40 863 läst · 179 svar
41k läst
179 svar
Spillt diesel ute och inomhus
Ringde kommunen idag men den avdelningen var på kurs. Vi är flera som är oroliga för hur det påverkar hälsan att andas in, att vi inte kan använda hela våra hus sam för miljön.M mrsnhp skrev:
Men hur kommer lukten in i förråd/fd matkällare där har några en väldigt lukt, de har gått och luktat på färgburkar för de trott att något läckt, men de har främst vattenburen färg dessutom.Larson6565 skrev:
M mrsnhp skrev:
Diesel och bensin luktar ganska intensivt. Kortvarigt troligtvis inga jätteproblem för hälsan. Men om folk får ont i huvudet och svårt att andas så får föreningen toffla och sanera.Larson6565 skrev:
Jag tycker att det låter som en brandfara också ifall ni har fått in diesel som ligger och skvalpar överst i vattenlåsen.Larson6565 skrev:
Vi hittade någon sörja som luktade olja i ett par golvbrunnar/vattenlås i källaren när vi flyttade in. Vi misstänker att något har hällts ut i golvbrunnen i garaget, som ligger ”uppströms”. Oavsett vad det var för guck så flöt det, så vi fick suga upp det med en massa gamla trasor. Det sköljs ju inte bort av att man t.ex. häller på vatten.
Så det är fel att yes diskmedel ska lösa upp det som han sagt? Nu sa han ju också att vi ska ha en ozongenerator som han beställt.M mrsnhp skrev:Jag tycker att det låter som en brandfara också ifall ni har fått in diesel som ligger och skvalpar överst i vattenlåsen.
Vi hittade någon sörja som luktade olja i ett par golvbrunnar/vattenlås i källaren när vi flyttade in. Vi misstänker att något har hällts ut i golvbrunnen i garaget, som ligger ”uppströms”. Oavsett vad det var för guck så flöt det, så vi fick suga upp det med en massa gamla trasor. Det sköljs ju inte bort av att man t.ex. häller på vatten.
Skräm inte upp TS altför mycket nu, troligtvis räcker det med att gräva bort jorden där spillet hände, är det så att det stinker ur avloppen så får man väl spola rent med spolbil. Brandfara är helt uteslutet.
Som tidigare nämnts, ring kommunen eller räddningstjänsten ang spillet.
Som tidigare nämnts, ring kommunen eller räddningstjänsten ang spillet.
Låter som att grannen kanske är dieseltjuv eller åtminstone skaffar sin diesel på lite ovanliga vägar.Larson6565 skrev:
Kommunen ska ringa upp. Räddningstjänsten prövar jag också med imorgon.Excel skrev:
Otroligt dåligt att inte meddela sina grannar när man gjort något sånt här. Istället går vi alla och undrar, tror att bara vi har problemet, vet inte om lukten är farlig (innan vi visste var det var) om det skulle vara något med ens eget hus som man fick åtgärda själv osv.Larson6565 skrev:
Ring räddningstjänsten. De vet hur man sanerar dettaLarson6565 skrev:
Som jag nämnt innan
De kommer ta kontakt med kommunen om de misstänker brott
Man sover inte på en mack Diesel och Bensin är en jävlig odör om den fastnar.L lat skrev:
Jag vet för jag gjorde en jävla dunderkorkad tabbe med bensin i en bil. (båttank)
Den doften höll i 3-4 veckor. Och det gick knappt att köra bilen för den påträngande doften och man fick faktiskt hvuudvärk.
Det blev rejäl rengöring av bilfan.
Så förvara inte en 20-30 liters båttank i en bil när du är ute och fiskar på havet.