av markradon samt att täta en ventil som jag missade förra gången jag var nere i grunden.
Ett argument som brukar föras fram mot kondensavfuktare är att de ej fungerar vid låga temperaturer, detta är ej ett problem för oss, den tiden på året som vi behöver avfukta ligger temperaturen över 15 grader i grunden. I skrivande stund har vi en temperatur på 17,1 grader och RH ligger på 60%.
Avloppet från de båda avfuktarna släpps ut under plastfolien.
Hela denna operation har kostat kanske 4000kr.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Ser bra ut Fredl! Hur tappar du av vattnet nu?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Aha, ja det fungerar väl också så länge man inte får ut så pass mkt vatten att man måste tömma varje dag.
Ska inhandla en Woods DS15 imorgon, fick ett kanonpris av en jag känner som säljer dessa så jag får passa på!
Ska inhandla en Woods DS15 imorgon, fick ett kanonpris av en jag känner som säljer dessa så jag får passa på!
Hej !
Jag hittade på nätet ett diagram för krypgrunder/fukt
http://www.lfs-web.se/mogel.htm ( scrolla ner en bit )
Kontentan blir att har du en fukthalt på mindre än 75% och kallare än 25 grader har du liten/ingen risk för tillväxt av mögel.
Jag själv som har krypgrund och en Woods ds15 har 18 grader just nu och 69-70% RH.
När temperaturen nu sjunker till under 15 grader slår jag av avfuktaren
och ligger då på ca 73-74% RH.
skulle det bli en jäkligt blöt höst kan jag peta igång avfuktaren men annars får den vara av tills
våren kommer.
Jag är som ni andra antar jag, lite nojig ang mögel därför ligger jag under värdena i diagrammet i länken.
Jag hittade på nätet ett diagram för krypgrunder/fukt
http://www.lfs-web.se/mogel.htm ( scrolla ner en bit )
Kontentan blir att har du en fukthalt på mindre än 75% och kallare än 25 grader har du liten/ingen risk för tillväxt av mögel.
Jag själv som har krypgrund och en Woods ds15 har 18 grader just nu och 69-70% RH.
När temperaturen nu sjunker till under 15 grader slår jag av avfuktaren
och ligger då på ca 73-74% RH.
skulle det bli en jäkligt blöt höst kan jag peta igång avfuktaren men annars får den vara av tills
våren kommer.
Jag är som ni andra antar jag, lite nojig ang mögel därför ligger jag under värdena i diagrammet i länken.
Lite ”gott och blandat”:
Att använda typ Boracol är kortsiktigt väldigt bra för att ta död på befintlig påväxt. Långsiktig lösning med Boracol är inte att rekommendera eftersom orsaken till påväxt (för hög RH) i så fall finns kvar. Behandla med Boracol om du har påväxt men sedan är det RH som skall åtgärdas och minskas.
Sorptionsavfuktare är riktigt bra att använda vid låga temperaturer eftersom de fungerar även ned till noll. Dvs en sorptionsavfuktare kan vara en generell lösning som klarar allt. Men, den är normalt dyr i inköp och dyr i installation. Dessutom har min som blåser ut luften problem vid riktigt varm fuktig sommar som vi haft den senaste perioden.
Lite tekniskt exempel:
Förutsättningar: En varm sommardag 27°C med 60% RH ute (och det är låg RH för att vara sensommardag). I krypgrunden har jag haft 17°C och 65% RH. En sorptionsavfuktare som jag har blåser ut varm, extra uppvärmd luft som kan bära och innehåller mycket vatten. Men samma mängd luft (utifrån) måste då leta sig in i grunden. Om man tar uteluft på 27°C med 60% RH så ligger daggpunkten på 18,6°C, dvs luften som tas in och kyls ned till 17°C blir mer än 100% RH. Nu kan den inte bli mer än 100% varför det därför blir kondensutfällning där luften sugs in, i springor och små öppningar, ofta på ställen där man inte vill ha kondens.
Det betyder att det kan bli mer fukt i luften som tas in till krypgrunden än vad som blåses ut och min sorptionsavfuktare jobbar kontinuerligt dessa dagar (om jag nu inte hade kört kondensavfuktaren). Sorptionsavfuktaren verkar lösa detta med att den luft som blåses ut är varmare och kan ”bära” mer fukt men det betyder också elförbrukningen går i taket. Den drar ca 1kW och vem vill förbruka 20-25kWh per dag när det är varmt sommarväder?
Samma förhållanden med kondensavfuktaren:
Alla ventiler är tätade och ingen extra luft tas in utifrån. Kondensavfuktaren behöver bara kondensera den fuktighet som kommer från marken (klädd med plast) och via grundmuren. Och det är inte så mycket. Den extra förlusteffekt som blir från kondensavfuktaren ventileras inte ut utan stannar kvar i krypgrunden och bidrar också till att sänka RH. Det betyder att så länge kondensavfuktaren kan jobba ostört så verkar den mest optimal under sommaren. Bäst är naturligtvis om den inte hade behövts avfuktning men hos mig är den nödvändig och tämligen liten installations och driftskostnad.
På vintern gäller delvis det omvända att kondensavfuktaren kanske bara fungerar ned till 5-7°C. Här har jag inga problem eftersom vinterluften är torrare och avfuktning behövs inte. Skulle det bli smällkallt i grunden så kan jag stoppa dit ett element med termostat som håller temperaturen på +5°C. När elementet är på kommer inte avfuktaren att behövas.
Om man dessutom väger in hur Trygghetsvakten fungerar (i princip en värmekabel som går igång när det varit förhöjd RH under en tid) så tror jag att den blir dyrare i drift än kondensavfuktare. Fördelen är dock att den fungerar bättre vintertid och den fungerar även i minusgrader.
Som surf_fredde visar så är det också ännu mindre behov av avfuktning vintertid när temperaturen är lägre. Dock bör man ha lite ”marginal” och jag gillar att ligga på åtminstone under 70% RH.
För mig så tror jag att enbart plasttäckning, tätade ventiler, övervakning av RH och temperatur tillsammans med kondensavfuktare är bästa lösningen. Sorptionsavfuktaren som tidigare ägare installerade är för mig nedrans dyr i drift men får sitta kvar som backup. Med samma exempel som ovan hade trygghetsvakten fått värma upp krypgrunden till kanske 25°C för att hamna under 65% RH och det hade givit lite extra värme i golven under sommaren, och vem behöver det? Kondensavfuktaren tjänar jag in på 1-2 år jämfört med sorptionsavfuktarens driftskostnad.
Men det här är bara mina funderingar och jag kan ha missat nåt…
Att använda typ Boracol är kortsiktigt väldigt bra för att ta död på befintlig påväxt. Långsiktig lösning med Boracol är inte att rekommendera eftersom orsaken till påväxt (för hög RH) i så fall finns kvar. Behandla med Boracol om du har påväxt men sedan är det RH som skall åtgärdas och minskas.
Sorptionsavfuktare är riktigt bra att använda vid låga temperaturer eftersom de fungerar även ned till noll. Dvs en sorptionsavfuktare kan vara en generell lösning som klarar allt. Men, den är normalt dyr i inköp och dyr i installation. Dessutom har min som blåser ut luften problem vid riktigt varm fuktig sommar som vi haft den senaste perioden.
Lite tekniskt exempel:
Förutsättningar: En varm sommardag 27°C med 60% RH ute (och det är låg RH för att vara sensommardag). I krypgrunden har jag haft 17°C och 65% RH. En sorptionsavfuktare som jag har blåser ut varm, extra uppvärmd luft som kan bära och innehåller mycket vatten. Men samma mängd luft (utifrån) måste då leta sig in i grunden. Om man tar uteluft på 27°C med 60% RH så ligger daggpunkten på 18,6°C, dvs luften som tas in och kyls ned till 17°C blir mer än 100% RH. Nu kan den inte bli mer än 100% varför det därför blir kondensutfällning där luften sugs in, i springor och små öppningar, ofta på ställen där man inte vill ha kondens.
Det betyder att det kan bli mer fukt i luften som tas in till krypgrunden än vad som blåses ut och min sorptionsavfuktare jobbar kontinuerligt dessa dagar (om jag nu inte hade kört kondensavfuktaren). Sorptionsavfuktaren verkar lösa detta med att den luft som blåses ut är varmare och kan ”bära” mer fukt men det betyder också elförbrukningen går i taket. Den drar ca 1kW och vem vill förbruka 20-25kWh per dag när det är varmt sommarväder?
Samma förhållanden med kondensavfuktaren:
Alla ventiler är tätade och ingen extra luft tas in utifrån. Kondensavfuktaren behöver bara kondensera den fuktighet som kommer från marken (klädd med plast) och via grundmuren. Och det är inte så mycket. Den extra förlusteffekt som blir från kondensavfuktaren ventileras inte ut utan stannar kvar i krypgrunden och bidrar också till att sänka RH. Det betyder att så länge kondensavfuktaren kan jobba ostört så verkar den mest optimal under sommaren. Bäst är naturligtvis om den inte hade behövts avfuktning men hos mig är den nödvändig och tämligen liten installations och driftskostnad.
På vintern gäller delvis det omvända att kondensavfuktaren kanske bara fungerar ned till 5-7°C. Här har jag inga problem eftersom vinterluften är torrare och avfuktning behövs inte. Skulle det bli smällkallt i grunden så kan jag stoppa dit ett element med termostat som håller temperaturen på +5°C. När elementet är på kommer inte avfuktaren att behövas.
Om man dessutom väger in hur Trygghetsvakten fungerar (i princip en värmekabel som går igång när det varit förhöjd RH under en tid) så tror jag att den blir dyrare i drift än kondensavfuktare. Fördelen är dock att den fungerar bättre vintertid och den fungerar även i minusgrader.
Som surf_fredde visar så är det också ännu mindre behov av avfuktning vintertid när temperaturen är lägre. Dock bör man ha lite ”marginal” och jag gillar att ligga på åtminstone under 70% RH.
För mig så tror jag att enbart plasttäckning, tätade ventiler, övervakning av RH och temperatur tillsammans med kondensavfuktare är bästa lösningen. Sorptionsavfuktaren som tidigare ägare installerade är för mig nedrans dyr i drift men får sitta kvar som backup. Med samma exempel som ovan hade trygghetsvakten fått värma upp krypgrunden till kanske 25°C för att hamna under 65% RH och det hade givit lite extra värme i golven under sommaren, och vem behöver det? Kondensavfuktaren tjänar jag in på 1-2 år jämfört med sorptionsavfuktarens driftskostnad.
Men det här är bara mina funderingar och jag kan ha missat nåt…
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Woods DS15 inköpt! 2300kr!
Har kikat igenom denna tråden nu och det enda som gäller är alltså att täta krunden lägga plast på marken och sen köpa en woods ? Sett på www.krypgrund.info där de står att man kan göra en varm grund. Dvs täta och isolera krypgrunden. Behövs även då en avfuktare ?
Vi har köpt ett hus från 37 med krypgrund och bygger nu ut huset med en ny krypgrund. på 35m2 Ska jag täta de andra ventilerna och inte ha några på den nya delen eller hur tycker ni?
Vi har köpt ett hus från 37 med krypgrund och bygger nu ut huset med en ny krypgrund. på 35m2 Ska jag täta de andra ventilerna och inte ha några på den nya delen eller hur tycker ni?