Unikt namn
Larson6565 skrev:
Det är alltså en väldigt gammal dieselpanna som övriga hushåll bytt till elpanna.
Det dom hängt upp sig på är att tekniskt innehåller pannan/brännaren bara oljan som ska brinna upp omedelbart. Oljan förvaras bredvid i en oljetank som "inte är en del av brännaren", som kontinuerligt fyller på brännaren när den är aktiv.

Men de förstår ju även vad du menar så det är mer en fråga av att aspbergerhängaupp sig på detaljer....

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Fast dieseln/oljan förvaras inte i panna, utan i en tank intill. Så det var tanken som blev full, inte pannan...
Ok men det forsade ju även från slangen utanför så nåt mer fel måste det varit. Personen håller sig undan och skrattar bara när man väl får tag på honom och pratar med honom. Säger till oss att vi får väl vädra.
Vilka lösningsmedel kan han tänkas ha använt för att skölja bort diesel i avloppet, förslag?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det dom hängt upp sig på är att tekniskt innehåller pannan/brännaren bara oljan som ska brinna upp omedelbart. Oljan förvaras bredvid i en oljetank som "inte är en del av brännaren", som kontinuerligt fyller på brännaren när den är aktiv.

Men de förstår ju även vad du menar så det är mer en fråga av att aspbergerhängaupp sig på detaljer....
Ok:)

A
Frågan kvarstår hur det kan spridas åtta radhus ner plus en grusväg så att det luktar mycket i källare och entréplan nu efter en vecka och hur/när man blir av med det? Har alltså inte bara med avlopp att göra hos vissa kommer ingen lukt från avlopp.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Det kan ha runnit via dränering eller liknande.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt med säkerhet veta vad denne person har gjort.
Om vi tar för givet att han tänkte rationellt så har jag ett tänkbart scenario.

Villaolja eller "Eldningsolja 1" är i stort sett det samma som diesel.
Jag har tidigare varit i branchen och det var inte jätteovanligt att man köpte Eldningsolja och tankade bilen med, främst på landet. Orsaken var att skattesatsen var lägre på Eldningsolja än Diesel. Idag är prisskillnaden inte så stor så det kan vara så att han istället fyller åt andra hållet för att slippa utkörningsavgiften som oljebolaget tar ut.

Vid en sådan tankning har något gått snett och Diesel/Eldningsolja läcket ut vid ena eller båda sidor. Det kan tillexempel ha blivit fullt i tanken med översämmning som följd.

På den tiden jag jobbade fick vi en reklammation från en kund. Han hade monterat bort sin villaoljetank men lämnat kvar överfyllnadskyddet hängandes på väggen i källaren. Det han glömde var att säga upp sin "prenumeration" på villaolja var av chafören kopplar på överfyllnadsskydded och fyller fullt. Det blev en kostsam sanering.

Jag skulle inte vara akut orolig för liv och hälsa men ni måste ta itu med det annars kan det lukta i flera år.

Redigerat:
A
T Tobbe_C skrev:
Det är svårt med säkerhet veta vad denne person har gjort.
Om vi tar för givet att han tänkte rationellt så har jag ett tänkbart scenario.

Villaolja eller "Eldningsolja 1" är i stort sett det samma som diesel.
Jag har tidigare varit i branchen och det var inte jätteovanligt att man köpte Eldningsolja och tankade bilen med, främst på landet. Orsaken var att skattesatsen var lägre på Eldningsolja än Diesel. Idag är prisskillnaden inte så stor så det kan vara så att han istället fyller åt andra hållet för att slippa utkörningsavgiften som oljebolaget tar ut.

Vid en sådan tankning har något gått snett och Diesel/Eldningsolja läcket ut vid ena eller båda sidor. Det kan tillexempel ha blivit fullt i tanken med översämmning som följd.

På den tiden jag jobbade fick vi en reklammation från en kund. Han hade monterat bort sin villaoljetank men lämnat kvar överfyllnadskyddet hängandes på väggen i källaren. Det han glömde var att säga upp sin "prenumeration" på villaolja var av chafören kopplar på överfyllnadsskydded och fyller fullt. Det blev en kostsam sanering.

Jag skulle inte vara akut orolig för liv och hälsa men ni måste ta itu med det annars kan det lukta i flera år.
Flera år!!!

A
Larson6565 skrev:
Flera år!!!
Hur ta tag i det?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Njae, jag är väl snarare intresserad av att försöka förstå vad som faktiskt har hänt. Tycker det verkar väldigt osannolikt att man skulle överfylla en normal villaoljetank med hjälp av dunkar och i vilket fall borde man rimligen inte kunna drälla mer än volymen på den dunk man är i färd med att tömma. Hur en situation kan uppstå så att "det forsade länge innan han fick stopp på det" fattar jag inte alls.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kontakta en saneringsfirma så får dom göra en bedömning. Om det inte är gjort redan...

Larson6565 skrev:
Flera år!!!
Det går inte att säga såhär men hade det varit Bensin hade det försvunnit fortare då den är mer flyktig. Diesel har en förmåga att ligga kvar. Allt beror på hur stort spillet är, hade det varit 2dl hade det redan varit borta.

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Njae, jag är väl snarare intresserad av att försöka förstå vad som faktiskt har hänt. Tycker det verkar väldigt osannolikt att man skulle överfylla en normal villaoljetank med hjälp av dunkar och i vilket fall borde man rimligen inte kunna drälla mer än volymen på den dunk man är i färd med att tömma. Hur en situation kan uppstå så att "det forsade länge innan han fick stopp på det" fattar jag inte alls.
Jag håller med om att det borde vara svårt att får stora spill om man står med dunk men här saknar vi information. Kan han ha använt pump tillexemple? Kan ha fyllt i intag för villatank men missat att det rinnerutanför och fortsatt fylla? Spekulationerna blir oändliga. Ända sättet att får rätsida på det är att antingen personen berättar vad som verkligen hänt eller att man kan få dit inspektör som kan göra en bedömning.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Totalförsvaret, Natrurvårdsveket, Sverker olofsson
Sverker har tyvärr gått i pension.

• Haha
Källa2022
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vi vet inte hur det såg ut inne i bilen men vittnet såg att det forsade från slangen som att det läckte vid nån ihopkoppling men hon trodde det var vatten som han tog inifrån huset och in i bilen. Hon är nyinflyttad och visste inte ens att det fanns dieselpannor. Han själv har ingen aning om hur mycket han sölat ut och skrattar som sagt bara bort det hela.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
A
T Tobbe_C skrev:
Det går inte att säga såhär men hade det varit Bensin hade det försvunnit fortare då den är mer flyktig. Diesel har en förmåga att ligga kvar. Allt beror på hur stort spillet är, hade det varit 2dl hade det redan varit borta.
2 dl sa han för att manipulera sin kompis i föreningen för att vi inte skulle gå vidare med detta, det var innan han visste att det fanns ett vittne. Igår sa han att han hade dieseln och att han intehar en aning om hur mycket han spillt. Enligt vittnet forsade det en bra stund som när man spolar med en vattenslang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.