2 902 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Sprucket gjutjärnsrör till avloppsventilationen..
Då är det 75H haggan skrev:
Rätt gissat om dimension gissar jag. En svårighet du stöter på är att få till rätt längd på nytt rör och ansluta det i överänden. Rörböj i gjutjärn och plast har nog inte samma bygglängd.H haggan skrev:
Redigerat:
Här är en lite bättre bild på sprickan...
Har sågat av och fått ut rören. Givetvis sprack muffen i botten när jag försökte knacka ur 90 böjen... Men lyckades få över en gummiövergång så det blev tätt för det rinner ut vatten ur böjen märkte jag... Blev en 110 90 böj så får det bli en förminskning till 75. Det var inga problem att skarva ett 2 m rör med ett 1 m rör. Nu ska jag bara meka ihop upp till taket.
Har sågat av och fått ut rören. Givetvis sprack muffen i botten när jag försökte knacka ur 90 böjen... Men lyckades få över en gummiövergång så det blev tätt för det rinner ut vatten ur böjen märkte jag... Blev en 110 90 böj så får det bli en förminskning till 75. Det var inga problem att skarva ett 2 m rör med ett 1 m rör. Nu ska jag bara meka ihop upp till taket.
Snyggt jobbat. Hann inte skriva en lösning innan du själv löste detta men är man noggrann så kan man mkt själv. Finns muffar av gummi som du redan upptäckt. Att gå
”ner” till 75 skulle jag inte se så konstigt om man inte vill totalrenovera just nu då det handlar om avluftningen.
Har precis gjort liknande i helgen pga att vi inte skall renovera badrummet nu. Det får vänta några år. Detta var i en kryp ”ålnings-” grund.
”ner” till 75 skulle jag inte se så konstigt om man inte vill totalrenovera just nu då det handlar om avluftningen.
Har precis gjort liknande i helgen pga att vi inte skall renovera badrummet nu. Det får vänta några år. Detta var i en kryp ”ålnings-” grund.
Nu var det 75 mm sedan tidigare tror det räcker som ventilation. Nu blev detta en nödlösning med gummiövergång 75- 110 och sedan tillbaka till 110mm då muffen sprack och det började rinna vatten ur röret... Fanns ingen på lager och behövde fix direkt då blev det vad jag fick tag på.Dr Benz skrev:
Snyggt jobbat. Hann inte skriva en lösning innan du själv löste detta men är man noggrann så kan man mkt själv. Finns muffar av gummi som du redan upptäckt. Att gå
Det är redan otroligt mycket bättre lukt i badrummet!
Det bör det absolut göra. Det är ju luft som rör sig fram och tillbaka och ingen vätska eller dylikt. Vad skönt att det verkar fungera.H haggan skrev:Nu var det 75 mm sedan tidigare tror det räcker som ventilation. Nu blev detta en nödlösning med gummiövergång 75- 110 och sedan tillbaka till 110mm då muffen sprack och det började rinna vatten ur röret... Fanns ingen på lager och behövde fix direkt då blev det vad jag fick tag på.
Det är redan otroligt mycket bättre lukt i badrummet!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansluta toalettgren till bef. gjutjärnsrör
Vatten & Avlopp -
Avlopp till wc i källare hur skarva på gjutjärnsrör.
Vatten & Avlopp -
Hur går man till väga när man ska installera en toastol på ett gammalt gjutjärnsrör
Badrum -
Är dehär ett sprucket gjutjärnsrör?
Vatten & Avlopp -
Alternativ till gammalt sprucket elementreglage
Värme allmänt