1 265 läst · 25 svar
1k läst
25 svar
Spånsug-kanal inbyggd i bänk?
För att kunna räkna lite ordentligt behövs ju en fläktkurva.
Direkt hos vissa tillverkare hittar jag det, men ingen av de butiker som säljer fläktar för spåntransport som jag hittat erbjuder några datablad.
Någon som har några tips?
Direkt hos vissa tillverkare hittar jag det, men ingen av de butiker som säljer fläktar för spåntransport som jag hittat erbjuder några datablad.
Någon som har några tips?
Fläktdiagram behövs. Större tillverkare har fläktdiagram som visar flöde, totaltryck och dynamiskt tryck. Det vi vill veta är statiskt tryck (som är det framräknade tryckfallet) vid önskat flöde. Statiskt tryck är totaltrycket minus dynamiskt tryck vid aktuellt flöde och sambandet framgår av ett fläktdiagram.D David_Berglund skrev:
Det finns avskiljare för hobbyarbeten med fläkt att köpa, t ex METABO, men de jag sett saknar uppgifter om flöde och tillgängligt statiskt tryck för kanalsystemet. Kan man inte få veta det köper man grisen i säcken.
Ja jag har ju redan en spånsug, det jag vill ha nu är en BRA spånsug-funktion. 
Läsa ett fläktdiagramJ Jochi skrev:Fläktdiagram behövs. Större tillverkare har fläktdiagram som visar flöde, totaltryck och dynamiskt tryck. Det vi vill veta är statiskt tryck (som är det framräknade tryckfallet) vid önskat flöde. Statiskt tryck är totaltrycket minus dynamiskt tryck vid aktuellt flöde och sambandet framgår av ett fläktdiagram.
Det finns avskiljare för hobbyarbeten med fläkt att köpa, t ex METABO, men de jag sett saknar uppgifter om flöde och tillgängligt statiskt tryck för kanalsystemet. Kan man inte få veta det köper man grisen i säcken.
Det man ofta vill veta är en fläkts statiska tryck som behövs för att övervinna kanalsystemets tryckfall.
Se exempel i nedanstående diagram.
Sök upp flödet på nedre horisontella axeln. Dra en linje lodrätt upp till visst varvtal och läs av totaltryck på vertikal axel. Läs även av trycket för den nedersta kurvan som redovisar det dynamiska trycket. Statiskt tryck blir totaltryck minus dynamiskt tryck.
Ex: För 6000 m3/h blir dynamiskt tryck ca 20 mm vp och totaltryck vid 2000 r/m ca 70 mm vp. Statiskt tryck för kanalsystemet således 70 - 20 = 50 mm vp.
Valt exempel med stort dynamiskt tryck. Bättre i välja fläkt driftpunkt i grått område för bättre verkningsgrad och mindre skillnad mellan statiskt och dynamiskt tryck. Vid flödet 3000 blir trycken ca 110 - 4 = 116.
Redigerat:
Jag ringde till Elektrofläkt Miljösystem som jag fann modellbeteckningen du angivit hos.
Deras fläktar börjar på ca: 35'000 och jag får förmoda att det är exkl. moms.
Så även om jag gärna nördar ner mig och lär mig på kuppen kvarstår problemet att man inte får fram data på de fläktar som ligger i prisklass 3-6000 och därmed blir det tyvärr svårt att nå i mål med en så här kvalificerad utvärdering. 😕
Så även om jag gärna nördar ner mig och lär mig på kuppen kvarstår problemet att man inte får fram data på de fläktar som ligger i prisklass 3-6000 och därmed blir det tyvärr svårt att nå i mål med en så här kvalificerad utvärdering. 😕
Ditt problem visar Sveriges avindustrialisering.D David_Berglund skrev:Jag ringde till Elektrofläkt Miljösystem som jag fann modellbeteckningen du angivit hos.
Jag tittade på Flaktwoods hemsida men fann inga radialfläktar för industrianvändning. De har försvunnit under de 20 år jag har varit borta från arbetslivet, liksom dokumentation över det som finns nu endast är på engelska.. Men Sverige har blivit bättre på spel. Det gäller hela västeutopa och därför har vi inte mycket till försvar.
Lycka till.
Det jag har sett (om jag minns rätt), och som skrivits ovan, är rekommendationer från tillverkare om minsta rekommenderade hastighet på luften runt 20 m/s. Det tillsammans med dimensionen på utsuget avgör minsta flöde. Motståndet i resten av anläggningen och ett tryckfallsdiagram för tillräckligt stor fläkt ger svar på vad du behöverWorkingclasshero skrev:
Med det sagt och utan att veta hur det ser ut i din verkstad gissar jag att du klarar dig fint med en fläkt mindre än 7,5 kW 😊
Redigerat:
Talade med en ingenjör som saJ Jochi skrev:Ditt problem visar Sveriges avindustrialisering.
Jag tittade på Flaktwoods hemsida men fann inga radialfläktar för industrianvändning. De har försvunnit under de 20 år jag har varit borta från arbetslivet, liksom dokumentation över det som finns nu endast är på engelska.. Men Sverige har blivit bättre på spel. Det gäller hela västeutopa och därför har vi inte mycket till försvar.
Lycka till.
- Nu ritar man ett rörsystem och när det är klart ber man programmet beräkna flöden och tryckbehov så man behöver inte läsa i något fläktdiagram.
Nu har jag kommit ett steg längre genom att jag köpt Luna NF588 och diverse tillbehör på Klaravik. Bland annat ett patronfilter vilket fällde avgörandet för att köpa.
Jag hittade ett fint gammalt datablad på den, och enl. detta skall den ha en inbyggd cyklon-funktion som inte finns på de mindre modellerna. Oklart hur bra den fungerar, men det får utvärderas.
Den är på 2,28kW och ger enl. specen 3300m²/h fritt flöde.
Jag kommer rapportera lite om mitt projekt med att utveckla och bygga om den allt eftersom.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade ett fint gammalt datablad på den, och enl. detta skall den ha en inbyggd cyklon-funktion som inte finns på de mindre modellerna. Oklart hur bra den fungerar, men det får utvärderas.
Den är på 2,28kW och ger enl. specen 3300m²/h fritt flöde.
Jag kommer rapportera lite om mitt projekt med att utveckla och bygga om den allt eftersom.
Intressanta fakta om utsugs-prestanda.
Men som fortsättning på de teoretiska spekulationerna tidigare i tråden tänkte jag tipsa om 2 YouTube-videor som var väldigt intressanta där en herre bygger om en gammal sug på olika sätt och mäter och rapporterar förbättringarna.
Jag sammanfattar de slutsatser han drar i tabellen nedan (översatt från CFM i videon till m²/h)
Han rapporterar flöde med rena och smutsiga filter i följande steg.
1. Filterpåse
2. FIlterpåse och Cyklon
3. Cyklon och Hepa
4. Cyklon, Hepa och 5" slang istället för 4"
Slutsatser
Han sista siffror på 1155 m³/h (680CFM) är långt över vad tillverkaren lovar i sin specifikation på hans fläkt.
Intressant tyckte jag.
Men som fortsättning på de teoretiska spekulationerna tidigare i tråden tänkte jag tipsa om 2 YouTube-videor som var väldigt intressanta där en herre bygger om en gammal sug på olika sätt och mäter och rapporterar förbättringarna.
Jag sammanfattar de slutsatser han drar i tabellen nedan (översatt från CFM i videon till m²/h)
Han rapporterar flöde med rena och smutsiga filter i följande steg.
1. Filterpåse
2. FIlterpåse och Cyklon
3. Cyklon och Hepa
4. Cyklon, Hepa och 5" slang istället för 4"

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutsatser
- Han mäter 35-40% förlust med Cyklon adderat
- Han får signifikant förbättring att ha patronfilter jämfört med påse, bortsett från de hälsofrämjande fördelarna.
- Han har hela 75% högre volymflöde i en 4" adapter monterad på en 5" slang jämfört med en 4" slang hela vägen.
Han sista siffror på 1155 m³/h (680CFM) är långt över vad tillverkaren lovar i sin specifikation på hans fläkt.
Intressant tyckte jag.
En sak som hade varit intressant att se vore om han satte en Y-gren i änden på sin 5" slang (5-4/4-gren) och mätte summan av de båda 4"-kanalerna. Hur mycket av de 1155 skulle förloras?
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Gammal Brenderup båttrailer utan(?) hjullager
dw 711
Verktyg, Maskiner & Fordon