25 083 läst · 172 svar
25k läst
172 svar
Spis såld med falsk effekt
Grejen är ju att de flesta som köper en ny spis gör sig av med en gammal, ofta med "normal" effekt enligt svensk standard.Gimp skrev:Okej, det jag menade var att det inte är helt ovanligt med så lite effekt och att det finns spisar med både mer och mindre effekt, så frågan är vilken förväntning som är rätt med tanke på att alla tycker olika, jag var dessutom lite slarvig i min analys så jag gör ett nytt försök.
Om vi tittar på Pricerunner istället som har anslutningseffekt i tabellform och dessutom väljer induktionshäll med ugn och bredd 60cm får man 88st träffar.
25st av dessa har 7900W eller mindre i anslutningseffekt och 63st med mer.
Fördelningen i antal/effekt ser ut som följande, urvalet i effekt är X-axeln, dvs 20st har mellan 7420-7905W
[bild]
Sen är det säkert möjligt att dom dyrare har olika fördelning mellan ugn och häll, men det orkar jag inte gå igenom.
Dock kollade jag den första i listan som inte var Bosch av dom 25st med max 7900W anslutningseffekt och hamnade på en Siemens HL9R4T050U där det står:
Kokzon Storlek Maxeffekt /
Ø 18 cm Effektläge 9 1 800 W powerBoost 3 100 W
Ø 14,5 cm Effektläge 9 1 400 W powerBoost 2 200 W
Ø 21 cm Effektläge 9 2 200 W powerBoost 3 700 W
PowerBoost Ger snabbare uppkok av stora vattenmängder än med effektläge . Funktionen fungerar bara på resp. kokzon när övriga kokzoner inte är på.
Om man ser till det och dessutom att prislappen är i undre spannet borde, enligt mig, också förväntningarna hamna därefter. Om förväntningarna är snedvridna pga att man inte orkar/kan göra hemläxan, ja, då kommer upplevelsen troligtvis vara att livet motarbetar en oftare än för andra tyvärr, sorligt men tror tyvärr att det är ganska vanligt.
För 10-20år sedan var det sannolikt inte alls lika vanligt med "europa-spisar" med nedställd effekt anpassad för ett annat elsystem.
Så att många blir missnöjda då de har köpt en produkt de inte trodde fanns är inte speciellt konstigt.
Importörerna borde inte lagerföra och sälja de i den omfattning som görs, inte utan speciell märkning.
När en god vän renoverade ett kök i Stockholms innerstad för 15år sedan fick han specialbeställa en som passade elsystemet där det var framdraget 1fas 25A till spisen.
Hela lägenheten hade bara en fas.
Kul att åtminstone din gamla vän har huvudet på skaft, men det ju enligt tråden en ovanlighet...Huddingebo skrev:Grejen är ju att de flesta som köper en ny spis gör sig av med en gammal, ofta med "normal" effekt enligt svensk standard.
För 10-20år sedan var det sannolikt inte alls lika vanligt med "europa-spisar" med nedställd effekt anpassad för ett annat elsystem.
Så att många blir missnöjda då de har köpt en produkt de inte trodde fanns är inte speciellt konstigt.
Importörerna borde inte lagerföra och sälja de i den omfattning som görs, inte utan speciell märkning.
När en god vän renoverade ett kök i Stockholms innerstad för 15år sedan fick han specialbeställa en som passade elsystemet där det var framdraget 1fas 25A till spisen.
Jo nedtaktande spisar har funnits i tjugo år.
Till och med en idiot begriper ju att det har blivit vanligare på senare år med spisar/hällar som på olika sätt/av olika anledningar är effektbegränsade. Det har skrivits en hel del om det i alla möjliga forum och tidningar. Borde inte vara en nyhet för dig!electroluxaren skrev:
(Svarar på samma trevliga sätt som du)
Jag hjälpte ju till, annars hade det kanske inte blivit rätt.
Okay det framgick inte att du hjälp din vän, snarare tvärt om, det lät mer att du hjälpt till i tråden. I det det avseendet tar jag tillbaka mitt tidigare angrepp på dig.Huddingebo skrev:
Kanske kommer det en förväntan från den "gamla goda tiden" när allt var bättre.Huddingebo skrev:Grejen är ju att de flesta som köper en ny spis gör sig av med en gammal, ofta med "normal" effekt enligt svensk standard.
Men om man antar att typ dom flesta av dessa kommer från den tid när alla bra spisar med ugn matades från ett vanligt perilexuttag med 3x16A vilket med dagens 240V ger max 11500W, köper man då en ersättare med 7900W och blir besviken på att den inte ger lika mycket effekt som den gamla så tycker jag fortfarande att det ligger en hel del ansvar på konsumenten att ta reda på vad man köper.
Om man vänder på det så skulle din goda vän idag inte alls behöva specialbeställa en spis som klarar enfas 25A, typ alla klarar att kopplas enfas med mycket ström idag.
Om tillverkarna skulle anpassa sig till "allas" förväntningar skulle spisarna bli ganska dyra och då hade tråden istället handlat om varför det inte finns några prisvärda spisar och hur dåligt det är, det finns alltid något att klaga på mot dom dåliga tillverkarna.
I grunden tycker jag egentligen lika som dig, tillverkarna väger missnöje hos konsument mot vinst och skiter egentligen i vad som vi konsumenter tycker är viktigt. Ska man köpa något så måste man ha extremt mycket mer kunskap nu än för 20+ år sedan och det finns ingen märkessäljare som ser till konsumentens behov att fråga, många förlitar sig på typ prisjakt och hoppas att det blir bra.
Tråden handlade om det var något fel på spisen vilket det inte är, den är bara billig helt enkelt.
Däremot förstår jag inte varför den som installerade den inte informerade om att 16A innebär att en redan dålig maxeffekt blir ännu lägre, det hade ju blivit merförsäljning att säkra up och dra nya kablar.
Jag pekar bara på "problemet" att det idag finns en uppsjö av spisar på den svenska marknaden med väldigt skilda egenskaper. Anpassade för olika krav och för olika "kraftiga" elinstallationer.Gimp skrev:Kanske kommer det en förväntan från den "gamla goda tiden" när allt var bättre.
Men om man antar att typ dom flesta av dessa kommer från den tid när alla bra spisar med ugn matades från ett vanligt perilexuttag med 3x16A vilket med dagens 240V ger max 11500W, köper man då en ersättare med 7900W och blir besviken på att den inte ger lika mycket effekt som den gamla så tycker jag fortfarande att det ligger en hel del ansvar på konsumenten att ta reda på vad man köper.
Om man vänder på det så skulle din goda vän idag inte alls behöva specialbeställa en spis som klarar enfas 25A, typ alla klarar att kopplas enfas med mycket ström idag.
Om tillverkarna skulle anpassa sig till "allas" förväntningar skulle spisarna bli ganska dyra och då hade tråden istället handlat om varför det inte finns några prisvärda spisar och hur dåligt det är, det finns alltid något att klaga på mot dom dåliga tillverkarna.
I grunden tycker jag egentligen lika som dig, tillverkarna väger missnöje hos konsument mot vinst och skiter egentligen i vad som vi konsumenter tycker är viktigt. Ska man köpa något så måste man ha extremt mycket mer kunskap nu än för 20+ år sedan och det finns ingen märkessäljare som ser till konsumentens behov att fråga, många förlitar sig på typ prisjakt och hoppas att det blir bra.
Tråden handlade om det var något fel på spisen vilket det inte är, den är bara billig helt enkelt.
Däremot förstår jag inte varför den som installerade den inte informerade om att 16A innebär att en redan dålig maxeffekt blir ännu lägre, det hade ju blivit merförsäljning att säkra up och dra nya kablar.
Det finns ju spisar och hällar idag med bra prestanda så det handlar bara om att vara tydlig och ärlig med produktens fördelar och begränsningar så att kunden köper rätt.
Tex skulle ett förtydligande kunna låta såhär:
- Den här spisen är främst framtagen för hem med maximalt den och den tillgängliga effekten/strömstyrkan, om du har en "normal" 3x16A installation för din spis så rekommenderar vi istället den i övrigt identiska modellen "bla bla bla".
Tror alla skulle tjäna på det i längden. En nöd kund återvänder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Köper man en ny spis i Sverige anser jag att man ska kunna få en likvärdig som sin gamla utan att behöva läsa på och ställa en massa detaljerade frågor. Det är handlare och importörer som brister här IMHO. Sverige är inte Europa.
Men samtidigt kan det vara så att t.ex 7300 W räcker för 99% av alla recept som folk tillagar. Men då måste ju effekten vara tillgänglig där man vill ha den... Och det är knappast svårt eller dyrt att ordna detta, det handlar bara om lite mer kraftelektronik.
Men samtidigt kan det vara så att t.ex 7300 W räcker för 99% av alla recept som folk tillagar. Men då måste ju effekten vara tillgänglig där man vill ha den... Och det är knappast svårt eller dyrt att ordna detta, det handlar bara om lite mer kraftelektronik.
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Problemet är väl mest det att den som inget vet nåt vet ju knappast hur hög effekt den gamla spisen har heller.......Kan livligt föreställa mig att 90% av alla köpare tittar mer på utseende och generella funktioner än nåt annat.Bo.Siltberg skrev:Köper man en ny spis i Sverige anser jag att man ska kunna få en likvärdig som sin gamla utan att behöva läsa på och ställa en massa detaljerade frågor. Det är handlare och importörer som brister här IMHO. Sverige är inte Europa.
Visst, du har en poäng. Jag tycker generellt att man som kund behöver försöka förstå hur apparaten/produkten man köper fungerar för att kunna välja rimligt. Ett steg att utveckla folks kunskaper är ju att säljarna alltid upplyser om tekniska egenskaper.Gimp skrev:
Och att köparen vet vilka förutsättningar som gäller i bostaden för elanslutning.EddieHansson skrev:
Och blir sedan precis som TS besviken när effekten saknas.S Stefan1972 skrev:
Denna tror är ju ett tecken i tiden, det är ett vanligt fenomen.
Förse varje produkt med en förklarande text som en lekman förstår.