I min lilla värld....så har följande hänt.
En händig man vill fylla sin oljetank billigt, och en vän har nyss köpt villa och vill bli av ned sin stora fula oljepanna med tillhörande tank.
Händig man erbjuder sig att kapa ner oljetanken i utbyte mot den olja som finns kvar. Händig man skaffar sig en ibc enkubiktank och pumpar i ojan i sin skåpbil.
I skydd av mörkret transporterar han sin olja, 1000liter åt gången. Hemma micklas och kopplas det slangar för att tömma över oljan i egna villatanken. Det tar tid att tömma över 1000liter olja så händig man tröttnar på att hålla i slangen och går in å tar en kopp kaffe.
Grannens ungar som mamma tvingat ut för lek skjuter en fotboll rakt på händig mans slarvigt upphängda slang. Slangen hoppar ut och nu spolar oljan fritt på gräsmattan.
Händig man har precis som alla andra villaägare dränerat grunden på huset och den luckra jorden tar snabbt hand om oljan och leder ner den i dräneringsrör och dagvattensystem, samma rör som delas med hela grannskapet.
För två kvällars jobb har han tillskansat sig eldningsolja värt i runda slängar en månadslön. Eller igentligen.... som de flesta andra händiga män så finns bara runt 10% kvar av lönen när skattmasen, banken, ica, ok, frun och förra frun tagit sitt så i praktiken har han tillskansat sig olja för 10 månadslöner.
Hade det inte varit för den lilla olycksaliga incidenten hade det varit en bra ide....
 
  • Gilla
naredi och 20 till
  • Laddar…
A
B Bjober skrev:
I min lilla värld....så har följande hänt.
En händig man vill fylla sin oljetank billigt, och en vän har nyss köpt villa och vill bli av ned sin stora fula oljepanna med tillhörande tank.
Händig man erbjuder sig att kapa ner oljetanken i utbyte mot den olja som finns kvar. Händig man skaffar sig en ibc enkubiktank och pumpar i ojan i sin skåpbil.
I skydd av mörkret transporterar han sin olja, 1000liter åt gången. Hemma micklas och kopplas det slangar för att tömma över oljan i egna villatanken. Det tar tid att tömma över 1000liter olja så händig man tröttnar på att hålla i slangen och går in å tar en kopp kaffe.
Grannens ungar som mamma tvingat ut för lek skjuter en fotboll rakt på händig mans slarvigt upphängda slang. Slangen hoppar ut och nu spolar oljan fritt på gräsmattan.
Händig man har precis som alla andra villaägare dränerat grunden på huset och den luckra jorden tar snabbt hand om oljan och leder ner den i dräneringsrör och dagvattensystem, samma rör som delas med hela grannskapet.
För två kvällars jobb har han tillskansat sig eldningsolja värt i runda slängar en månadslön. Eller igentligen.... som de flesta andra händiga män så finns bara runt 10% kvar av lönen när skattmasen, banken, ica, ok, frun och förra frun tagit sitt så i praktiken har han tillskansat sig olja för 10 månadslöner.
Hade det inte varit för den lilla olycksaliga incidenten hade det varit en bra ide....
Tror det stämmer förutom att inga barn skjuter bollar här någonsin och tomten är inhägnad.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Kontakta en saneringsfirma så får dom göra en bedömning. Om det inte är gjort redan...
Det kommer gå via kommunen. Tyvärr håller han sig undan.
 
Larson6565 skrev:
Det kommer gå via kommunen. Tyvärr håller han sig undan.
Ta det direkt med miljöförvaltningen. Skall det studsa runt i kommun kan det ta evigheter.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Låter som det kommer landa en sexsiffrig faktura hos grannen. Frågan är bara vilken siffra den kommer börja med. Troligen kommer den förorenade jorden köras på deponi.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
GoC GoC skrev:
Låter som det kommer landa en sexsiffrig faktura hos grannen. Frågan är bara vilken siffra den kommer börja med. Troligen kommer den förorenade jorden köras på deponi.
Går tydligen på hans hemförsäkring.
 
Larson6565 skrev:
Så det är fel att yes diskmedel ska lösa upp det som han sagt? Nu sa han ju också att vi ska ha en ozongenerator som han beställt.
Diskmedel löser inte diesel. Däremot bryter det ytspänningen. Därför används det på sjön för att få diesel och andra oljor att sjunk/blanda sig i vattnet istf för att flyta ovanpå.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Urban R och 2 till
  • Laddar…
A
T Tobbe_C skrev:
Ta det direkt med miljöförvaltningen. Skall det studsa runt i kommun kan det
T Tobbe_C skrev:
Ta det direkt med miljöförvaltningen. Skall det studsa runt i kommun kan det ta evigheter.
Det är miljöenheten i kommunen. De skickade tre personer några timmar efter vi anmält. De måste dock få tag på han som gjorde det vilket inte är så lätt
 
Stickan56
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det är väl villaolja som han fyllde på med, eller eldar han diesel i pannan? .
Vad är skillnaden förutom färgen?
Den absolut vanligaste klassen av eldningsolja är samma som diesel.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad är skillnaden förutom färgen?
Den absolut vanligaste klassen av eldningsolja är samma som diesel.

Stickan
Den är nog lik, men inte samma. Högre densitet har den iaf. Sedan var det nog större skillnad tidigare.
 
Det är även vanligt i gamla hus att golvbrunnen i pannrummet är kopplad till dräneringen/dagvattnet så har han spillt i pannrummet så kan det ha spridit sig till den gemensamma dräneringen ganska snabbt. Sen är det ju bedrövligt att han blir anmäld för miljöbrott för lite utspilld eldningsolja.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Larson6565 skrev:
Jag kände lukten i torsdags, gick runt och luktade på värmepanna, tvättmaskin, i förråd, badrumsfläkt och i avlopp. Jag tyckte det luktade likt lacknafta. Det var stark lukt i badrum och korridor i källaren som även kändes så fort jag kom utifrån och in i hallen på entréplan. Morgonen efter träffade jag en granne som sa att hon känner en så konstig lukt. Hos henne luktade det mest i förrådet men även i övriga källaren. Hon bor fyra hus ifrån han som spillt, jag bor åtta hus ifrån, vi är uppdelade fyra plus sex hus så emellan mig och honom finns även en grusväg.
Denna granne hade sett honom med bil och slang och att det forsade ut genomskinlig vätska kvällen innan, men hon trodde då det var vatten. Efter prat med övriga grannar, fick vi veta att alla hade denna lukt och en granne fick i telefon med personen veta att det var diesel han spillt. Han hävdade då att det var två dl men visste inte att han blivit sedd. På marken utanför källaren låg ett stort område som han plötsligt täckt med sand. Idag pratade vi med honom, han har knappt varit hemma. Han sa att det kommit ner i dagvattnet, att vi skulle vädra och att han beställt en ozongenerator. Sen försvann han. Jag har gammalt badrum och obefintligt vattenlås, husen är från 1950.
Du bor alltså 8 hus ifrån där några liter diesel spilldes. Det borde väl vara mer än 100 meter?
Du har dessutom obefintliga vattenlås, luktar det då inte väldigt mycket avlopp från grannarnas toaletter?
Jag hade nog föredragit lite diesel-lukt framför grannarnas avföringslukt. :crysmile:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E ehlmatlab skrev:
där några liter diesel spilldes.
Det är väl ganska oklart om det handlar om några liter eller några hundra liter?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A
K krillan skrev:
Det är även vanligt i gamla hus att golvbrunnen i pannrummet är kopplad till dräneringen/dagvattnet så har han spillt i pannrummet så kan det ha spridit sig till den gemensamma dräneringen ganska snabbt. Sen är det ju bedrövligt att han blir anmäld för miljöbrott för lite utspilld eldningsolja.
Han är inte anmäld för miljöbrott och det är inte lite. Dessutom har han ju slarvat och orsakat detta själv.
 
A
E ehlmatlab skrev:
Du bor alltså 8 hus ifrån där några liter diesel spilldes. Det borde väl vara mer än 100 meter?
Du har dessutom obefintliga vattenlås, luktar det då inte väldigt mycket avlopp från grannarnas toaletter?
Jag hade nog föredragit lite diesel-lukt framför grannarnas avföringslukt. :crysmile:
Ja plus en väg emellan två husblock. Det luktar inte avföring, går att hålla det bra om jag städar det en gång i veckan, ska renoveras inom kort men ville inte göra det vid jul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.