Det ser ut som det saknas en bygel mellan stift 4 och 5. På alla anslutningsalternativen så finns det en bygel där.

/N

• Gilla
McDoit och 1 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Det ser ut som det saknas en bygel mellan stift 4 och 5. På alla anslutningsalternativen så finns det en bygel där.

/N
Den sitter där. Titta på bilden en gång till.

• Gilla
GoC
  • Laddar…
JonasBleckert JonasBleckert skrev:
d jag förstår är svensk standard 1 eller 3 faser till spisar inte 2.
Det är väl väldigt vanligt med 2-fas anslutning.

• Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
Men är den inkopplad korrekt?
Ser ju väldigt mystiskt ut. Nollan är kopplad till 4 där en lila kabel går upp i spisen. Nollan i spisen är inte ansluten till nollan. Det stämmer ju inte med kopplingsschema

Bygeln sitter där, så det är rätt.

• Skärmbild av en mobiltelefon visar elinstallationer i en enhet, med en markering runt en anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara tillverkningsfel, man glömde koppla kabeln L2 inne i spisen?
Edit: bild
Brandbekämpningsutrustning, L2 handtagsläge markerat, saknar del, omgiven av andra välvårdade komponenter.

Redigerat:
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Elanslutningar, skruvklämmor, anslutna kablar, numrerade terminaler, detalj av elektrisk utrustning.
Skapa konto

Precis om Avemo skriver i första svaret.
Sen flera år tillbaka är det så induktionsspisar från BSH är designade. Vi har haft uppe det flera gånger på forumet och man kan bara hoppas att Bosch tar åt sig av kritiken. Enormt störande när den skickar runt effekten på detta sätt.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Sen flera år tillbaka är det så induktionsspisar från BSH är designade. Vi har haft uppe det flera gånger på forumet och man kan bara hoppas att Bosch tar åt sig av kritiken. Enormt störande när den skickar runt effekten på detta sätt.
Hur ser andra leverantörers lösningar ut? Alla borde ha liknande problem. Vi har ju ändå bara 3 faser och 16-20A att tillgå.

• Gilla
JonasBleckert
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur ser andra leverantörers lösningar ut? Alla borde ha liknande problem. Vi har ju ändå bara 3 faser och 16-20A att tillgå.
Min spis i förra huset var en Siemens med 2 faser till plattorna och en till ugnen så det var inget bekymmer då. Det satt 2 effektkort, ett till varje sida som hade 16 A att spela med. Nu finns det bara ett gemensamt som skall fördela 16 A till både höger och vänster.
Det skall se ut enligt denna sprängskiss som är från en vanlig separat induktionshäll

• Explosionsritning av delar till en elektrisk apparat, möjligen köksutrustning, med referensnummer för varje komponent.
    Skapa konto
Nu ser spisarna ut såhär.

• Explosionsritning av elektronisk enhet, visar komponenter och delnummer, schematisk illustration, svartvitt, detaljerad teknisk vy.
    Skapa konto
  • Gilla
datja
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men är den inkopplad korrekt?
Ser ju väldigt mystiskt ut. Nollan är kopplad till 4 där en lila kabel går upp i spisen. Nollan i spisen är inte ansluten till nollan. Det stämmer ju inte med kopplingsschema
Vi hade en av säljaren anlitad Installatör här Så jag förutsätter att den är korrekt installerad.

Tyvärr är ju konsumentsäkerheten låg vad gäller denna sortens produkter. Man måste vara elektriker för att kunna säkerställa att man inte blir lurad (lurad som att man köper en relativt dyr spis med 4 plattor som man förutsätter ska funka på mer än varmhållning).

Jag förstår att jag har svårt att få rätt om jag skulle reklamera eftersom det säkert går att vrida och vända på det så att den informationen de angivit blir rätt och/eller att jag borde förstått det.

D Dilato skrev:
Kan det vara tillverkningsfel, man glömde koppla kabeln L2 inne i spisen?
Edit: bild
[bild]

Det var just detta vi ragerade på. Att den är inkopplad som en 3 fas men den är bara 2fas.

• Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Det är väl väldigt vanligt med 2-fas anslutning.
Vad jag förstår är det vanliga 1 eller 3. Endast häll kopplas dock med 2. Medan hel spis kopplas med 3, 1 till ugn och 2 häll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.