A
Larson6565 skrev:
Ja plus en väg emellan två husblock. Det luktar inte avföring, går att hålla det bra om jag städar det en gång i veckan, ska renoveras inom kort men ville inte göra det vid jul.
Fortfarande inte några liter.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Du kan anmäla det som ett miljöbrott också direkt till polisen. Gör du det via nätet så finns det dessutom automatiskt loggat. Det kan, om inte annat, skynda på förloppet med att kommunen tar tag i det.
Först och främst är det miljökontoret som ska kontaktas. De ser sedan till att göra ev åtalsanmälningar men de ser också till att förelägga om sanering etc. Och ju längre tid det tar desto större skada sker. Diesel sugs upp av porösa material och kan orsaka lukt under en väldigt äng tid. Finns risk att dela av hus och källargolv behöver rivas.

A
S Sigge1960 skrev:
Först och främst är det miljökontoret som ska kontaktas. De ser sedan till att göra ev åtalsanmälningar men de ser också till att förelägga om sanering etc. Och ju längre tid det tar desto större skada sker. Diesel sugs upp av porösa material och kan orsaka lukt under en väldigt äng tid. Finns risk att dela av hus och källargolv behöver rivas.
Miljökontoret kom samma dag de kontaktades, i förrgår. Om det ska polisanmälas osv så går det genom dem. De försöker få tag på vederbörande och han måste anmäla till sitt försäkringsbolag samt att de behöver ju få veta så mycket som möjligt av honom vad som hänt. De säger inte så mycket till oss innan de hört hans version vilket man får förstå.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Det är allmänt åtal på miljöbrott, så vill man anmäla det så är det fritt fram. Om miljökontoret väljer att anmäla är en helt annan sak.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Larson6565 skrev:
Jag kände lukten i torsdags, gick runt och luktade på värmepanna, tvättmaskin, i förråd, badrumsfläkt och i avlopp. Jag tyckte det luktade likt lacknafta. Det var stark lukt i badrum och korridor i källaren som även kändes så fort jag kom utifrån och in i hallen på entréplan. Morgonen efter träffade jag en granne som sa att hon känner en så konstig lukt. Hos henne luktade det mest i förrådet men även i övriga källaren. Hon bor fyra hus ifrån han som spillt, jag bor åtta hus ifrån, vi är uppdelade fyra plus sex hus så emellan mig och honom finns även en grusväg.
Denna granne hade sett honom med bil och slang och att det forsade ut genomskinlig vätska kvällen innan, men hon trodde då det var vatten. Efter prat med övriga grannar, fick vi veta att alla hade denna lukt och en granne fick i telefon med personen veta att det var diesel han spillt. Han hävdade då att det var två dl men visste inte att han blivit sedd. På marken utanför källaren låg ett stort område som han plötsligt täckt med sand. Idag pratade vi med honom, han har knappt varit hemma. Han sa att det kommit ner i dagvattnet, att vi skulle vädra och att han beställt en ozongenerator. Sen försvann han. Jag har gammalt badrum och obefintligt vattenlås, husen är från 1950.
Det finns direkta faktafel i det du skriver!

K Jaburek12 skrev:
Det finns direkta faktafel i det du skriver!
Berätta mer

ingenmansland ingenmansland skrev:
Det är väl villaolja som han fyllde på med, eller eldar han diesel i pannan? Hur som helst så är det ju väldigt mycket aromatiska kolväten i det som är flyktiga och sprider lätt lukt. De tränger dessutom lätt ner i jorden och det är sannolikt ett miljöbrott han begått med att inte ta dit en saneringsfirma. Kommer det ned i grundvattnet så kommer han inte få det roligt.

Jag skulle se till att ni får dit något företag som får sanera det på hans bekostnad. Det kan ju vara rätt bra tryck när man fyller på en tank, så det kan vara mer än man tror.
Är inte villaolja och diesel samma sak tro?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag tycker att det låter som en brandfara också ifall ni har fått in diesel som ligger och skvalpar överst i vattenlåsen.

Vi hittade någon sörja som luktade olja i ett par golvbrunnar/vattenlås i källaren när vi flyttade in. Vi misstänker att något har hällts ut i golvbrunnen i garaget, som ligger ”uppströms”. Oavsett vad det var för guck så flöt det, så vi fick suga upp det med en massa gamla trasor. Det sköljs ju inte bort av att man t.ex. häller på vatten.
Ja det är verkligen en brandfara med tanke på att det är vatten i vattenlåset,och att det är vanligt att elda med gasolbrännare i vattenlåset

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som ett kasst råd! Skaffa bevis innan annars är du en Owe!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som ett kasst råd! Skaffa bevis innan annars är du en Owe!
Mycket bra svarat!!! Trådstartaren beter sig som en typisk fb-tyckare. Så mycket direkta faktafel och påhopp i tråden, framförallt av trådstartaren (och då menar jag inte alla grammatiska). Jag kommer faktiskt att samla in dem för det finns påståenden här som kan anmälas till andra än kommunens miljöenhet.
, post: 5014712, member: 153013"]Låter som ett kasst råd! Skaffa bevis innan annars är du en Owe![/QUOTE]

K Jaburek12 skrev:
Mycket bra svarat!!! Trådstartaren beter sig som en typisk fb-tyckare. Så mycket direkta faktafel och påhopp i tråden, framförallt av trådstartaren (och då menar jag inte alla grammatiska). Jag kommer faktiskt att samla in dem för det finns påståenden här som kan anmälas till andra än kommunens miljöenhet.
, post: 5014712, member: 153013"]Låter som ett kasst råd! Skaffa bevis innan annars är du en Owe!
[/QUOTE]

Var det du som spillde diesel ;)?

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om vi tar 10 personer som fyller på villaoljan från en skåpbil.
Hur många av dessa har köpt den på Statoil för 26kronor litern?
Hävdar du att macken är den sannolikaste källan?
Andemeningen med det kan inte tolkas annat än att det inte är ok att spekulera och inte är ett dyft till hjälp med att få bort lukten. -Snarare blir det rena "viskleken" av alla spekulationer. Som i nästa andetag leder till nya gissningar på föregående gissningar.

Var det du som spillde diesel ;)?[/QUOTE]
Tillsammans med dig va'

Här i byn brukar gubbarna gå ihop om att köpa en tank diesel på våren för att fylla upp alla diken o vattenlokar. Får bort dom värsta myggen…

• Wow
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja jo såklart men vad jag förstår pratar vi några liter på marken. Det tar sig inte ner i nå grundvatten. Det som hamnat i avloppet är ju där det är.....Det handlar ju om att spola och vänta.
Tror grundvatten är felskrivet av TS, i ett av de tidigare inläggen av TS har den spillande grannen sagt dagvattnet... vilket är betydligt mer troligt (skriver tror fast jag inte är i kyrkan.. :) )

Nja gott folk.
Om det nu är sant att vittnet såg att det var en klar vätska är det diesel och inte villaolja. Villaolja luktar ungefär som det brukar göra .. varemot diesel inte luktar speciellt mycket.
Spillet inomhus borde nog gå i avloppet och snart nog nå reningsverket, tror inte några grannar kan få långsida besvär därifrån. Spill utomhus kan gå både i dagvatten och grundvatten (beroende på hur högt det står) och kanske ge lukt i närliggande system .. jag förutsätter att alla som upplevt lukt finns på samma sida från utsläppet .. Jag vill föreslå att spola dagvattenrören.
mvh / tankbilschaffis (oljegubbe) sen 30+år

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.