26 051 läst · 172 svar
26k läst
172 svar
Spis såld med falsk effekt
ok. Jag köpte nyligen en EX851FVC1E iQ700, den verkar ha två effektsteg där de tre runda ytorna till vänster går på ett steg och kombiytan till höger går till ett annat.torbeno skrev:Min spis i förra huset var en Siemens med 2 faser till plattorna och en till ugnen så det var inget bekymmer då. Det satt 2 effektkort, ett till varje sida som hade 16 A att spela med. Nu finns det bara ett gemensamt som skall fördela 16 A till både höger och vänster.
Det skall se ut enligt denna sprängskiss som är från en vanlig separat induktionshäll
att det blir problem med bara ett effwktsteg kan jag förstå men jag funderade egentligen på om någon hade en smartare lösning än en häll med två effektsteg, som den jag har.
Nej, det gör den inte. Den löser ut om för hög ström dras. Den begränsar inget.
Ja, men det är skillnad på att begränsa hur mycket effekt som kan tas och att begränsa hur mycket som släpps igenom.
absolut…i ts fall kan han inte få dom önskade 4600w som hällen önskar då hans säkringar är för ”små”. Hade han istället haft 20amp så hade hällen fått det den behöver. Så precis som jag nämnde tidigare så sitter begränsningen i hans säkringar inte i spisen för att uppnå hällens maxkapacitet. Utöver det så löser det ändå inte ts problem utan det är även en för ”klen” spis dom har köpt.D Daniel 109 skrev:
Nej det är väl trippel.D DFYD123 skrev:
Oavsett är inte en säkring en effektbegränsare. Det är en skyddsanordning. Eventuell effektbegränsning borde ligga i spisen i så fall. Lite dumt att behöva gå och byta säkring så fort man använder mer än ett par zoner.
jag har aldrig sagt att det är en effektbegränsare för spisen. Jag har sagt att begränsningen ligger i ts val av säkringar, kanske lättare att förstå så.GoC skrev: