Jag hade offerter ute när de genomförde ROT bidraget och döm om min förvåning de blev lika mycket dyrare som rotavdraget tom mer hos en del,V videopac skrev:Men även personer som hyr kan göra ränteavdrag. Om de har några lån vill säga. Det är inte begränsat till huslån.
ROT... det är ju inget som ger husägaren några fördelar. När ROT-avdraget infördes så steg priserna för hantverkare motsvarande grad. Så de enda som tjänar på ROT-avdragen är just hantverkarna.
Nu svara jag ju inte för en enskild person eftersom jag inte vet om du syftar på dig själv enbart men antar det. För de flesta påverkas kostnaden mer eller mindre om man sorterar. I fallet hyreshus är det fastighetsägaren som påverkas. Och som påtalats tidigare så är det ju olika förutsättningar beroende i vilken kommun man bor iF fribygg skrev:
i Vissa kommuner betalar men efter vikt om man bor i hus och varje kilo som då sorteras slipper man betala för. Andra kommuner kan ta betalt per tömt kärl och då kan ju vissa passa på att fylla upp kärlet, andra sorterar bättre och tömmer väldigt sällan.
Men strunt samma, det viktiga är väl att man gör det som är vettigt ur miljöperspektiv. För de som inte bryr sig om miljö finns det lite hjälp på traven i form av ekonomi (inte för alla men för många). Och för de som inte bryr sig om något så finns det regler och förordningar. Ingen kommer dock bry sig om eldade äggkartonger som nån skrev men eldar man kvicksilverbatterier i öppna spisen och man blir påkommen kanske man inte ser lika lätt på det
Jag tycker oxå det ska bort eller så kan de som tjänar minst få mest i räntebidrag det skulle hjälpa låginkomsttagare att kunna välja ex husA ArneTW skrev:
Nu har ju bostadsområden med med mycket lägenheter ett antal andra problem att brottas med har jag hört, mycket transport till häktet, skämt åsido så undrar jag om det inte går jämnt ut miljömässigt sedan så är det väl bra med valfrihet på något sätt så skulle man kanske kunna uppmuntra till mindre villor ex med fastighetsskatt som är progressiv, ju större hus ju högre fastighetsskatt o ju högre inkomst desto högre fastighetsskatt,A ArneTW skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Tror på det sista men visst finns det idioter här också div socialfall med missbruksproblem. IQ brukar inte vara så högt bland dem. De hade brutit sig in i en sommarstuga grannfastigheten till min ca 1 km bort och försökt att bo där och dragit ett skynke runt ett element för att leda värmen till en säng som fanns där t.ex och visst finns det någon bonde som eldat balplast men i det stora hela så är det inte några större katastrofer...J JohanLun skrev:I Stockholm och dess förorter så tycker jag man ser detta relativt ofta. Inte varje vecka, men väl varje månad. Och när jag sett ett helt vardagsrum stå vid pappersåtervinningen, det är väl heller inte så ofta. Misstänker att där det är med glesbefolkat så dumpas troligen skräpet på en plats få besöker... Eller är landsortsbor bättre på att sköta detta? I storstäder är det mer folk från alla världens hörn och folk är mer anonyma.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Har nu fått tillstånd för varmkompostering och förlängt hämtningsintervall till lägsta möjliga 2ggr/år. Spar en slant. Till Er som sa det var omöjligt, tjena!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Förmodligen en bråkdel till hänsyn mot vad räntorna går upp, tyvärr.
Får återkomma med mer exakta siffror.
Får återkomma med mer exakta siffror.
Produkter som diskuteras i tråden