P pmd skrev:
Där jag bor specificeras inte vad grundavgiften går till (vad som ingår listas bara), men jag tvivlar på att FTI AB blir så glada om kommunen tar betalt för att man ska få lämna returmaterial till FTI.
Motala ska teoretiskt ha hushållsnära hämtning med fyrfackstunnor men det har de ännu inte lyckats få till hos alla abonennter
 
P pmd skrev:
Det blir förmodligen mer olagligt brännande, skulle jag tro.
Det tror jag oxå, och om vi skulle ha rätt är det ju kontraproduktivt att ta bort containern för brännbart.
 
C
P pmd skrev:
Container för brännbart tycks rationaliseras bort lite här och var.
Ja, likadant här. Vilket resulterar i en miljon frågor till personalen för skräp som inte har någon passande container. Har utifrån detta förstått att containern för "möbler" egentligen är ett kodord för brännbart.
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
På Malmens återvinning har jag denna höst fått både hjälp att lyfta tungt plåtskåp och goda råd hur bil borde placeras nästa ggn för att inte hindra, jag är där så sällan så jag får ju se till att läsa på skyltarna för att hitta och jag backade självklart fram till containerkanten för att skona min rygg utan att se att där var en heldragen linje på asfalten som man tydligen ej skulle passera med bil.
O jag var inne i stan o där gick inte o backa intill ngt ontjurigs o ohjälpsamma och var där rätt många ggr
 
P pmd skrev:
Container för brännbart tycks rationaliseras bort lite här och var. Poängen är väl att vi ska sortera så bra att det inte blir något brännbart kvar, antar jag.
Jo så är det nog men jävligt irriterande o stå där med pinnar i handen, och så eldar de plast o allt möjligt skit på värmekraftverk
 
S sjoelund skrev:
Jag sa inte att det var fel eller dumt att göra som du vill, men lagen är ganska tydlig...

[länk]
Avfall är saker som man gör sig av med (Miljöbalken 15:1) . Använder man i stället för gör sig av med förpackningen är den inte avfall. Om ditt syfte med att placera äggkartongen i eldstaden är att tända elden är den inte avfall, om syftet i stället är att bli av med kartongen är det avfall.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
hsd
P pmd skrev:
Där jag bor specificeras inte vad grundavgiften går till (vad som ingår listas bara), men jag tvivlar på att FTI AB blir så glada om kommunen tar betalt för att man ska få lämna returmaterial till FTI.
Jodå, kommunerna får betalt av fti ab
 
redarn redarn skrev:
Avfall är saker som man gör sig av med (Miljöbalken 15:1) . Använder man i stället för gör sig av med förpackningen är den inte avfall. Om ditt syfte med att placera äggkartongen i eldstaden är att tända elden är den inte avfall, om syftet i stället är att bli av med kartongen är det avfall.
Om man bränner upp äggkartongen gör man sig av med den. Alltså är den avfall.
 
S sjoelund skrev:
Om man bränner upp äggkartongen gör man sig av med den. Alltså är den avfall.
Nej, man använder den för värme.
Askan kanske är avfall.

/ATW
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om man bränner upp äggkartongen gör man sig av med den. Alltså är den avfall.
Många saker du inskaffar förgås när du konsumerar eller brukar dessa. De sakerna är inte avfall bara för att användandet av dem också förstör sakerna.

Exempel är ved, tomater, dieselolja, öl
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Det är lag på att varje hushåll skall ha sophämtning. Det kan du aldrig undvika. Det hjälper inte att bestrida. Om du fick igenom det så skulle den enskilda tjänstemannen i din kommun begå ett brott och kunna ställa till svars. Det finns många anledningar till det att du måste ha sophämtning, i ditt fall är ju det olämpligt av miljöskäl att elda upp sopor. Att du inte har råd är ingen förmildrande omständighet.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är lag på att varje hushåll skall ha sophämtning. Det kan du aldrig undvika. Det hjälper inte att bestrida. Om du fick igenom det så skulle den enskilda tjänstemannen i din kommun begå ett brott och kunna ställa till svars. Det finns många anledningar till det att du måste ha sophämtning, i ditt fall är ju det olämpligt av miljöskäl att elda upp sopor. Att du inte har råd är ingen förmildrande omständighet.
Nej.

Det finns en lagparagraf som ger kommunen rätt att ta betalt för att bortforsla eventuellt hushållsavfall men kommunen får, om den så vill, undvika att kräva in pengar av den som inte producerar hushållsavfall.

Det finns i samma laga ett ansvar för kommunen att ta hand om eventuellt hushållsavfall inom kommunen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Nej.

Det finns en lagparagraf som ger kommunen rätt att ta betalt för att bortforsla eventuellt hushållsavfall men kommunen får, om den så vill, undvika att kräva in pengar av den som inte producerar hushållsavfall.

Det finns i samma laga ett ansvar för kommunen att ta hand om eventuellt hushållsavfall inom kommunen.
redarn redarn skrev:
Nej.

Det finns en lagparagraf som ger kommunen rätt att ta betalt för att bortforsla eventuellt hushållsavfall men kommunen får, om den så vill, undvika att kräva in pengar av den som inte producerar hushållsavfall.

Det finns i samma laga ett ansvar för kommunen att ta hand om eventuellt hushållsavfall inom kommunen.
Vad jag förstår är det tvingande att kommunen sophämtar. Betalning är en separat fråga. Var hittar du att det är frivilligt för kommunen att avstå från sophämtning?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad jag förstår är det tvingande att kommunen sophämtar. Betalning är en separat fråga. Var hittar du att det är frivilligt för kommunen att avstå från sophämtning?
Egentligen är det du som ska visa att det finns ett tvång, men okej då...

Frivilligheten för kommunen baseras på att det, mig veterligen, inte existerar någon paragraf som tvingar kommuner att ta ut en avgift av alla hushåll eller fastighetsinnehavare. Vidare är avgiften bara begränsad med ett maxbelopp inte ett minimibelopp.

Mina understrykningar, observera att det är ett hopp mellan 9 § och 15 § i mitt klippta citat.

Renhållningslag (1979:596) skrev:
Kommunal renhållningsordning
9 § För varje kommun skall finnas en renhållningsordning som skall innehålla kommunens föreskrifter om avfallshantering och en avfallsplan.

Avfallsplanen skall innehålla uppgifter om avfall inom kommunen och om kommunens åtgärder för att minska avfallets mängd och farlighet.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela närmare föreskrifter om avfallsplanens innehåll.

I renhållningsordningen skall föreskrivas under vilka förutsättningar undantag kan medges från renhållningsordningens föreskrifter. Frågor om undantag prövas av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. Lag (1991:1702).

...

Avgifter
15 § Kommunen får föreskriva att avgift skall erläggas för sådan bortforsling och sådant slutligt omhändertagande av avfall som sker genom kommunens försorg enligt denna lag. Avgiften skall enligt kommunens bestämmande erläggas till kommunen eller till den som utför renhållningen.

I fråga om avgift för hantering av avfall från fartyg finns särskilda bestämmelser i lagen (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. Lag (1980:426).

16 § Avgiften skall vara årlig eller på annat sätt periodisk. Om avgiften avser bortforsling och slutligt omhändertagande vid enstaka tillfällen får kommunen besluta att avgiften skall erläggas särskilt för tillfället i fråga. Avgiften skall bestämmas till högst det belopp som behövs för att täcka nödvändiga planerings-, kapital- och driftskostnader för renhållningen. Från dessa kostnader skall avräknas kostnaderna för vad som kan belöpa på användning av anläggningar eller utrustning för annat ändamål än renhållning. Avgiften får tas ut på sådant sätt att återanvändning, återvinning eller annan miljövänlig avfallshantering stimuleras.
Om en kommun förvägrade mig undantag för att den inte vill ge undantag är det acceptabelt då kommunen har stor frihet i frågan, men om den snöat in på att de inte får hade jag, om jag var på riktigt gott humör, bett om laglighetsprövning.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Motala ska teoretiskt ha hushållsnära hämtning med fyrfackstunnor men det har de ännu inte lyckats få till hos alla abonennter
Som fritidsboende så slipper man dom där jäkla tunnorna man får ta med flaskorna när man åker till teturpunkten som man gör i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.