Tycker man måste skilja på spotlights beroende på installation. Idag skulle man aldrig göra som tidigt 2000 tal då man satte ut ett rutmönster med spottar i taket. Det ser inte alls bra ut och fyller ingen särskild funktion. Men däremot att belysa någon vägg eller skåpsluckor. Avhängning entré, smal korridor osv. Då finns det funktion med spotlightsen samt att man väljer en lampa som är väl dold och insänkt som tex. hidealite deep. Sedan kompletterar man givetvis med takuttag för att få flexibilitet och annan funktion som spotlights inte kan ge. Tex. över matbord.
 
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Fasta spottar i taket är så ute idag.
Annat än funktionell ljussättning är som möblering, dvs personlig, så visst, belysning över exv ett handfat, diskbänk eller under skåp är funktionellt eftersom dessa är fasta installationer men annan ljussättning beror ju på möbleringen samt tycke o smak och det är ju inte säkert att ens du kommer att tycka att den fasta takbelysningen är optimal om, säg 5 år än mindre en ny köpare när du ev ska sälja.
 
Angående ett relaterat ämne rörande tak med DCL uttag så verkar dessa vara skräp. Rediga svenska runda uttag verkar bättre rent mekaniskt.
 
Unikt namn
Är det vanligen DCL på spottar?
 
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Vi byggde hus för några år sedan och satte spottar i badrummen men ångrar att vi inte satte i hall och kök också. Vi har haft svårt att hitta lampor som passar och ska man inte ha något väldigt enkelt kostar även lampor en slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.