GoC GoC skrev:
Säkringen begränsar väl inte effekten i spisen på annat vis än att den löser ut.
Ja precis, säkringen begränsar hur mycket effekt som släpps igenom

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Min spis i förra huset var en Siemens med 2 faser till plattorna och en till ugnen så det var inget bekymmer då. Det satt 2 effektkort, ett till varje sida som hade 16 A att spela med. Nu finns det bara ett gemensamt som skall fördela 16 A till både höger och vänster.
Det skall se ut enligt denna sprängskiss som är från en vanlig separat induktionshäll
ok. Jag köpte nyligen en EX851FVC1E iQ700, den verkar ha två effektsteg där de tre runda ytorna till vänster går på ett steg och kombiytan till höger går till ett annat.

att det blir problem med bara ett effwktsteg kan jag förstå men jag funderade egentligen på om någon hade en smartare lösning än en häll med två effektsteg, som den jag har.

Nej, det gör den inte. Den löser ut om för hög ström dras. Den begränsar inget.

• Gilla
violapalimo77 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör den inte. Den löser ut om för hög ström dras. Den begränsar inget.
ja förlåt i min värld är det en begränsning

• Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Ja, men det är skillnad på att begränsa hur mycket effekt som kan tas och att begränsa hur mycket som släpps igenom.

• Gilla
SaltisKarin och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Ja precis, säkringen begränsar hur mycket effekt som släpps igenom
Skall man vara petig så begränsar den hur hög strömstyrka som släpps igenom vid en given spänning. Dubblar du spänningen så kan du belasta med dubbla effekten innan säkringen löser ut.

D Daniel 109 skrev:
Ja, men det är skillnad på att begränsa hur mycket effekt som kan tas och att begränsa hur mycket som släpps igenom.
absolut…i ts fall kan han inte få dom önskade 4600w som hällen önskar då hans säkringar är för ”små”. Hade han istället haft 20amp så hade hällen fått det den behöver. Så precis som jag nämnde tidigare så sitter begränsningen i hans säkringar inte i spisen för att uppnå hällens maxkapacitet. Utöver det så löser det ändå inte ts problem utan det är även en för ”klen” spis dom har köpt.

• Gilla
Kjeb
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Skall man vara petig så begränsar den hur hög strömstyrka som släpps igenom vid en given spänning. Dubblar du spänningen så kan du belasta med dubbla effekten innan säkringen löser ut.
Vilken spänning är det på spisen? Dubbel eller?

D DFYD123 skrev:
Vilken spänning är det på spisen? Dubbel eller?
Nej det är väl trippel.
Oavsett är inte en säkring en effektbegränsare. Det är en skyddsanordning. Eventuell effektbegränsning borde ligga i spisen i så fall. Lite dumt att behöva gå och byta säkring så fort man använder mer än ett par zoner.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej det är väl trippel.
Oavsett är inte en säkring en effektbegränsare. Det är en skyddsanordning. Eventuell effektbegränsning borde ligga i spisen i så fall. Lite dumt att behöva gå och byta säkring så fort man använder mer än ett par zoner.
Osäker vart du missförstod det hela.

En webbsida med texten "Välj rätt huvudsäkring", hand justerar elskåp, Vattenfall logotyp, mobilgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Osäker vart du missförstod det hela.

[bild]
Hur mycket ström du kan ta ut ja. Men om spisen har högre effekt än säkringen så löser den ut. är ingen effektbegränsare för spisen på annat vis än att den slutar fungera.

GoC GoC skrev:
Hur mycket ström du kan ta ut ja. Men om spisen har högre effekt än säkringen så löser den ut. är ingen effektbegränsare för spisen på annat vis än att den slutar fungera.
jag har aldrig sagt att det är en effektbegränsare för spisen. Jag har sagt att begränsningen ligger i ts val av säkringar, kanske lättare att förstå så.

D DFYD123 skrev:
jag har aldrig sagt att det är en effektbegränsare för spisen. Jag har sagt att begränsningen ligger i ts val av säkringar, kanske lättare att förstå så.
Men så länge inte säkringen löser ut så är den ingen begränsning.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Men så länge inte säkringen löser ut så är den ingen begränsning.
Nej det är helt korrekt. Men i det här fallet ville användaren ta del av utlovade 7900w och isåfall kommer säkringen lösa ut så länge den kopplas 2X16.

D DFYD123 skrev:
Nej det ligger i TS val av spis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.