49 290 läst · 349 svar
49k läst
349 svar
Spottar i tak, en modefluga?
Problemet med att försöka använda spottar till allmänbelysning, är att taken blir MÖRKA och själva ljuskällorna ofta bländande. Spottar kan däremot bli bra som kompletterande punktbelysning. Och nu blir det istället LED-lister som ger mörka tak och bländande ljus...
Nja, så har det inte varit på några decennier.Alfredo skrev:
Se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Starkström för definitionen för "starkström". Eftersom en felaktig downlightinstallation riskerar att bränna ner hela kåken så faller det sannolikt inom auktorisationskrävande arbete.
Väldigt bra ljus då man vill se ordentligt, tex då man städar. Lite äldre uppskattar också då de ofta vill se ordentligt. Bra om de går att dimma.K Kvast-Hilda skrev:Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Jag håller med om att man i takt med att åren går vill ha mer ljus, speciellt viktigt tycker jag att det är i badrum, där sätts det allmänt för lite belysning/ljus, ska man ha armaturer i taket så bör man iaf sikta på +600lm per ljuskälla och sätta dem ganska tätt, naturligtvis bra ljus vid spegeln, gärna ovanifrån.K kerkar skrev:
Spotar är väldigt bra i hall, kök och som belysning på väggar. Jag tror inte det blir så bra som huvudbelysning.
När vi byggde nytt med Dast hade vi en kille som bestämde hur det skulle se ut. Elektrikern gjorde vad han sa.
Vi har en kombination...
När vi byggde nytt med Dast hade vi en kille som bestämde hur det skulle se ut. Elektrikern gjorde vad han sa.
Vi har en kombination...
snyggt, off topic men vad är det för innertak du har i bortre delen av rummet?Kristian Ask skrev: