50 485 läst · 349 svar
50k läst
349 svar
Spottar i tak, en modefluga?
Gör efter egen smak, det är absolut inget fel på 'spottar' eller någon annan belysning för den delen. Oavsett om syftet är att skapa stämning eller arbetsbelysning så passar olika typer och modeller beroende på smak och tycke.
Jag har nyligen byggt hus och valde lite blandat, jag har dimbara spottar som huvudbelysning i hall/kök/badrum men bara som fondbelysning (sparsamt längs med väggar) i vardagsrum. I badrum finns det givetvis även extra belysning vid handfat/spegel. Och över köksbordet och vid köksön finns det även 3-fas skenor.
Däremot finns olika modeller på spottar, jag gillar inte den synliga ramen så hittade infällda LED-spottar som jag tycker inte stör det visuella uttrycket av taket speciellt mycket.
Jag har nyligen byggt hus och valde lite blandat, jag har dimbara spottar som huvudbelysning i hall/kök/badrum men bara som fondbelysning (sparsamt längs med väggar) i vardagsrum. I badrum finns det givetvis även extra belysning vid handfat/spegel. Och över köksbordet och vid köksön finns det även 3-fas skenor.
Däremot finns olika modeller på spottar, jag gillar inte den synliga ramen så hittade infällda LED-spottar som jag tycker inte stör det visuella uttrycket av taket speciellt mycket.
Just det något som också jag tycker är viktigt var att ljuskällan i spottarna skulle vara dold så långt som möjligt så på de spottar jag valde sitter ljuskällan försänkt och är avskärmad med ett filter samt har de ganska låg spridningsvinkel. Detta gör att spottarna ger mest indirekt ljus förutom om man står direkt under såklart. De är också dimbara via plajd system.Tony Kübek skrev:Gör efter egen smak, det är absolut inget fel på 'spottar' eller någon annan belysning för den delen. Oavsett om syftet är att skapa stämning eller arbetsbelysning så passar olika typer och modeller beroende på smak och tycke.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 934 inlägg
Tur man är olika, jag tycker det ser ofärdigt utTony Kübek skrev:Gör efter egen smak, det är absolut inget fel på 'spottar' eller någon annan belysning för den delen. Oavsett om syftet är att skapa stämning eller arbetsbelysning så passar olika typer och modeller beroende på smak och tycke.
Att rodda sitt hus utifrån vad som idag är trendigt för att få mervärde i en okänd framtid är bara rimligt om man själv gillar trenden.K Kvast-Hilda skrev:Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Du ska ju främst bo i din bostad antar jag, eller är det främst en kortsiktig investering?
För mig räcker det med kronomkopplare så finns hel och halvljus.Alfredo skrev:
Det finns led med hel och halv ljusstyrka. Då får du 4 ljusnivåer utan dimmer.
Jag har bara dåliga erfarenheter av elektroniska drivenheter. Bråkar innan de ens fyllt 10år.
Elektronikfritt håller längre.
Det är pga du inte kört med CC.P PNI skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/cat/smarta-led-lampor-36813/Alfredo skrev: