P pmd skrev:
Ja, TS skrev i första inlägget att "resten går till återvinningen" så han använder sig förmodligen av kommunens ÅVC. Det ska han förstås betala för, men det där "bl.a." är mer tveksamt.
Kan lägga till fler saker om du inte tycker återvinningscentral räcker. Information till medborgare, papperspåsar till se som sorterar matavfall, hämtningen av matavfall. Det sistnämnda kommer du förmodligen tycka att han komposterar men en kommunal taxa ska syfta till att styra hela kommunen i rätt riktning. Om alla kan slippa kostnaden för att man komposterar själv kommer fler hävda detta när så inte är fallet.

Sen kanske kommunen har andra saker man lägger pengar på. Återbruk och liknande för att få folk att bli lite bättre på att återanvända saker. Vissa kommuner har fri hämtning av grovsopor i begränsad omfattning.
Man kan ju alltid diskutera hur stor del av kommunens budget som ska gå till vad men tjänsten att hämta kommunala sopor går inte att jämföra med att köpa vanliga varor och tjänster. I så fall är det billigaste att blanda alla sopor
 
P
N Nick 72 skrev:
Kan lägga till fler saker om du inte tycker återvinningscentral räcker. Information till medborgare, papperspåsar till se som sorterar matavfall, hämtningen av matavfall.
TS komposterar själv (åtminstone innan han blev påtvingad sophämtning) så han behöver inga papperspåsar för matavfall.
Det sistnämnda kommer du förmodligen tycka att han komposterar men en kommunal taxa ska syfta till att styra hela kommunen i rätt riktning.
Nej, en kommunal taxa ska täcka kostnaderna för den kommunala verksamhet som taxan gäller för.
Om alla kan slippa kostnaden för att man komposterar själv kommer fler hävda detta när så inte är fallet.
Om våra folkvalda behandlar sina väljare som ouppfostrade undersåtar så kommer väljarna att uppfylla det.
Sen kanske kommunen har andra saker man lägger pengar på. Återbruk och liknande för att få folk att bli lite bättre på att återanvända saker.
Ja, alla som begagnar sig av kommunens ÅVC ska förstås vara med och betala för det. Idealet vore att man betalar när man lämnar saker där, men det är möjligt att det är mer kostnadseffektivt för både kommunen och medborgarna med en schablonavgift. Hur som helst så är det dåligt om kommunen inte specificerar grundtaxan ordentligt. Där jag bor står det ingenting på räkningen om hur mycket av avgiften som täcker användning av ÅVCn.
Man kan ju alltid diskutera hur stor del av kommunens budget som ska gå till vad men tjänsten att hämta kommunala sopor går inte att jämföra med att köpa vanliga varor och tjänster. I så fall är det billigaste att blanda alla sopor
Sophämtning och drift av ÅVC ska inte blandas ihop med annat i kommunens budget. Inkomsterna från sophämtningsavgifterna ska inte gå att använda för att finansiera annan kommunal verksamhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag blev också tvingad till sophämtning.

En gång hade någon slängt i en pet-flaska och en snusdosa i mitt kärl, och det tog flera månader innan dom tömde den.

Så det går bra för kommunen att strunta i vissa saker för att spara pengar, men inte för medborgaren.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nä. Det finns mig veterligen inte en enda avfallsförbränningsanläggning i det här landet som tar emot brännbart avfall gratis. Det är en bra affär att elda sopor; i ena änden tar man betalt av den som tippar soporna och i andra änden tar man betalt av de som köper elen eller fjärrvärmen som blir resultatet!
Ska väl betalas lite skatt också på det eldandet, men det är knappast en total förlustaffär.
 
P pmd skrev:
TS komposterar själv (åtminstone innan han blev påtvingad sophämtning) så han behöver inga papperspåsar för matavfall.

Sophämtning och drift av ÅVC ska inte blandas ihop med annat i kommunens budget. Inkomsterna från sophämtningsavgifterna ska inte gå att använda för att finansiera annan kommunal verksamhet.
Sophämtningen sköts av ett kommunalt bolag förmodligen just för att det inte ska blandas med kommunens övriga budget. Avfallstaxan finansierar avfallsverksamheten där åvc är en del. Man kan säkert ha olika upplägg på hur taxan ska utformas. Har man åsikter om gästrike återvinnares taxa får man diskutera det med dom eller någon politiker.

Själv har jag behovshämtning i min kommun. Det tycker jag är bra lösning. Jag betalar en grundavgift och sen per gång som tunnan töms. Ställer ut den vid trottoaren när den ska tömmas och ju bättre man sorterar ju färre gånger töms den. Matavfallet kostar inget extra utan ingår i grundavgiften så den kan jag tömma varje vecka om jag skulle vilja.
 
  • Älska
MagHam
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jo det gäller, bestrider du fakturan kan dom inte skicka en till inkasso/kronofogden.

Sen det där med sophämtning så tror jag det har blivigt lag på det.
Bestridande måste innehålla ett skäl, enklaste exemplet är att "Finns inget avtal". Inkassobolagen struntar i bristfälliga bestridanden och skickar vidare till kronofogden utan vidare. Händer även med korrekta bestridanden. Kronofogden däremot hanterar korrekta bestridanden strikt, och driver inte vidare då.
 
Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Om fakturan avsåg handläggningen av ditt dispens, så bör du skriva att du bestrider kravet då du backade från din ansökan när du hörde vad det skulle kosta. Det borde räcka även för inkassobolag och definitivt för kronofogden och därefter är det upp till kommunen att driva det vidare till tingsrätt om de vill. Det vore märkligt om kommunen gjorde så, men inte omöjligt.
 
P
N Nick 72 skrev:
Själv har jag behovshämtning i min kommun. Det tycker jag är bra lösning. Jag betalar en grundavgift och sen per gång som tunnan töms. Ställer ut den vid trottoaren när den ska tömmas och ju bättre man sorterar ju färre gånger töms den. Matavfallet kostar inget extra utan ingår i grundavgiften så den kan jag tömma varje vecka om jag skulle vilja.
Det låter för mig bättre än hur det tycks vara på många andra håll.
 
Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Även med dispens kommer man inte undan grundavgiften 1300 kr i Gästrikland. Enligt taxan ser det ut avhämtning varannan vecka är 1103 kr per år (abonnemang). Summa 2403 kr per år, kan det vara fakturan du fick?

Du kan ändra abonnemanget till tömning var tredje månad, pris 478 kr/år vilket blir nog billigare än med beviljad dispens, som brukar gälla 5 år.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vilken kommun? Och kräver de verkligen att en obebyggd fastighet, t ex en fastighet med enbart skog och inga hus, ska ha en soptunna?
I Lindesberg har jag två bebyggda fastigheter bredvid varandra. Men jag behöver bara ha en uppsättning tunnor. Och betalar bara en avgift.
(Nu bor det iofs. ingen (fastboende) på min andra fastighet men ...)
 
Tokskalle Tokskalle skrev:
I Lindesberg har jag två bebyggda fastigheter bredvid varandra. Men jag behöver bara ha en uppsättning tunnor. Och betalar bara en avgift.
(Nu bor det iofs. ingen (fastboende) på min andra fastighet men ...)
Hade du bara ägt den ena fastigheten hade du fortfarande haft en uppsättning soptunnor, eller hur? Upplägget att två eller flera fastigheter har gemensam sophämtning är inte alls ovanligt.
(Men jag vet inte varför du citerade ett inlägg där jag skrev om obebyggda fastigheter?)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hade du bara ägt den ena fastigheten hade du fortfarande haft en uppsättning soptunnor, eller hur? Upplägget att två eller flera fastigheter har gemensam sophämtning är inte alls ovanligt.
(Men jag vet inte varför du citerade ett inlägg där jag skrev om obebyggda fastigheter?)
Jag ville bara ge ETT exempel på hur de resonerar (och fakturerar) i min kommun.
 
MultiMan
P Pin skrev:
Har fast pris plus kilopris på sophämtningen. När den prismodellen varit i bruk ett tag och det sorterades duktigt höjdes kilopriset på soporna för att kompensera bortfallet i intäkterna…
Exakt samma här och med så mycket annat som görs i "miljöns" namn.

Edit: Jag valde att köpa en Perstorps-tillverkad varmkompost för 1200kr och den kommer vara intjänad inom 2 år. Redan nu nära break even. Gått från 20+ kilo per gång i sopor till 1-4kg.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Sen finns det kommuner som tar precis samma taxa om du komposterar själv, PLUS att dom ska ha en handläggningsavgift för att godkänna din varmkompost.

Skärmdump av forumdiskussion om komposteringsavgifter och taxor i en kommun.
 
C
M MagHam skrev:
Sen finns det kommuner som tar precis samma taxa om du komposterar själv, PLUS att dom ska ha en handläggningsavgift för att godkänna din varmkompost.
Jepp, samma idiotiska idéer i vår region. Så j-la dumt...
Får betala för den bruna tunnan trots tillstånd för hemkompostering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.