Larson6565 skrev:
Räddningstjänsten gör inget, de hänvisar till kommunen.
Du kan anmäla det som ett miljöbrott också direkt till polisen. Gör du det via nätet så finns det dessutom automatiskt loggat. Det kan, om inte annat, skynda på förloppet med att komunen tar tag i det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Har du ringt räddningstjänsten än? Ju längre saneringen dröjer, desto svårare att få bort allt.
De gör inget
 
A
P paralun skrev:
I din kommun där du bor finns det en miljöavdelning med miljöinspektörer som man kan fråga. Kolla på kommunens websida
(sen bör man då ha "rent mjöl i påsen" själv med sin VA anläggning så man inte riskerar att själv få påpekanden/kostnader:thinking:)
Vi är flera som ringt men de var på kurs igår, väntar på att bli uppringd.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Cheesen
Villaolja och diesel är i princip samma sak. Den gamla sortens tjocka villaolja finns nämligen inte kvar på marknaden. Det är nog över 30 år sedan "Villaolja" var av den lite tjockare sorten.

Att diesel luktar illa idag är inget nytt fenomen.. den avdunstar dessutom vilket inte dieseln gjorde när jag var ung... konstaterade det när jag spillde en skvätt på garagegolvet och hann aldrig ta tag i att absorbera upp spillet innan det avdunstat.
Jag som vart verksam som chaufför sedan -90talet kommer väl ihåg hur ett spill av diesel såg ut då... Det var ingenting som avdunstade utan man fick snällt lägga ut strö och sopa.. samt upprepa proceduren många gånger för att få området rent.

Att Dieseln skulle ha letat sig ned till grundvattnet är högst osannolikt. kapillarkrafterna förflyttar inte vätskor så fort, det kan ta 25 år innan ditt spill når grundvattnet, på 25 år har bakteriefloran, alger och liknande ätit upp det lilla spillet.

Som många nämnt så är det kommunens räddningstjänst som är dom som har kunskap om oljespill, tala med dom. I vissa områden råder ett starkare skydd och där måste alla spill rapporteras och dokumenteras. Har haft uppställningsplats för en lastbil innom ett sådant område, det var ett himla ringande till räddningstjänst då bilens tank blev tömd några gånger varje år och tömmarna spillde alltid ut en skvätt. Det hände att Räddningstjänst kom och sanerade när det hänt... ibland gjorde dom ingenting.
 
  • Gilla
Lökvik och 3 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Jag har en tank ja,men du får ha en viss mängd i vanliga 25 liters dunkar också
Vet inte hur mycket som behövs till en gammal värmepanna och vet såklart inte om han transporterats det fel, han har en större skåpbil.
 
Finns inget vi (jobbar i räddningstjänsten) kan göra, skadan är skedd och då är det upp till miljö och hälsa i kommun tillsammans med tex Ocab att sanera marken. Ett försäkringsbolag lär säkert bli inblandat också.
 
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
Larson6565 skrev:
Vet inte hur mycket som behövs till en gammal värmepanna och vet såklart inte om han transporterats det fel, han har en större skåpbil.
På den tiden när vi eldade med olja så förbrukade vi 2,2 kubik / år. Men det beror ju helt på hur välisolerat hus man har och vart huset är beläget... Skulle tro att samma hus idag skulle förbruka 1,5 kubik då det blev rätt uppgraderat avseende isolering under -90talet.
 
A
Cheesen Cheesen skrev:
Villaolja och diesel är i princip samma sak. Den gamla sortens tjocka villaolja finns nämligen inte kvar på marknaden. Det är nog över 30 år sedan "Villaolja" var av den lite tjockare sorten.

Att diesel luktar illa idag är inget nytt fenomen.. den avdunstar dessutom vilket inte dieseln gjorde när jag var ung... konstaterade det när jag spillde en skvätt på garagegolvet och hann aldrig ta tag i att absorbera upp spillet innan det avdunstat.
Jag som vart verksam som chaufför sedan -90talet kommer väl ihåg hur ett spill av diesel såg ut då... Det var ingenting som avdunstade utan man fick snällt lägga ut strö och sopa.. samt upprepa proceduren många gånger för att få området rent.

Att Dieseln skulle ha letat sig ned till grundvattnet är högst osannolikt. kapillarkrafterna förflyttar inte vätskor så fort, det kan ta 25 år innan ditt spill når grundvattnet, på 25 år har bakteriefloran, alger och liknande ätit upp det lilla spillet.

Som många nämnt så är det kommunens räddningstjänst som är dom som har kunskap om oljespill, tala med dom. I vissa områden råder ett starkare skydd och där måste alla spill rapporteras och dokumenteras. Har haft uppställningsplats för en lastbil innom ett sådant område, det var ett himla ringande till räddningstjänst då bilens tank blev tömd några gånger varje år och tömmarna spillde alltid ut en skvätt. Det hände att Räddningstjänst kom och sanerade när det hänt... ibland gjorde dom ingenting.
Räddningstjänsten svarade att de inte gör något. Kommunen avvaktar jag återkoppling ifrån. Vi är allaundrandeöver hur det spridits över 10 hus men lukten är där, och det är samma lukt utanför hans hus och hos flera grannar jag varit hos.
 
Cheesen
Larson6565 skrev:
Räddningstjänsten svarade att de inte gör något. Kommunen avvaktar jag återkoppling ifrån. Vi är allaundrandeöver hur det spridits över 10 hus men lukten är där, och det är samma lukt utanför hans hus och hos flera grannar jag varit hos.
Aromatiska oljor sprider sig i luften... gå förbi en parfymaffär så får du samma fenomen
 
  • Gilla
Källa2022 och 2 till
  • Laddar…
Ring polis, brandkår, kommun och skatteverket. Låter som din granne har en hel del fuffens för sig...
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ring polis, brandkår, kommun och skatteverket. Låter som din granne har en hel del fuffens för sig...
Låter som ett kasst råd! Skaffa bevis innan annars är du en Owe!
 
  • Gilla
Källa2022 och 7 till
  • Laddar…
H
Larson6565 skrev:
Enligt hon som såg det bara forsade det ut på marken från den slang han hade ansluten i bilen, hon såg inte hur han hade det i bilen. Det är tydligen olagligt att åka omkring med också. Först sa han två dl till den person som inte vill att vi ska ta tag i detta.
olagligt att köra runt stämmer inte.
Beroende vad det ska användas till.
450 liter diesel utan adr på en behållare om det är i jobb, typ tanka grävmaskin traktor eller liknande.

som privat så är väl Max storlek på behållare 60 liter och Max 240 liter totalt på fordonet om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Källa2022
  • Laddar…
Kan inte riktigt se hur saneringen av nå liter diesel skulle se ut...........Det kan som sagt lukta länge men skadan är skedd och man kan nog bara vänta ut det.
 
  • Gilla
Källa2022
  • Laddar…
71331.jpg
 
  • Gilla
husägaren TS och 4 till
  • Laddar…
H
S Stefan1972 skrev:
Kan inte riktigt se hur saneringen av nå liter diesel skulle se ut...........Det kan som sagt lukta länge men skadan är skedd och man kan nog bara vänta ut det.
sanering är ju jord prov. Och har du diesel i jorden då grävs det bort tills proverna inte visar spår. Byts ut med friska massor.
Det dåliga sändes på deponi, eller rengöring.

vet inte hur många båtlaster med schakt vi sände på en sanering.
En del till Tyskland för sanering. En del till Norge för deponering

det är kostbart
 
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.