Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja det står ju helt sagolika effektsiffror i många instruktionsböcker på moderna induktionsspisar/hällar.
Jag undrar i så fall var sjutton den effekten tar vägen...
På min 20år gamla spis går det definitivt att stormkoka pasta, koka en sås och steka samtidigt, och/eller grilla i ugnen. Har 16A huvudsäkringar.
Knäpptyst och aldrig någonsin att någonting regleras ner eller överhettar.
Vilken effekt är det på de olika plattorna?
1000W, 2000W, 1500W, 1500W?
(3000W, 3000W på två faser)?
3000W motsvarar 13A.
Kanske 3000W till ugnen på tredje fasen?

Vår induktionshäll har en effekt på 2200W på varje zon vid steg 9 samt 3700W (på en zon per halva) vid Boost.
Vid två kopplade zoner (på en halva) ligger maxeffekten på 3600W (ingen boost är valbart).

BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken effekt är det på de olika plattorna?
1000W, 2000W, 1500W, 1500W?
(3000W, 3000W på två faser)?
3000W motsvarar 13A.
Kanske 3000W till ugnen på tredje fasen?

Vår induktionshäll har en effekt på 2200W på varje zon vid steg 9 samt 3700W (på en zon per halva) vid Boost.
Vid två kopplade zoner (på en halva) ligger maxeffekten på 3600W (ingen boost är valbart).
Jag slog upp en Electrolux glaskeramik (3x16 A) som jämförelse och så här ser det ut:
  • Vänster zon fram: 2300W/210mm
  • Vänster zon bak: 1200W/145mm
  • Höger zon fram: 1200W/145mm
  • Höger zon bak: 1800W/180mm
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/spis-keramikhall/ekc6060bow/
Så vitt jag minns stämmer det väl med tidigare spisar som jag har haft.

För dyraste induktionsspisen där står det:
  • Vänster zon fram: Booster 2300/3200W/210mm
  • Vänster zon bak: Booster 2300/3200W/210mm
  • Höger zon fram: Booster 2300/3200W/210mm
  • Höger zon bak: Booster 2300/3200W/210mm
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/lki6485sow/
Så då får man 4 zoner som alla har samma storlek och effekt på läge 9 som den största plattan på en äldre spis. Dessutom möjlighet till boost. Däremot så är ju fortfarande totaleffekten samma så man kan inte få ut 2300 W på alla fyra, precis som på en äldre spis, men det går utmärkt att ha två zoner igång på 3200 W om man så skulle vilja, alltså betydligt mer än på en äldre spis.

Ganska så teoretiskt att bara kika på angivna effektdata.
I verkligheten upplever jag ändå att en induktionshäll drar ner till en nivån väldigt drastiskt.
Det slutar koka på en platta eller stekeffekten dras ner så att köttet i stekpannan ligger och småkokar istäför att stekas.
Skulle hellre se ett mera handfast test med verkliga kokkärl.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
I verkligheten upplever jag ändå att en induktionshäll drar ner till en nivån väldigt drastiskt.
Det slutar koka på en platta eller stekeffekten dras ner så att köttet i stekpannan ligger och småkokar istäför att stekas.
Det är absolut inget som jag upplevde i samband med att vi bytte från glaskeramik till induktion för ungefär 5 år sen. Om du inte menar att effekten ändras fort när man ändrar vredet, men det är ju en fördel med induktion och gas, dvs. att den reagerar snabbt när man vill ändra eftersom det inte finns någon upplagrad värme i plattan.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är absolut inget som jag upplevde i samband med att vi bytte från glaskeramik till induktion för ungefär 5 år sen. Om du inte menar att effekten ändras fort när man ändrar vredet, men det är ju en fördel med induktion och gas, dvs. att den reagerar snabbt när man vill ändra eftersom det inte finns någon upplagrad värme i plattan.
Nej det menar jag inte.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har mätt fram (genom strömmätning, tångampermätare) att olika stora kokkärl drar olika mycket ström vid samma inställning.

Alltså ett stort kokkärl drar mycket mer ström än ett litet.

Alltså om man kör två stora kärl på samma sida så kan hällen dra ner totaleffekten.
Men att ha två stora kokkärl på samma sida på en induktionshäll är inte samma sak som att ha två stora kokkärl på en traditionell spis med gjutjärnsplattor, detta eftersom induktionshällen kan ge samma maxeffekt på varje zon individuellt jämfört med olika maxeffekt på gjutjärnsplattorna.

Håller med om att dialogen kring teoretisk maxeffekt och den praktiska när man lagar mat ytterst sällan, kanske aldrig sammanfaller.
Jag räknar mig själv till vanlig matlagare och frekvent användande av induktionshäll, har gjort skrivningen tidigare i tråden,
Har aldrig satt på alla zoner i maxläge vid matlagning, använder ibland alla zoner men man sätter vid normal matlagning igång dem vid olika tidpunkter och sedan regleras ned till ca 50% vid kokning och stekning 60-70%.
Maxläge "boost" är lite av marknadsföring som i praktisk matlagning inte tillför så mycket annat än att få vatten att snabbkoka, men mycket i matlagning vill man värma långsammare som smör, redning, långsamma uppkok, etc, och även se till att kärlet blivit riktigt varmt så det inte kallnar när man lägger i något, speciellt vid stekning.
Eller så är jag avvikande i mitt sätt att laga mat och använda en induktionshäll.;)

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså om man kör två stora kärl på samma sida så kan hällen dra ner totaleffekten.
.
Precis, zonerna arbetar parvis och om man lär sig det kan du maxa två zoner utan problem.
Hur många har tagit till sig den informationen när man "svär" över att hällen drar ned effekten!

• Älska
Demmpa
  • Laddar…
Fick min nya spis i går. Jag tror effekten kommer att räcka till.

Typskylt med tekniska specifikationer: spänning 400 V/50Hz, maxeffekt 13,2 kW, färg vit, CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]
Typskylt för Electrolux-produkt med modell-, produktions-, serienummer, effekt, spänning, frekvens och tillverkningsland (Sverige).
Skapa konto

BirgitS
useless useless skrev:

[bild]
Grattis!
Räcker säkringarna till? ;)

Claes Sörmland
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Köper man en ny spis i Sverige anser jag att man ska kunna få en likvärdig som sin gamla utan att behöva läsa på och ställa en massa detaljerade frågor. Det är handlare och importörer som brister här IMHO. Sverige är inte Europa.

Men samtidigt kan det vara så att t.ex 7300 W räcker för 99% av alla recept som folk tillagar. Men då måste ju effekten vara tillgänglig där man vill ha den... Och det är knappast svårt eller dyrt att ordna detta, det handlar bara om lite mer kraftelektronik.
Det är bara att ta hem en elektriker som väljer spis åt en, det är säkrast med fast anslutning i alla fall. Spisen köps genom elektrikern med förmånliga rabatter och levereras monterad och klar. Garanti ingår också!

Elinstallatörsbranschen står redo att axla detta ansvar att hjälpa konsumenterna med korrekta och säkra svenska spisar!

Och äntligen blir det någon som faktiskt monterar det medföljande tippskyddet!

• Haha
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Håller med om att dialogen kring teoretisk maxeffekt och den praktiska när man lagar mat ytterst sällan, kanske aldrig sammanfaller.
Jag räknar mig själv till vanlig matlagare och frekvent användande av induktionshäll, har gjort skrivningen tidigare i tråden,
Har aldrig satt på alla zoner i maxläge vid matlagning, använder ibland alla zoner men man sätter vid normal matlagning igång dem vid olika tidpunkter och sedan regleras ned till ca 50% vid kokning och stekning 60-70%.
Maxläge "boost" är lite av marknadsföring som i praktisk matlagning inte tillför så mycket annat än att få vatten att snabbkoka, men mycket i matlagning vill man värma långsammare som smör, redning, långsamma uppkok, etc, och även se till att kärlet blivit riktigt varmt så det inte kallnar när man lägger i något, speciellt vid stekning.
Eller så är jag avvikande i mitt sätt att laga mat och använda en induktionshäll.;)
Håller med dig. Visste inte ens att jag hade ett problem i min matlagning med effektbegränsning på min induktionsspis förrän jag läste om det här på BH.

Brassar jag på max på en induktionszon så finns liksom ingen möjlighet att ägna sig åt någon annan del av matlagningen utan att det bränner på några sekunder. Enda gången det skulle behövas är om man vill koka upp mycket vatten och samtidigt bryna något. Men det går utmärkt att koka upp vattnet ett par minuter tidigare och bryna efter det. Allt går så fort med induktion och vattenkokare behöver man ju inte längre.

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och äntligen blir det någon som faktiskt monterar det medföljande tippskyddet!
Gör inte alla det? :geek: :p

Metallfäste på vägg med skruvar, slitna omgivningar och flagnande färg.
Skapa konto

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Gör inte alla det? :geek: :p

[bild]
Skruvarna avslöjar att det senast skedde på 70-talet...

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.