Är inte det här en uppkommen grej då många i små ettor renoverar kök och vill ha hällar och ugnar precis som andra ? Förr var det ju mer att de spisar och plattor som installerades gjordes med hänsyn till aktuell matning och säkring, då kunde man ju ha en platta och ugn fanns ju inte ens....
Nu ska det ju vara flashigt och då har det ju kommit mycket sånt här. Men både säljare och köpare är ju dåliga på vikten av att välja rätt. Jag är ganska säker på att de flesta tillverkare har effektstinna pjäser också.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. Det syns tydligt om du scrollat förbi första bilden i TS första inlägg... ;)

[bild]
Såklart att jag och många här ser och reagerar på det!

Men en "vanlig konsument". Hur tänker du att de ska förstå att de köper en spis med rätt kraftigt begränsad häll?

Annars så var min kommentar riktad till de "många andra hällar" du refererar till.
Jag undrade bara om det är vanligt att hällar marknadsförs som 2x230V/2-fas men bara använder ena.
Lite lurendrejeri om du frågar mig. Kräver ju verkligen en kunnig och extra vaken kund för att inte köpa en "skit-spis".

Det här är något för Arn att reda ut vad som gäller tycker jag. Vad man kan kräva AB kund resp säljare/företag.

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Såklart att jag och många här ser och reagerar på det!

Men en "vanlig konsument". Hur tänker du att de ska förstå att de köper en spis med rätt kraftigt begränsad häll?
Min gissning är att de som säljer i dagens varuhus i de flesta lägger det på kunden att veta vad man kan installera och då väljer rätt produkt. Och med den globala handeln förekommer produkter som inte alltid passar i alla bostäder, det är inte längre 3-fas spisar som är standard vilket väl var en lite avvikande lösning för Sverige tidigare. Rätt eller fel, säger som i Hedebyborna "det är nya tider nu, det är nya kvastar som sopar".

A AndersS skrev:
Min gissning är att de som säljer i dagens varuhus i de flesta lägger det på kunden att veta vad man kan installera och då väljer rätt produkt. Och med den globala handeln förekommer produkter som inte alltid passar i alla bostäder, det är inte längre 3-fas spisar som är standard vilket väl var en lite avvikande lösning för Sverige tidigare. Rätt eller fel, säger som i Hedebyborna "det är nya tider nu, det är nya kvastar som sopar".
I norden utom Norge finns iaf oftast 3-fas 400v och i större delen av Europa har samma elnät med 230V fasspänning och 400V mellan faserna.
Men man bör ju ändå kunna driva en hel häll med mer än en enda säkring tycker jag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity_by_country

Ja, i princip hela Europa har trefas 230/400V system. Men det är inte alls standard att enskilda bostäder matas med trefas.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
I norden utom Norge finns iaf oftast 3-fas 400v och i större delen av Europa har samma elnät med 230V fasspänning och 400V mellan faserna.
Men man bör ju ändå kunna driva en hel häll med mer än en enda säkring tycker jag.
[länk]
Avsåg inte elnät utan 3-fas spisar.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Annars så var min kommentar riktad till de "många andra hällar" du refererar till.
Jag undrade bara om det är vanligt att hällar marknadsförs som 2x230V/2-fas men bara använder ena.
Du missuppfattade min kommentar, det är att det är märkt trefas men bara använder tvåfas, eftersom det var trefasinkopplingsalternativet som var inringat.

Alltså hällen använder bara två faser fastän det är tre faser i inkopplingsalternativet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du missuppfattade min kommentar, det är att det är märkt trefas men bara använder tvåfas, eftersom det var trefasinkopplingsalternativet som var inringat.

Alltså hällen använder bara två faser fastän det är tre faser i inkopplingsalternativet.
Var det inte en spis? Häll och ugn, där ena fasen går till hällen och den andra fasen går till ugnen?

Var det inte en spis? Häll och ugn, där ena fasen går till hällen och den andra fasen går till ugnen?
TS har en spis (häll + ugn) som är markerad 3-fas men bara använder två faser.
Sen finns det separata hällar som är markerade 3-fas men som bara använder två faser.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
20A x 230v för en hel häll är också väldigt lite. 4600W. Det räcker väl till två plattor på hög effekt plus lite sjudning. 16A blir det inte mycket. Min vattenkokare är bara den på 16A..

Tycker faktiskt att säljaren ska upplysa om funktionen, att den avviker från vad man kan förvänta sig. Jag har faktiskt aldrig haft någon spis/häll där plattorna är begränsade så. Numera har jag gas-häll och bara wok-ringen är på 4600W...
På prisjakt finns det 69st induktionshällar med mindre än 4701W effekt, så frågan är vid vilken gräns man ska tvinga en säljare att varna för att produkten inte lever upp till allas förväntningar.

Gimp Gimp skrev:
På prisjakt finns det 69st induktionshällar med mindre än 4701W effekt, så frågan är vid vilken gräns man ska tvinga en säljare att varna för att produkten inte lever upp till allas förväntningar.
Finna väl 100000 spisar där...
Sedan är ju prisjakt bara en jämförelsesajt.
Man köper av någon annan.
Allas förväntningar... skulle säga de flestas förväntningar av en "normal" spis.

BirgitS
Gimp Gimp skrev:
Varav 25 st är 30 cm breda och alltså har 2 zoner. Av de återstående är det några som bara har 3 zoner och några har 2 zoner med induktion och 2 med gas. Så det blev få kvar jämfört med summan 546 induktionshällar som är 60 cm bred.

electroluxaren skrev:
Det där får du fundera på en gång till.
Hade otur när jag tänkte XD

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Nej. Detta verkar vara svårt att förstå. Inkommande är underifrån. INGET skall kopplas om. Spisen använder EN fas till kokzonerna och EN till ugnsdelen. Att kopplingsplinten ens syns är för att TS plockat bort hela bakre plåten vilket inte behövs för att installera spisen. Den levereras med kabel ansluten och normalt syns inte det som visas på TS bilder. Snälla släpp detta. Ge inte någon nån idé om att koppla om. Om effektkortet för induktion får 400 volt så blir det vit rök. Och en dyr reparation.
Då kan man köpa lite ny vit rök på burk o fylla på så funkar det igen. :crysmile::cool:

Finna väl 100000 spisar där...
Sedan är ju prisjakt bara en jämförelsesajt.
Man köper av någon annan.
Allas förväntningar... skulle säga de flestas förväntningar av en "normal" spis.
BirgitS BirgitS skrev:
Varav 25 st är 30 cm breda och alltså har 2 zoner. Av de återstående är det några som bara har 3 zoner och några har 2 zoner med induktion och 2 med gas. Så det blev få kvar jämfört med summan 546 induktionshällar som är 60 cm bred.
Okej, det jag menade var att det inte är helt ovanligt med så lite effekt och att det finns spisar med både mer och mindre effekt, så frågan är vilken förväntning som är rätt med tanke på att alla tycker olika, jag var dessutom lite slarvig i min analys så jag gör ett nytt försök.

Om vi tittar på Pricerunner istället som har anslutningseffekt i tabellform och dessutom väljer induktionshäll med ugn och bredd 60cm får man 88st träffar.
25st av dessa har 7900W eller mindre i anslutningseffekt och 63st med mer.
Fördelningen i antal/effekt ser ut som följande, urvalet i effekt är X-axeln, dvs 20st har mellan 7420-7905W

Stapeldiagram med ojämn fördelning, höga staplar till höger, ospecificerade data, titel "Chart Title".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är det säkert möjligt att dom dyrare har olika fördelning mellan ugn och häll, men det orkar jag inte gå igenom.
Dock kollade jag den första i listan som inte var Bosch av dom 25st med max 7900W anslutningseffekt och hamnade på en Siemens HL9R4T050U där det står:
Kokzon Storlek Maxeffekt ⁠ /
Ø 18 cm Effektläge 9 1 800 W powerBoost 3 100 W
Ø 14,5 cm Effektläge 9 1 400 W powerBoost 2 200 W
Ø 21 cm Effektläge 9 2 200 W powerBoost 3 700 W
PowerBoost Ger snabbare uppkok av stora vattenmängder än med effektläge ⁠. Funktionen fungerar bara på resp. kokzon när övriga kokzoner inte är på.

Om man ser till det och dessutom att prislappen är i undre spannet borde, enligt mig, också förväntningarna hamna därefter. Om förväntningarna är snedvridna pga att man inte orkar/kan göra hemläxan, ja, då kommer upplevelsen troligtvis vara att livet motarbetar en oftare än för andra tyvärr, sorligt men tror tyvärr att det är ganska vanligt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.