Gör efter egen smak, det är absolut inget fel på 'spottar' eller någon annan belysning för den delen. Oavsett om syftet är att skapa stämning eller arbetsbelysning så passar olika typer och modeller beroende på smak och tycke.
Jag har nyligen byggt hus och valde lite blandat, jag har dimbara spottar som huvudbelysning i hall/kök/badrum men bara som fondbelysning (sparsamt längs med väggar) i vardagsrum. I badrum finns det givetvis även extra belysning vid handfat/spegel. Och över köksbordet och vid köksön finns det även 3-fas skenor.
Däremot finns olika modeller på spottar, jag gillar inte den synliga ramen så hittade infällda LED-spottar som jag tycker inte stör det visuella uttrycket av taket speciellt mycket.

• Infälld LED-spotlight i taket, utan synlig ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infällda LED-spottar i taket i ett modernt vardagsrum med ljusa väggar, en vit soffa, glasvitrinskåp samt gröna växter på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
MrJay
P PåLandet skrev:
snyggt, off topic men vad är det för innertak du har i bortre delen av rummet?
Ja den ser extremt vågig ut…

Tony Kübek Tony Kübek skrev:
Gör efter egen smak, det är absolut inget fel på 'spottar' eller någon annan belysning för den delen. Oavsett om syftet är att skapa stämning eller arbetsbelysning så passar olika typer och modeller beroende på smak och tycke.
Jag har nyligen byggt hus och valde lite blandat, jag har dimbara spottar som huvudbelysning i hall/kök/badrum men bara som fondbelysning (sparsamt längs med väggar) i vardagsrum. I badrum finns det givetvis även extra belysning vid handfat/spegel. Och över köksbordet och vid köksön finns det även 3-fas skenor.
Däremot finns olika modeller på spottar, jag gillar inte den synliga ramen så hittade infällda LED-spottar som jag tycker inte stör det visuella uttrycket av taket speciellt mycket.
Just det något som också jag tycker är viktigt var att ljuskällan i spottarna skulle vara dold så långt som möjligt så på de spottar jag valde sitter ljuskällan försänkt och är avskärmad med ett filter samt har de ganska låg spridningsvinkel. Detta gör att spottarna ger mest indirekt ljus förutom om man står direkt under såklart. De är också dimbara via plajd system.

Skippa spottarna.
Det blir extremt fula hål i innertaket när de tas bort.
De glappar och börjar blinka.
Drivdon som går sönder.
Skaffa lampor med E27 fattning. Enkelt problemfritt billigt lättillgängligt.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tony Kübek Tony Kübek skrev:
Tur man är olika, jag tycker det ser ofärdigt ut

K Kvast-Hilda skrev:
Tack! Nä, jag är jäkligt ambivalent när det gäller detta. (Och mycket annat också för den delen.)
Jag håller med, det finns många snygga och ändamålsenliga armaturer som är 100 ggr snyggare än spotar.

P PNI skrev:
Skippa spottarna.
Det blir extremt fula hål i innertaket när de tas bort.
De glappar och börjar blinka.
Drivdon som går sönder.
Och dimma aldrig nånting isåfall.

R
D djac skrev:
[länk]

Litet hål, smal stråle, effektfullt
Mm, läcker. Men inte fyratusen per spot läcker.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
P PNI skrev:
Har du förslag på den typen av lösningar med goda dimegenskaper? För helst skulle jag vilja att det du föreslår var möjligt.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Att rodda sitt hus utifrån vad som idag är trendigt för att få mervärde i en okänd framtid är bara rimligt om man själv gillar trenden.
Du ska ju främst bo i din bostad antar jag, eller är det främst en kortsiktig investering?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D
R RoAd skrev:
Mm, läcker. Men inte fyratusen per spot läcker.
Ja tyvärr, Delta är ganska dyra men mycket bra produkter med hög kvalitet (tycker jag), gäller att hitta rätt inköpskanal men de brukar bli plagierade ganska snabbt och man kan hitta kopior ibland.

Alfredo Alfredo skrev:
Har du förslag på den typen av lösningar med goda dimegenskaper? För helst skulle jag vilja att det du föreslår var möjligt.
För mig räcker det med kronomkopplare så finns hel och halvljus.
Det finns led med hel och halv ljusstyrka. Då får du 4 ljusnivåer utan dimmer.
Jag har bara dåliga erfarenheter av elektroniska drivenheter. Bråkar innan de ens fyllt 10år.
Elektronikfritt håller längre.

P PNI skrev:
För mig räcker det med kronomkopplare så finns hel och halvljus.
Det finns led med hel och halv ljusstyrka. Då får du 4 ljusnivåer utan dimmer.
Jag har bara dåliga erfarenheter av elektroniska drivenheter. Bråkar innan de ens fyllt 10år.
Elektronikfritt håller längre.
Det är pga du inte kört med CC.

MrJay
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.