Gör det inte! Spottar i badrum är väl ok. Vi bytte till LED spottar i köket och nu går dem sönder en efter en och det har bara gått 10 år. Inte var de billiga heller för varje har sin transformator men LED armaturen är integrerad och det har varit problem så att det inte fungerar om vi inte byter båda. 1400 kr styck för att det är proffsgrejer men det blir ju helt galet dyrt att börja byta ut dem.

Ångrar mig
 
Bara för information, vi har installerat minispottar, ca 7 cm, led. De syns nästan inte alls när de inte är tända. De ger ett bra ljus och går bra att dimma. Jag skulle inte vilja ha en ful skena uppe i taket, även om jag kan flytta den som jag vill, när jag flyttar den har jag hål överallt, hur snyggt är det?
 
S swirve skrev:
Går utmärkt att ha annat än spottar i badrum! Även andra material än kakel o plastmatta....
[bild]
Snyggt! Jag har inte ens en taklampa i min sal/vardagsrum.
 
Vad du än gör, se till att ev spottar blir riktiga ConstantCurrent, med ett centralt LED-drivdon som du dels kan byta ut lätt vid behov och som är effektivare än de som är inbyggda i varje 230V spot. Och dels kan dimma perfekt mellan 0-100% utan flimmer, samtidigt som det finns drivers som går att styra via tex Zigbee för automation. Det blir dessutom billigare än 5-11 230V spottar som de flesta elektriker slänger upp för att sedan erbjuda finfina produkter från Plejd, som kan "dimma allt perfekt"!
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi har ett komplett system fån scheider, funkar ypperligt, i alla rum.
 
L Lisa-marie skrev:
Vi har ett komplett system fån scheider, funkar ypperligt, i alla rum.
Dessutom kan vi styra allt över internet.
 
K karlmb skrev:
Vad du än gör, se till att ev spottar blir riktiga ConstantCurrent, med ett centralt LED-drivdon som du dels kan byta ut lätt vid behov och som är effektivare än de som är inbyggda i varje 230V spot. Och dels kan dimma perfekt mellan 0-100% utan flimmer, samtidigt som det finns drivers som går att styra via tex Zigbee för automation. Det blir dessutom billigare än 5-11 230V spottar som de flesta elektriker slänger upp för att sedan erbjuda finfina produkter från Plejd, som kan "dimma allt perfekt"!
Håller i stort med i vad du säger. Kruxet är att det är rätt ont om konstantströmsdrivers som har vettigt protokoll för styrning inbyggt. Vill man köra z-wave eller zigbee typ så är det ofta enklast att sätta upp en styrd 230V-dimmer och att armaturerna har sina egna dimbara drivers. Annars kanske man får hålla på och pilla med 0-10V-styrning och annat krafs, vilket i alla fall jag vill undvika.

Edit: en annan aspekt är ju att armaturer med inbyggt don kan man köra vanlig FK till. Armaturer med konstantström och centralt drivdon måste man ofta använda tillverkarens egna kablage (eftersom man är tvungen enligt lag att följa tillverkarens instruktion). Kan bli väldigt dyrt för lite kopplingstråd och skarvlådor.

Edit2: såg nu att det kommit rätt mycket Zigbee-grejer på dimmerfronten. Svinbra ju. Har inte hållt mig uppdaterad där eftersom jag mest kör z-wave/ethernet.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Varför inte installera nåt från schneider, exempelvis, då har man inga problem och allt funkar perfekt.
 
L Lisa-marie skrev:
Varför inte installera nåt från schneider, exempelvis, då har man inga problem och allt funkar perfekt.
Jobbar du på Schneider eller vill du bara bekräfta ditt eget val?

Man kan ju antingen låsa in sig till ett visst företags inbyggda och dyra system eller så lägger man smarta styrningen i ljuskällan. Hemautomation är iofs ett helt annat ämne
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Lisa-marie skrev:
Varför inte installera nåt från schneider, exempelvis, då har man inga problem och allt funkar perfekt.
Vi har överhuvudtaget inga problem, vi kan styra allt precis hur vi vill, allt fungerar topp.
 
D
L Lisa-marie skrev:
Varför inte installera nåt från schneider, exempelvis, då har man inga problem och allt funkar perfekt.
Nu gällde väl diskussionen här sk. spotlights eller inte?

Det är ganska tydligt att det folk oftast sätter är inbyggda taklampor och inte spotlights och säkert det som gör att folk är missnöjda.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jobbar du på Schneider eller vill du bara bekräfta ditt eget val?

Man kan ju antingen låsa in sig till ett visst företags inbyggda och dyra system eller så lägger man smarta styrningen i ljuskällan. Hemautomation är iofs ett helt annat ämne
Jobbar inte för Schneider, men är jättenöjd med deras produkter och hur det fungerar i vårt hus. Vi har allt med belysning, larm och andra funktioner.
 
D djac skrev:
Nu gällde väl diskussionen här sk. spotlights eller inte?

Det är ganska tydligt att det folk oftast sätter är inbyggda taklampor och inte spotlights och säkert det som gör att folk är missnöjda.
Spotlicht, jag är för, är diskret och flexibel. Man kan dessutom kombinera med annan belysning.
 
L Lisa-marie skrev:
Spotlicht, jag är för, är diskret och flexibel. Man kan dessutom kombinera med annan belysning.
Spotlights, bra eller inte, jag tycker att det är praktiskt, jag kan välja vilken belysning som jag vill.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jobbar du på Schneider eller vill du bara bekräfta ditt eget val?

Man kan ju antingen låsa in sig till ett visst företags inbyggda och dyra system eller så lägger man smarta styrningen i ljuskällan. Hemautomation är iofs ett helt annat ämne
Jag jobbar inte på Schneider men kanske jobbar du på nâgot företag som har bättre lösningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.