H heliac skrev:
Precis....känns som att eltrådar ofta har förmåga att dra iväg från grundfrågan. Jag är medveten om att utlösningsvillkoret antagligen inte är uppfyllt.

Men då räknade du på full belastning 16 A ?

Om jag kopplar ur kylskåpen och låter musiken komma från en batteridriven boombox under maten landar amperen på ca 9 om jag tänker rätt...och jag tog i lite med 90 meter kabel...kan vara 70 oxå men måste mäta när jag kommer hem för att veta exakt.

Så då borde spänningsfallet hamna runt ca 10 volt eller ?
Du behöver inte labba med att koppla ur något bara kör på med det du behöver, om du kan lägg smålasterna fördelat över faserna.. Är fritösen trefasig bättrar det läget spänningsfallsmässigt också.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
DeltaU = 2 x 90 x 16 x 0,0175/2,5 = 20,16 Volt. Det är mycket.
Men det är fortfarande nästan tre volt över vad som är lägsta nominellt tillåtna nätspänning från leverantören (207V) så sett ur förbrukarsynpunkt är det ok.
 
Elnätsbolaget kanske inte levererar i anslutningspunkten(elmätartavlan) precis 230 Volt eller mer, utan kanske bara 220 Volt.

Eftersom kabeln inte verkar skyddas med jordfelsbrytare kan kaptenen vid bryggköket få en stöt och bedövas och falla i vattnet och i värsta fall drunkna.
 
R
H heliac skrev:
Jag kan ju förenkla frågan oxå...kommer fritösen enbart få 16A-säkringarna att lösa ut pga av överbelastning? Svara bara jag eller nej :)
Nej det kommer den inte göra. Men det är inte det som är problemet. Om det blir kortslutning i något du har anslutet kommer säkringarna inte lösa ut snabbt nog.

Troligtvis höga odds på att det kommer ske (om det inte är någon risig apparat du ska använda), men det är där risken ligger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte labba med att koppla ur något bara kör på med det du behöver, om du kan lägg smålasterna fördelat över faserna.. Är fritösen trefasig bättrar det läget spänningsfallsmässigt också.
R RoAd skrev:
Nej det kommer den inte göra. Men det är inte det som är problemet. Om det blir kortslutning i något du har anslutet kommer säkringarna inte lösa ut snabbt nog.

Troligtvis höga odds på att det kommer ske (om det inte är någon risig apparat du ska använda), men det är där risken ligger.
Hur skall jag tolka snabbt nog? Tar det såpass lång tid att en kabelbrand kan uppstå? Eller är det bara att tiden förlängs med några 10-dels sekunder vid en ren kortis?
 
R
H heliac skrev:
Hur skall jag tolka snabbt nog? Tar det såpass lång tid att en kabelbrand kan uppstå? Eller är det bara att tiden förlängs med några 10-dels sekunder vid en ren kortis?
Det är ju en omöjlig fråga att svara på. Det är på fel sida den satta gränsen helt enkelt.

Om det inte utgör en risk skulle gränsen satts annorlunda.
 
A Arnodt skrev:
Elnätsbolaget kanske inte levererar i anslutningspunkten(elmätartavlan) precis 230 Volt eller mer, utan kanske bara 220 Volt.
Jovisst, men det är lika stor chans att det är högre spänning än 230V, särskilt om det är en solig dag.🤓

Allt annat lika så är spänningsfallet DeltaU i detta fallet
1,26 * A.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…

Bästa svaret

H heliac skrev:
Hur skall jag tolka snabbt nog? Tar det såpass lång tid att en kabelbrand kan uppstå? Eller är det bara att tiden förlängs med några 10-dels sekunder vid en ren kortis?
Har inget med kabelbrand eller andra liknande problem genom hög ström pga överlast eller kortslutning att göra det löser dina C16 A säkringar utmärkt med dina förutsättningar. Vad RoAd menar är risk för längre tid där skyddsjordade apparater genom sk indirekt spänningssättning hamnar på ca: halva fasspänningen alltså runt 100-115 V under tiden felet fas-jord ligger på innan säkringen löser.

Nu ligger du inte vansinnigt till med din kabel, säkring och längd så i praktiken inte så stor sak även om marginalerna ev ligger åt fel håll. Har du som sagt JFB kan du räkna den tillgodo i de här fallen så kolla att den funkar med testknappen så har du hängslen också.

I ditt fall vet vi inte förutsättningarna i din matningspunkt det avgör om resten ligger rätt till för skydd med säkring vid jordfel.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Den tiden de pratar om är för personskyddet. Finns en jordfelsbrytare tar den automatiskt hand om alla fel för det.
Om inte måste det finnas nog med ström längst ut vid uttaget för att lösa ut inom 0,4 sek.
H heliac skrev:
Hur skall jag tolka snabbt nog? Tar det såpass lång tid att en kabelbrand kan uppstå? Eller är det bara att tiden förlängs med några 10-dels sekunder vid en ren kortis?
 
R RoAd skrev:
Det är ju en omöjlig fråga att svara på. Det är på fel sida den satta gränsen helt enkelt.

Om det inte utgör en risk skulle gränsen satts annorlunda.
D Dilato skrev:
Jovisst, men det är lika stor chans att det är högre spänning än 230V, särskjilt om det är en solig dag.🤓

Allt annat lika så är spänningsfallet DeltaU i detta fallet
1,26 * A.
När jag kontrollmätte trefaskabeln.... vilket jag alltid gör då jag en gång fick en fabriksny trefaskabel som hade nolla/fas omkastad.......så mätte jag 236V nere vid bryggan
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mättes obelastat, och kanske för några år sedan? Under dagen varierar spänningen som elnätsbolaget levererar.

Så här varierar spänningen på faserna hos oss idag.
Ganska stor variation, röd kurva L3 nere i 235 Volt och uppe i 245 Volt
 
  • Diagram över växelspänning i tre faser (L1, L2, L3) under en dag med stor variation. Fas L3 varierar mellan 235V och 245V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Mättes obelastat, och kanske för några år sedan? Under dagen varierar spänningen som elnätsbolaget levererar.

Så här varierar spänningen på faserna hos oss idag.
Ganska stor variation, röd kurva L3 nere i 235 Volt och uppe i 245 Volt
Här är det mycket jämnare men klart över 230V under dagtid.
Mina tre närmsta grannar inom en radie på 50 meter och på samma transformatorstation har solpaneler..och varierande molnighet vilket syns tydligt.
Linjediagram som visar spänning i tre ledningar (L1, L2 och L3) med varierande värden mellan 238,6V och 240,2V under en tidsperiod från -87s till 0s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
H heliac skrev:
När jag kontrollmätte trefaskabeln.... vilket jag alltid gör då jag en gång fick en fabriksny trefaskabel som hade nolla/fas omkastad.......så mätte jag 236V nere vid bryggan
Om en sådan siffra ska gå att använda måste det vara med en känd (helst hög) belastning. Och så måste du veta vad inkommande spänning är för att kunna dra några slutsatser.

Men det går att räkna resistans på 90 meter 2,5mm kopparkabel vilket redan gjorts i tråden. Du ligger enligt dem på fel sida gränsen för 16A säkring.

Exakt hur stor risk det är går inte att säga utan att undersöka just din anläggning noggrannare.

Jag tror personligen att det är liten risk att göra det du ska, men hade efter det säkrat ner för att inte behöva oroa mig.
 
R RoAd skrev:
Om en sådan siffra ska gå att använda måste det vara med en känd (helst hög) belastning. Och så måste du veta vad inkommande spänning är för att kunna dra några slutsatser.

Men det går att räkna resistans på 90 meter 2,5mm kopparkabel vilket redan gjorts i tråden. Du ligger enligt dem på fel sida gränsen för 16A säkring.

Exakt hur stor risk det är går inte att säga utan att undersöka just din anläggning noggrannare.

Jag tror personligen att det är liten risk att göra det du ska, men hade efter det säkrat ner för att inte behöva oroa mig.
Ja det här är ett udda tillfälle, 50-årskalas. Normalt sett används strömmen till belysning, nån batteriladdare/högtryckstvätt osv.

Men när kabeln ändå lades ner blev det 5x2,5 just för att kunna göra lite större effektuttag vid enstaka tillfällen som detta.

JFB finns så jag tror det är "personsäkert" även om utlösningsvillkoren ligger fel.

Vad jag inte vill ska hända är att nån fas slocknar mitt under kalaset..den kritiska tiden är när fritösen är igång..jag stänger av vv-beredare (3-fas) då så inte den får för sig att jobba med risk att knäcka nån huvudsäkring.
 
R
H heliac skrev:
Ja det här är ett udda tillfälle, 50-årskalas. Normalt sett används strömmen till belysning, nån batteriladdare/högtryckstvätt osv.

Men när kabeln ändå lades ner blev det 5x2,5 just för att kunna göra lite större effektuttag vid enstaka tillfällen som detta.

JFB finns så jag tror det är "personsäkert" även om utlösningsvillkoren ligger fel.

Vad jag inte vill ska hända är att nån fas slocknar mitt under kalaset..den kritiska tiden är när fritösen är igång..jag stänger av vv-beredare (3-fas) då så inte den får för sig att jobba med risk att knäcka nån huvudsäkring.
Ok, jag ger upp. Du verkar inte förstå vad jag skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.