26 051 läst · 172 svar
26k läst
172 svar
Spis såld med falsk effekt
Nja, det stämmer inte riktigt men skulle det behovet finnas måste du verifiera att det går att köra alla på max.TRJBerg skrev:I sådana här trådar förekommer ofta åsikten att det är självklart att man inte ska förvänta sig att kunna använda alla 4 plattor på en spis samtidigt. (Med full effekt.)
Märkligt resonemang. Det är för mig självklart att har man tillgång till 4 plattor vill man kunna använda dom samtidigt närhelst man har det behovet, vilket ofta förekommer. Varför överhuvud ha 4 plattor annars? Man man ju då välja en spis med 3 plattor osv och spara pengar och utrymme.
Kör inte ofta alla fyra men det händer att de används och hitintills aldrig kört dem med fullt effekt samtidigt, har induktionshäll med bredd 90 cm som klarar flera stora kärl samtidigt. Man startar och drar sedan ned effekt och t.ex. stekpannor värmer jag aldrig med mera än 2/3 effekt.
"Boostläge", dvs max, används bara vid uppkok av enbart vatten och det gör jag aldrig i fyra kastruller samtidigt.
Så utifrån att det lagas mat 1-2 ggr/dag har aldrig effektvakten aktiverats.
Enda gången det hänt var för att testa och kunna beskriva hur den fungerade här i en forumtråd
Så att ha två zoner där det pågår kokande, då med lägre effekt, och sedan maxa de andra två är inga problem.
Eller maxa två zoner i två minuter tills vattnet kokar, vrid ned så det fortsätter koka, och maxa de andra två för uppkok, dvs jag hävdar att det inte är ett problem.
Ansluts med 2*16 A och är väl det vanligaste idag, dvs här finns begränsningen.
Redigerat:
REKLAMERA kan man göra i 3 år....Garanti kan gälla i ett år Ev. kan 10 års reklamationsrätt gälla.....A Avemo skrev:Det vanliga brukar vara tre faser 16A och en effekt på omkring 10 kW. Två plattor delar då på varsin fas och den tredje används till ugnen. Det har skrivits en del på forumet om att Bosch säljer spisar som bara använder två faser. Då är hällen en fas och ugnen en fas. Det är sannolikt billigare och det är för det mesta tillräckligt men det är tveklöst en sämre lösning tekniskt. Om det inte är några felaktiga siffror angivna lär det vara svårt att reklamera den. I synnerhet om det gått mer än ett år.
Fast vad ska du reklamera för ?
Steg 1 är väl att ta kontakt med säljaren, och förklara att utrustningen inte motsvarade dina förväntningar.
I mitt tycke så är utrustningen du beskriver en kompromiss/budgetlösning, som bör framgå av tillverkarens information.
I mitt tycke så är utrustningen du beskriver en kompromiss/budgetlösning, som bör framgå av tillverkarens information.
Det är inte du som lagar mat hemma va?TRJBerg skrev:
Det är att värma upp/koka upp samtidigt som är problemet, inte att hållvärma. Du har helt enkelt inte tillräckligt med effekt tillgängligt i huset för att koka upp vatten snabbt på 4-5 zoner samtidigt. Men, eftersom det går så snabbt att få upp temperaturen är det ej heller ett problem i praktiken.
Att bara ha 1 fas till en häll förstår jag blir problematiskt, men med två faser och effektsteg blir det inte längre ett problem.
Det är endast jag som lagar mat hemma. Effekt finns i huset, har 50A mätarsäkringar.MathiasS skrev:Det är inte du som lagar mat hemma va?
Det är att värma upp/koka upp samtidigt som är problemet, inte att hållvärma. Du har helt enkelt inte tillräckligt med effekt tillgängligt i huset för att koka upp vatten snabbt på 4-5 zoner samtidigt. Men, eftersom det går så snabbt att få upp temperaturen är det ej heller ett problem i praktiken.
Att bara ha 1 fas till en häll förstår jag blir problematiskt, men med två faser och effektsteg blir det inte längre ett problem.
Nej. Detta verkar vara svårt att förstå. Inkommande är underifrån. INGET skall kopplas om. Spisen använder EN fas till kokzonerna och EN till ugnsdelen. Att kopplingsplinten ens syns är för att TS plockat bort hela bakre plåten vilket inte behövs för att installera spisen. Den levereras med kabel ansluten och normalt syns inte det som visas på TS bilder. Snälla släpp detta. Ge inte någon nån idé om att koppla om. Om effektkortet för induktion får 400 volt så blir det vit rök. Och en dyr reparation.M MasterM skrev:
Ja, det är en bra fråga. Bosch har kanske några miljoner sådana etiketter liggande. Jag har klagat hos Bosch över denna spiskonstruktion. Om fler gör det kanske de förstår och tar bort den från marknaden.D Dilato skrev:
Vad står det i instruktionsboken?