Icewing1 Icewing1 skrev:
Nej
Sverige har en riktigt stark konsumentköplag, ta det till ARN, ta hjälp av kommunens konsumentvägledare. Får du nej i ARN vilket är ovanligt om det är en bristfällig produkt och att du gör reklamationen inom rimlig tid så är det troligen så att du inte uppfyller något av kraven i konsumentköplagen.
Försökte ringa runt till ARN och andra för några år sedan. Jag fick höra att det var lönlöst att försöka eftersom skadan kommer fram flera år efter montering och det är jättesvårt att bevisa att jag har snickrat enligt konstens alla regler. Jag gav upp. En grupperad stämning av företaget är enda sättet att hindra dem fortsätta sälja, enligt min mening. Och skriva om eländet som vi gör här i forumet, så det tas upp av duktiga journalister.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
D DCHPL skrev:
Bägge skulle jag nog säga. Mycket mer på ändträ men vi har även där de skett mitt i. Jag tror det är deras ångtvätt som satt igång processen mot skruvarna på något sätt. Idag har de direktiv om vilka skruvar man använder.
Tyvärr behövs ingen ångtvätt för att det ska ruttna. Det sker likaväl på ändträ som mitt på.

• Gilla
Fernaj
  • Laddar…
F fredpro skrev:
Försökte ringa runt till ARN och andra för några år sedan. Jag fick höra att det var lönlöst att försöka eftersom skadan kommer fram flera år efter montering och det är jättesvårt att bevisa att jag har snickrat enligt konstens alla regler. Jag gav upp. En grupperad stämning av företaget är enda sättet att hindra dem fortsätta sälja, enligt min mening. Och skriva om eländet som vi gör här i forumet, så det tas upp av duktiga journalister.
Varför inte testa att skriva en väldokumenterad anmälan till ARN för att få fallet prövat, kostar ingenting istället för att bara ”ringa runt”

Annars håller jag med dig om att journalister kan få fart på företag så dom gör rätt för sig, frågan är vart man hittar en journalist som vill skriva om dåligt byggmaterial

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Åsa Lund
Du läste uppenbarligen inte #29

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Altan behandlad med Sioo:x för att uppnå en ljusgrå färg liknande Organowood-effekten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har alltid lagt tryckt men vill ha den ljusa grå färgen och då har jag behandlat med sioox och då fått samma utseende som Organowood.Siiox tillför inget extra rötskydd utan kiseln i kombination med vatten ger bara färgen.
Har gjort detta på 2 altaner med utmärkt resultat

• Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Icewing1 Icewing1 skrev:
Nej
Sverige har en riktigt stark konsumentköplag, ta det till ARN, ta hjälp av kommunens konsumentvägledare. Får du nej i ARN vilket är ovanligt om det är en bristfällig produkt och att du gör reklamationen inom rimlig tid så är det troligen så att du inte uppfyller något av kraven i konsumentköplagen.
Min erfarenhet och åsikt är att många i Sverige tror att vi har en stark konsumentlagstiftning "för att det är ju i Sverige", trots att den på flera punkter är undermålig. Jag har själv reklamerat till ARN, och även hjälpt vänner vid några tillfällen och då några gånger upplevt processens imperfektioner och underligheter. Jag har också bott i USA under flera decennier och kan rapportera att deras konsumentskydd i många fall är betydligt starkare än det som finns lagstadgat i Sverige.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Jag gjorde en liten minialtan 2015 med Organowood, tre av brädorna blev snabbt gråare än resten, dessa tre har nu börjat ruttna, jag gjorde en reklamation och fick allt trä jag köpt ersatt med nytt inklusive olja 1 och 2, så jag är ledsen över att jag behövde reklamera men nöjd med responsen från Organowood.
Jag gissar att dom hade produktionsproblem 2014/2015 med vissa batchar.
Dom övriga brädorna jag monterade (i utsatt läge) ser alla bra ut utan underhåll.

Väldigt hög igenkänningsfaktor i denna tråd.
Vi byggde altan av organowood för sex år sedan, efter första vintern såg det ut exakt som på DCHPL's bild. Förra våren syntes de första tecknen på röta och nu är det på 8-10 ställen bitar av träet som är helt murket och lossnar om man petar på det.
Klart störande med tanke på att vi, förutom att virket kostade dubbelt upp mot vanligt tryckat, spenderat minst 5000 sedan det byggdes på deras underhållsprodukter som ska skydda träet.

• Gilla
NickeNoob
  • Laddar…
Mycket gnäll men de flesta biter ihop och byter vad det verkar. Själva valde vi Organowood av tre orsaker. 1 miljövänligt och 2 den grå färgen samt 3 broschyren som visade hur man kan bygga. Att byta vårt golv blir sommarens projekt då vi "tyvärr" ställde ett lusthus av glas ovanpå. Ett lusthus vi kan vistas väldigt mycket i under våren från feb/mars och till hösten okt/nov. eftersom golvet isolerades och inget golvdrag finns. Bilder finns i mitt tidigare inlägg, 17 feb. På sommaren, när solen skiner starkt har vi andra altaner att vara på, både på solsida och skuggsida. Denna ggr blir det tryckt NTR A i 28 x 120 som sågen, Borgunda, inte ser några bekymmer med på ett isolerat golv då NTR A kan stå i vatten. Inte lika snyggt men billigare och att gå till Teak som vi har på annan altan blir väldigt dyrt och vi räknar med att bo kvar max 15 år pga ålder så.......

C cpalm skrev:
Ja, Beijer lever ju uppenbarligen enligt devisen att slutkunderna är idioter, så det kanske inte är så konstigt.

[bild]
Så är det ju många gånger att väldigt många slutkunder är "idioter", många av dessa bolag lever ju på att tuta i folk att deras underprodukter är guld värda å att det inte finns bättre!! Synd att gemene man/kvinna inte surfar runt på dloggsidor som dessa lite oftare före de gör dyra och senare irriterande köp av skitprodukter...

H Holken147 skrev:
Frågan är ju om det ens är värt det med omkostnaderna det kan innebära.
Och deras garantisedel är ju en rejäl friskrivning..

[länk]
H Holken147 skrev:
Frågan är ju om det ens är värt det med omkostnaderna det kan innebära.
Och deras garantisedel är ju en rejäl friskrivning..

[länk]
Jo go morgon yxskaft, med dessa punkter är man ju i stort sett lurad med att få ngn sorts ersättning för skadat virke

Läste Organowoods reklam nyligen där de angav att det också skulle ge visst brandskydd. Det kan man kanske tänka sig att silikatimpregneringen ger men eftersom närmare detaljer saknades sätter jag tills vidare ingen tilltro till den biten, och av ovanstående förstår jag att träskyddsfunktionen också är tveksam.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tack Optimera Helsingborg för att ni avrådde mig från att köpa Organowood när jag lade mitt trädäck!

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
S StickyJH skrev:
Tack Optimera Helsingborg för att ni avrådde mig från att köpa Organowood när jag lade mitt trädäck!
Nån som vågar satsa på en långsiktig kundrelation!

• Gilla
Fernaj och 3 till
  • Laddar…
Hur farlig är vanligt tryckimpregnerat trall nån som vet? det känns som alltid med miljö produkter att vara ett sämre alternativ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.