L Lisa-marie skrev:
Jag jobbar inte på Schneider men kanske jobbar du på nâgot företag som har bättre lösningar...
Tänkte bara eftersom du dyker upp med konstiga svar och citerar dig själv. Strösslar tråden med massa snack om schneiders inbyggda system när det som diskuteras är belysningsplanering och inte hemautomation

Min tanke är att man bör ha en genomtänkt setup för belysning man blir nöjd med. Sen gärna open-source på eventuell automation för att minska eventuell inlåsningseffekt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Lisa-marie skrev:
Varför inte installera nåt från schneider, exempelvis, då har man inga problem och allt funkar perfekt.
Haha, inga problem och allt funkar perfekt. Vilket jävla dundersystem, det enda i heeeeeela universum som inte har några svagheter alls 🙄

Till frågan så tillhör jag skaran som inte är speciellt förtjust i infällda spot'ar eller ledlister som huvudsaklig ljuskälla. Jag anser att ljuskällan eller rättare sagt armaturen är en del av inredningen och att rätt ljussättning kan förändra ett rums intryck är ju inte bara subjektivt tyckande.

Som punkt/stämningsbelysning eller vad det nu kallas på branschspråk kan det säkert funka bra med infällda spot'ar men annars tycker jag att det blir lite kalt och kan ge en känsla av offentlig lokal. Dessutom är det inte speciellt flexibelt.
 
D
L Lisa-marie skrev:
Läs nogasvaren...
Vad menar du, de flesta verkar inte har spotlights i ordets bemärkelse utan infällda bredstrålande lampor för allmänbelysning?

Jag håller nog med om att det senare är rätt tråkigt, förutom då i badrum, men riktiga spotlights kan ge riktigt fina effekter, att kunna belysa något med starkt ljus är väldigt dekorativt men kräver rätt produkt och utbudet av sådana är dåligt.
 
B Bästerortarn skrev:
Haha, inga problem och allt funkar perfekt. Vilket jävla dundersystem, det enda i heeeeeela universum som inte har några svagheter alls 🙄

Till frågan så tillhör jag skaran som inte är speciellt förtjust i infällda spot'ar eller ledlister som huvudsaklig ljuskälla. Jag anser att ljuskällan eller rättare sagt armaturen är en del av inredningen och att rätt ljussättning kan förändra ett rums intryck är ju inte bara subjektivt tyckande.

Som punkt/stämningsbelysning eller vad det nu kallas på branschspråk kan det säkert funka bra med infällda spot'ar men annars tycker jag att det blir lite kalt och kan ge en känsla av offentlig lokal. Dessutom är det inte speciellt flexibelt.
Just flexibelt är något som ofta underskattas. Sen ska en riktig spotlight vara riktad och punktbelysa något. Som tidigare påpekades är nog de vanligaste fast monterade "downlights"
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Spottar är en fluga som flygit sin väg. Finns ingen förhöjande mysighetsfaktor annat än i badrum.
Absolut inget värdehöjande medel.
Fasta apparater bör man om möjligt ansluta till ethernet
 
D
G G.L. skrev:
Spottar är en fluga som flygit sin väg. Finns ingen förhöjande mysighetsfaktor annat än i badrum.
Absolut inget värdehöjande medel.
Fasta apparater bör man om möjligt ansluta till ethernet
Konstigt sak att säga, du har aldrig varit på museum, butiker, teater.. mm, mm, spotlight är alltså lampor med en riktad smal stråle, de lär inte försvinna någonsin?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
D djac skrev:
Konstigt sak att säga, du har aldrig varit på museum, butiker, teater.. mm, mm, spotlight är alltså lampor med en riktad smal stråle, de lär inte försvinna någonsin?
Du tänker inte att det är underförstått att vi primärt diskuterar hemmiljöer på detta forum? 🙄
 
D
B Bästerortarn skrev:
Du tänker inte att det är underförstått att vi primärt diskuterar hemmiljöer på detta forum? 🙄
Jag ser förvirringen i tråden, en del verkar missnöjda med sina infälla armaturer och det tycker jag är förståeligt, har själv gått igenom en transformation och tycker att det är en helt annan sak när man får löst riktning och strålbredd. Ska säga att jag fick hjälp av ljuskonsult, har man den möjligheten så tycker jag man ska ta den.
 
Jag anser att spottar kan man aldrig ha för lite av. Bra som grundbelysning (eller punkt) sen utöka med fast installationer.
 
bf402 bf402 skrev:
Håller i stort med i vad du säger. Kruxet är att det är rätt ont om konstantströmsdrivers som har vettigt protokoll för styrning inbyggt. Vill man köra z-wave eller zigbee typ så är det ofta enklast att sätta upp en styrd 230V-dimmer och att armaturerna har sina egna dimbara drivers. Annars kanske man får hålla på och pilla med 0-10V-styrning och annat krafs, vilket i alla fall jag vill undvika.

Edit: en annan aspekt är ju att armaturer med inbyggt don kan man köra vanlig FK till. Armaturer med konstantström och centralt drivdon måste man ofta använda tillverkarens egna kablage (eftersom man är tvungen enligt lag att följa tillverkarens instruktion). Kan bli väldigt dyrt för lite kopplingstråd och skarvlådor.

Edit2: såg nu att det kommit rätt mycket Zigbee-grejer på dimmerfronten. Svinbra ju. Har inte hållt mig uppdaterad där eftersom jag mest kör z-wave/ethernet.
Antingen Zigstöd i drivern, eller en liten zigbee-enhet (som även kan erbjuda push-dim) innan som ger 0-10V till en 0-10V driver. Då kan man bygga allt. Kan väl knappast vara problem att hitta CC-kabel till rimligt pris? Varför skulle inte vanlig FK duga förresten?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Lmyrskog Lmyrskog skrev:
Jag anser att spottar kan man aldrig ha för lite av.
Vad menar du med det? Att du helst inte har några alls? 🤔
 
bf402 bf402 skrev:
Armaturer med konstantström och centralt drivdon måste man ofta använda tillverkarens egna kablage (eftersom man är tvungen enligt lag att följa tillverkarens instruktion).
Tvivlar på att någon som installerar denna typ av lösning använder tillverkarens egna kablage om det nu inte råkar vara lämpligt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tvivlar på att någon som installerar denna typ av lösning använder tillverkarens egna kablage om det nu inte råkar vara lämpligt.
Nja, yrkesmän följer såklart tillverkarens instruktioner eftersom det är lag på att göra det.
En FK 1,5mm2 pallar så klart strömmen minst lika bra som tillverkarens kablage, som oftast är mycket klenare, men det kan finnas andra aspekter, typ vad som händer med störningar och annat vid högfrekvent pwm etc. Men framför allt handlar det om att man som installatör/hemmapulare inte är fri att göra hursomhelst ifall tillverkaren specificerar något annat. Som hemmapulare utan auktorisation ska man ju inte göra fast installation alls i och för sig.
 
bf402 bf402 skrev:
Nja, yrkesmän följer såklart tillverkarens instruktioner eftersom det är lag på att göra det.
En FK 1,5mm2 pallar så klart strömmen minst lika bra som tillverkarens kablage, som oftast är mycket klenare, men det kan finnas andra aspekter, typ vad som händer med störningar och annat vid högfrekvent pwm etc. Men framför allt handlar det om att man som installatör/hemmapulare inte är fri att göra hursomhelst ifall tillverkaren specificerar något annat. Som hemmapulare utan auktorisation ska man ju inte göra fast installation alls i och för sig.
Har aldrig sett såna krav på kablage för CC.
Har tex Hide-alite det?
 
bf402 bf402 skrev:
yrkesmän följer såklart tillverkarens instruktioner eftersom det är lag på att göra det
Säger du det så...

bf402 bf402 skrev:
Som hemmapulare utan auktorisation ska man ju inte göra fast installation alls i och för sig.
Håller det sig inom skyddsklenspänningskrets/50V/200VA/10A så är det OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.