40 861 läst · 179 svar
41k läst
179 svar
Spillt diesel ute och inomhus
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 156 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 156 inlägg
jag kör diesel i bilen varje vecka.Unikt namn skrev:
Köper min diesel på mack.
Men köper den i Norge där priset är lite annorlunda.
Så ja händer att folk kör i dunk i bilen
Tre personer från kommunen kom ett par timmar efter vittnet fått tag på en person där. De luktade hos flera av oss och kände tydligt lukten. Prover kommer tas i bostäderna så vi vet hur höga halter det finns av dessa ämnen. Sanering kommer göras men de ville inte säga så mycket mer innan de pratat med honom. Det kommer belasta hans hemförsäkring.
Enligt honom själv så fyllde han på en värmepanna som annan person hade sagt var tom men det fanns massa diesel i den. Dieseln pumpade på och läckte både inne och utanför. Enligt vittnet forsade det ur slangen på utsidan. Till vice ordföranden i föreningen sa han att han spillt 2 dl.
Enligt honom själv så fyllde han på en värmepanna som annan person hade sagt var tom men det fanns massa diesel i den. Dieseln pumpade på och läckte både inne och utanför. Enligt vittnet forsade det ur slangen på utsidan. Till vice ordföranden i föreningen sa han att han spillt 2 dl.
Lite OT.
Kom till jobbet en tidig lördagsmorgon, större bussverkstad i Stockholm, och blev nästan golvad av lukten när jag öppnade dörren. Verkstaden hade källare med oljepannor.
På fredagsmorgonen hade tanken på 10 kubik fyllts på, detta hade inte rapporterats till oljebolaget, så en chafför som levererade nattetid åkte dit för att fylla. När överfyllnadsskyddet löste ut direkt trodde han att det var trasigt och kopplade förbi det, och fyllde 10 kubik till som svämmade in i pannrummet via en okänd luftventil på tanken (den skulle inte funnits där)
Det var 3 cm mellan oljenivån på golvet och brännarna i pannorna, men det var mitt i sommaren och ingen personal som använt varmvatten.
Man gissade efteråt, att om en brännare startat, hade hela bygget brunnit upp, de dörrar som fanns till pannrummet var uppställda.
Kom till jobbet en tidig lördagsmorgon, större bussverkstad i Stockholm, och blev nästan golvad av lukten när jag öppnade dörren. Verkstaden hade källare med oljepannor.
På fredagsmorgonen hade tanken på 10 kubik fyllts på, detta hade inte rapporterats till oljebolaget, så en chafför som levererade nattetid åkte dit för att fylla. När överfyllnadsskyddet löste ut direkt trodde han att det var trasigt och kopplade förbi det, och fyllde 10 kubik till som svämmade in i pannrummet via en okänd luftventil på tanken (den skulle inte funnits där)
Det var 3 cm mellan oljenivån på golvet och brännarna i pannorna, men det var mitt i sommaren och ingen personal som använt varmvatten.
Man gissade efteråt, att om en brännare startat, hade hela bygget brunnit upp, de dörrar som fanns till pannrummet var uppställda.
Det märks att oljebrännare inte är så vanliga längre..
Det är/var inte helt ovanligt att man missar lite när det ska beställas och det dessutom ibland är längre leveranstid än man önskar och då åker man till macken och fyller en dunk eller två med vanlig disel och fyller upp.
Ja, det är dyrare men så lite att det gör inget en enstaka gång.
Har man en förbrukning på 2 kubik om året är det 5-6 liter/dag så en dunk räcker tills oljebilen dyker upp...
Det är/var inte helt ovanligt att man missar lite när det ska beställas och det dessutom ibland är längre leveranstid än man önskar och då åker man till macken och fyller en dunk eller två med vanlig disel och fyller upp.
Har man en förbrukning på 2 kubik om året är det 5-6 liter/dag så en dunk räcker tills oljebilen dyker upp...
Men den här personen skulle inte vänta på nån oljebil och han verkar dessutom ha släppt ur mycket mer diesel på marken och i sin källare än vad som ryms i en panna. Enligt honom "hade han dieseln" och trodde pannan var tom men det var den inte men nåt mer fel måste ju ha skett då det forsade länge innan han fick stopp på det och det läckte även utomhus inte endast inne vid pannan. Ögonvittne finns.K Kontoristen7 skrev:Det märks att oljebrännare inte är så vanliga längre..
Oljan fyller man väl upp i en oljetank som vanligen rymmer 3-5 m3Larson6565 skrev:Men den här personen skulle inte vänta på nån oljebil och han verkar dessutom ha släppt ur mycket mer diesel på marken och i sin källare än vad som ryms i en panna. Enligt honom "hade han dieseln" och trodde pannan var tom men det var den inte men nåt mer fel måste ju ha skett då det forsade länge innan han fick stopp på det och det läckte även utomhus inte endast inne vid pannan. Ögonvittne finns.
Han hade stora mängder diesel i sin arbetsbil som han enligt vad han själv säger "jag hade ändå dieseln" som anledning till att han inte anlitade en firma för påfyllning. Han har ingen aning om hur stora mängder diesel som läckt ut, när pannan var full svämmade det över inne i källaren men även utanför på marken, stort område, vittne såg hur det forsade och forsade ute och han fick inte stoppAlfredo skrev:
Det är alltså en väldigt gammal dieselpanna som övriga hushåll bytt till elpanna.Larson6565 skrev:Han hade stora mängder diesel i sin arbetsbil som han enligt vad han själv säger "jag hade ändå dieseln" som anledning till att han inte anlitade en firma för påfyllning. Han har ingen aning om hur stora mängder diesel som läckt ut, när pannan var full svämmade det över inne i källaren men även utanför på marken, stort område, vittne såg hur det forsade och forsade ute och han fick inte stopp
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/spar-av-diesel-4-mil-nedstroms
Har stugan några mil nedströms ifrån detta, och här hoppar det fortfarande glada laxar
Poängen är att jag tycker dieselns giftighet känns så överdriven, alla dessa vattendrag borde ju vara döda med tanke på att flera tusen liter diesel läckt ut rakt i naturen.
Har stugan några mil nedströms ifrån detta, och här hoppar det fortfarande glada laxar
Poängen är att jag tycker dieselns giftighet känns så överdriven, alla dessa vattendrag borde ju vara döda med tanke på att flera tusen liter diesel läckt ut rakt i naturen.