I så fall är det knappast någon större mening med att göra en anmälan. Det är väl bara ytterligare en inkomstkälla för kommunen, antar jag.yonna skrev:
Onödigt dyr sophämtning är det kanske men nu är den väl oftast utlagd på privata aktörer som skickar sina vinster utomlands ofta till skatteparadis om i stället kommunerna gjorde det själva så gick ju pengarna tillbaka till invånarna även om det blir lite dyrare vilket ingen vet, jag har här i kommun försökt få till en konsekvensanalys privat kontra kommun men inga partier utom V är intresserad. Hum konstigt detP pmd skrev:
Istället för att komma med inlägg utan belägg får du gärna nämna vilka skatteparadis som dessa företag finns i. De största privata aktörerna ägs väl av bolag i Spanien, Tyskland och Sverige vad jag vet men de kanske har skatteparadis att skifta ut vinsterna i. Frankrike har haft stor ägarandel men inte längre.K kortis skrev:Onödigt dyr sophämtning är det kanske men nu är den väl oftast utlagd på privata aktörer som skickar sina vinster utomlands ofta till skatteparadis om i stället kommunerna gjorde det själva så gick ju pengarna tillbaka till invånarna även om det blir lite dyrare vilket ingen vet, jag har här i kommun försökt få till en konsekvensanalys privat kontra kommun men inga partier utom V är intresserad. Hum konstigt det
Ungefär hälften av Sveriges kommuner har det i egen regi och andra hälften upphandlat. Trenden går mot att ha det i egen regi har jag hört men är osäker på om det stämmer
jag hörde om en sån undersökning som du nämnde. Tror det var avfall Sverige som jämförde för och nackdelar med egen regi eller upphandlad. Summeringen var i stil med att det finns för och nackdelar men slutresultatet var ungefär densamma. Kan återkomma om jag skulle hitta den men annars är tipset avfall Sveriges hemsida. Tror det var 4-5 år sedan jag hörde om den
Att företag och privatpersoner för ut vinster och pengar till skatteparadis är väl ganska väl dokumenterat, att sedan bolag i stora koncerner inte betalar skatt el bara ytterst lite torde väl oxå vara välbekant. Ringde till skattemyndigheten för att fråga inför en förhandling eftersom företaget sa att de betalade mycket u skatt, då skrattade de på skattemyndigheten o sade att inte betalar ett ABB bolag skatt, den satt bra på den förhandlingen chefsekonomen hummade lite där o började tala om arbetsgivareavgiften.N Nick 72 skrev:Istället för att komma med inlägg utan belägg får du gärna nämna vilka skatteparadis som dessa företag finns i. De största privata aktörerna ägs väl av bolag i Spanien, Tyskland och Sverige vad jag vet men de kanske har skatteparadis att skifta ut vinsterna i. Frankrike har haft stor ägarandel men inte längre.
Ungefär hälften av Sveriges kommuner har det i egen regi och andra hälften upphandlat. Trenden går mot att ha det i egen regi har jag hört men är osäker på om det stämmer
jag hörde om en sån undersökning som du nämnde. Tror det var avfall Sverige som jämförde för och nackdelar med egen regi eller upphandlad. Summeringen var i stil med att det finns för och nackdelar men slutresultatet var ungefär densamma. Kan återkomma om jag skulle hitta den men annars är tipset avfall Sveriges hemsida. Tror det var 4-5 år sedan jag hörde om den
Jag har ett så kallat miniabonnemang, behöver ingen tunna, vilket jag förhandlat mig till..
kostar 750/år, det ingår några tömningar, vet ej hur många.
i de 750kr så ingår att kasta på tippen och returpunkterna..
bor i Finspångs kommun Östergötland..
kostar 750/år, det ingår några tömningar, vet ej hur många.
i de 750kr så ingår att kasta på tippen och returpunkterna..
bor i Finspångs kommun Östergötland..
Det låter bra och rimligt men är helt omöjligt om man har fastigheten i Motala kommunBorgir skrev:
Jag var på Tuddarp fick visa körkort o kontroll och sedan var det så många container att kasta i att man blev helt förvirrad hittade inget för brännbar åkte hem igen med det mesta o eldade upp skiten. Det är till och med värre där än Linköping och det vill inte säga lite, frågade där kan du hjälpa mig o lyfta i den här soffan nä det får du göra själv sade han o satte sig ned, skiten fick stå på backen medan han skrek när jag åkte därifrån.F fribygg skrev:
På Malmens återvinning har jag denna höst fått både hjälp att lyfta tungt plåtskåp och goda råd hur bil borde placeras nästa ggn för att inte hindra, jag är där så sällan så jag får ju se till att läsa på skyltarna för att hitta och jag backade självklart fram till containerkanten för att skona min rygg utan att se att där var en heldragen linje på asfalten som man tydligen ej skulle passera med bil.K kortis skrev:Jag var på Tuddarp fick visa körkort o kontroll och sedan var det så många container att kasta i att man blev helt förvirrad hittade inget för brännbar åkte hem igen med det mesta o eldade upp skiten. Det är till och med värre där än Linköping och det vill inte säga lite, frågade där kan du hjälpa mig o lyfta i den här soffan nä det får du göra själv sade han o satte sig ned, skiten fick stå på backen medan han skrek när jag åkte därifrån.
Container för brännbart tycks rationaliseras bort lite här och var. Poängen är väl att vi ska sortera så bra att det inte blir något brännbart kvar, antar jag.K kortis skrev:
Där jag bor specificeras inte vad grundavgiften går till (vad som ingår listas bara), men jag tvivlar på att FTI AB blir så glada om kommunen tar betalt för att man ska få lämna returmaterial till FTI.F fribygg skrev: