42 518 läst · 179 svar
43k läst
179 svar
Spillt diesel ute och inomhus
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
ja jo såklart men vad jag förstår pratar vi några liter på marken. Det tar sig inte ner i nå grundvatten. Det som hamnat i avloppet är ju där det är.....Det handlar ju om att spola och vänta.H Hallerudsbo skrev:sanering är ju jord prov. Och har du diesel i jorden då grävs det bort tills proverna inte visar spår. Byts ut med friska massor.
Det dåliga sändes på deponi, eller rengöring.
vet inte hur många båtlaster med schakt vi sände på en sanering.
En del till Tyskland för sanering. En del till Norge för deponering
det är kostbart
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 283 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 283 inlägg
samma där om man ska va ordentlig.S Stefan1972 skrev:
Jord prov.
Sen ta bort tills det inte är mer i testerna
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
ja jo förvisso men min poäng var väl mer att kräver verkligen någon ens att man ska vara så noga av nån enstaka liter? Isåfall måste det ju vara ett evigt sanerande här och där i skogarna.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 283 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 283 inlägg
Beror helt på samvetet när man spillerS Stefan1972 skrev:
Ofta om man frågar vad mycket det är spillt så är det alltid en halv liter eller en liter.
många gånger kan man ta det gånger 10 minst.
folk är inte alltid ärliga när de berättar vad som är tömt ut eller har svårt att uppskatta.
Var med på ett stort prosjekt med mark sanering.
Där vart massa massor lagt på hög 3*3*20 m som en lång limpa.
Prov vart tatt när det las upp.
Sen var 2 år så flyttas högen och var 4 skopa med maskin så togs nya prover för att se om det minskar med förorening. ( maskin föraren fick bra träning ut och in ur hytten )
Efter 10 år ska det tas beslut nu om det ska på deponi som är sluten med membran eller öppen deponi eller sändas till tyskland.
Dessa massorna som är lagt på hög är en liten test av en stor mark sanerin som kommer ske om ett par år.
Men jag vet väl med mig själv om man spiller lite så har man kanske inte brytt sig.
Men Ts sa att det rann ganska mycket, men vad är mycket? 1 liter eller 20 liter och det kan bara den som såg det svara på.
Enda sättet att veta är att ta prov eller leva med det som det är.
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
jo jag vet ju inte hur mycket det är såklart men frågan är ju vad som händer i praktiken. Någon spiller diesel, grannen ser det och ringer kommunen. Kommer de ut med pukor och trumpeter och tar prover och grannen får gräva bort 20 kubik massor eller vad händer? Känns ju mer som att någon bara kommer att konstatera eländet och tycka att det är olyckligt.
Att jämföra större saneringar med en liten "olycka" hemma blir ju inte riktigt samma sak känns det som......
Att jämföra större saneringar med en liten "olycka" hemma blir ju inte riktigt samma sak känns det som......
När grannen fyller på med "fuldisel" från en skåpbil kan det ju vara lite vad som helst.
Även om den sannolikaste ursprunget är någon grävmaskin i närheten.
1 liter spill kan väl omöjligt lukta i en hel länga hus?
Jag skulle nog jaga på för att nån skulle undersöka det där lite djupare.
Även om den sannolikaste ursprunget är någon grävmaskin i närheten.
1 liter spill kan väl omöjligt lukta i en hel länga hus?
Jag skulle nog jaga på för att nån skulle undersöka det där lite djupare.
Bara för att man fyller på diesel från en skåpbil är det inget som säger att det är "fuldiesel"Unikt namn skrev:
Grannen kan lika gärna köpt i dunk på Cirkle K eller annan valfri mack
finns det dränering runt husen kan det ju ha kommit in diesel där och på det sättet sprider sig ångorna runt så många bostäder och sedan in genom källarventiler/fönsterventiler m.m
Om vi tar 10 personer som fyller på villaoljan från en skåpbil.skoge skrev:
Hur många av dessa har köpt den på Statoil för 26kronor litern?
Hävdar du att macken är den sannolikaste källan?
Detta var många liter, kommunen har varit här nu. Det ska saneras. Miljöbrott eller hur han fått tag på/hanterat dieseln var de inte intresserade av.nimhed skrev: