Vad händer om man sätter en byggcentral vid bryggan med jfb eller PSA?
Är det någon fördel med det?
 
R RoAd skrev:
Ok, jag ger upp. Du verkar inte förstå vad jag skriver.
Trevligt svar...

Jag förstår precis vad du skriver. Men problemet med forum är att det sällan svaras på frågan som ställs, utan det skapas en massa "underdiskussioner".

Vad jag ville ha svar på var om kabelns längd ihop med den hyfsat strömkrävande fritösen skulle knäcka säkringarna....men tråden kom istället att handla om utslösningsvillkor och olika nätspänningar över dygnet.

Jag känner mig efter trådens svar, även dina, ganska säker på att jag inte kommer få nåt problem med "överbelastning".
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R
H heliac skrev:
Trevligt svar...

Jag förstår precis vad du skriver. Men problemet med forum är att det sällan svaras på frågan som ställs, utan det skapas en massa "underdiskussioner".

Vad jag ville ha svar på var om kabelns längd ihop med den hyfsat strömkrävande fritösen skulle knäcka säkringarna....men tråden kom istället att handla om utslösningsvillkor och olika nätspänningar över dygnet.

Jag känner mig efter trådens svar, även dina, ganska säker på att jag inte kommer få nåt problem med "överbelastning".
Du har fått svar på det. Svaret är nej. Men du ställde frågan på ett öppet forum och folk är fria att påpeka andra risker de ser. Oavsett om du upplever det som trevligt eller ej.
 
R
P Peter_Ker skrev:
Vad händer om man sätter en byggcentral vid bryggan med jfb eller PSA?
Är det någon fördel med det?
Om man vill minska risken för att en kortslutning överbelastar ledningarna kan man sätta mindre säkringar som uppfyller utlösningskraven nere vid bryggan, mellan den 90 meter långa kabeln och brukarna. Helt ok blir det inte, men bättre.

En extra jfb kommer inte att hjälpa.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
I och med att kabeln är nergrävd så om den skulle överbelastas och bli het, kan marken inte antändas.
Resistansen är 1,26 Ohm för fasledare och nolla vid enfasbelastning för din 90 meter långa 5 x 2,5 mm2 kabel.. Högsta ström som fås vid en total prakt-kortslutning i en apparat nere på bryggan är I = U/R = 230/1,26 = 182 A. Men sedan finns resistans i biten från transformatorstationen och till din anslutningspunkt, så kallad förimpedans. Så att kortslutningsströmmen blir i vart fall lägre än 182 A.

Den som ställer en fråga vet ofta inte vad som är av betydelse att nämna i 1:a inlägget, men sådant framkommer under trådens gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Att tråden driver iväg i sidofrågor är i all välmening med de iögonfallande och knapphändiga uppgifterna i inledningen. 90 meter 2.5 mm² är långt, och en C16 dvärg är tveksamt. Det som räddar dig är JFBn som både kan och får ta över personskyddet från dvärgen. Dvärgen tar då endast kortslutning L-N vilket den kommer att lösa för i god tid.

Dvärgen skyddar också ledningen mot överlast vilket den gör oberoende av längd.

Spänningsfallet för den trefasiga belastning du har är heller inte galet stort, speciellt inte om fritösen verkligen belastar de tre faserna symmetriskt. Men om du skulle ha en enfasig belastning på 16 A så blir spänningsfallet besvärande.

Vad som händer om du belastar för mycket är att dvärgen löser. Belastar du lite mindre men fortfarande högt så kanske PA-anläggningen får hicka pga för låg spänning och att fritösen tar längre tid. Det märks. Gasa på.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
R
A Arnodt skrev:
Den som ställer en fråga vet ofta inte vad som är av betydelse att nämna i 1:a inlägget, men sådant framkommer under trådens gång.
Ja. Det borde många trådskapare ta till sig istället för att bli sura över att de inte får ett kort svar som säger det de vill höra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Vad händer om man sätter en byggcentral vid bryggan med jfb eller PSA?
Är det någon fördel med det?
Nej, det löser inte problemet med för lång utklösningstid vid en kortslutning, Det blir (eventuellt) för låg ström vid en kortslutning för att få säkringarna att lösa ut i tid. Under tiden kan någon som rör vid fritösen utsättas för ca 115V, vilket är tillräckligt för att vara väldigt farligt.

Nu löser jordfelsbrytaren detta problem. Den kommer (om den fungerar) att lösa ut snabbt vid en kortslutning till jord (ex. höljet på fritösen).

Det finns klart en risk att PA anläggningen och ev. annan elektronik kan få spel pga. spänningsfallet när fritösen jobbar. Jag tror inte att risken är jättestor. Man skulle ev. kunna ladda upp med ett antal 20m rullar med skarvkablar, för att ge egen matning till PA anläggningen, borde gå att låna ihop de kablar som behövs, bara att ha som en reservlösning. Anläggningen lär inte dra så mycket ström att den alstrar spänningsfall. Även här är en förutsättning att de kopplas via jordfelsbrytare. En klen skarvkabel på 90 m lär inte uppfylla utlösningskriteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.