Vad man kan göra är att lägga pengarna på bra fristående musikanläggningar i varje rum. Sonos och andra multirumlösningar brukar kosta så mycket att det går att köpa fristående speciellt om man köper begagnat. Det går ju att köra även dessa mot Spotify, NAS mm.

Fram till detta haveri har jag uppfattat sonos som motsvarighet till Apple- snygg design och enkelt att använda.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Bara för att jag testade nu så verkar det funkar i appen. Men i Spotify som jag oftast använder så funkar det inte
Såklart!
Jag har tyvärr lämnat iPhoneträsket så jag kan inte testa. Själv använder jag bara appen.
 
P Pin skrev:
Fram till detta haveri har jag uppfattat sonos som motsvarighet till Apple- snygg design och enkelt att använda.
Så har jag också uppfattat det.
K Kontoristen7 skrev:
Fast jag kör ju ingen tesla eller har ingen Imac som någon rajlerade tidigare i tråden...
Jo, lite med glimten i ögat raljerar jag. Jag tycker produkterna från dessa företag är fina och oftast bättre funktion än mycket annat, men det blir lite sekt. Det är rätt premium priser. Man blir inlåst i ett ekosystem där det utstuderat gjort så mycket det går för att inte kunna blanda, laga, fixa eller på annat sätt undvika att köpa mer tjänster eller produkter. Ofta talar sig förespråkarna för dessa produkter varma för dessa och sågar andra.

Jag var sugen att testa en Ikea Sonos när de kom, men hade redan Googles system. Lyckligtvis köpte jag ingen Sonos.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sonos var länge herre på täppan när det gällde multiroomljud. Dyrt, javisst, men synnerligen välfungerande. Smidigt, enkelt, bra app, snygg hårdvara. Sen kom IKEA också med sitt samarbete och gjorde det billigt med Symfonisk bokhyllehögtalare.

För ett tag sedan aviserade Sonos att äldre hårdvara skulle sluta fungera, pga mjukvaruuppdateringar. Storm på internet följde och de fick backa. Nu i våras så gjorde de dock en "modig" uppdatering av sin app och sitt protokoll som högtalarna kommunicerar med. Detta har gjort systemen i stort sett obrukbara.

Problemet som jag förstår det är att det numera skickas väldigt mycket mer trafik mellan högtalarna och det skickas också ut i "molnet". En "fördel" är att du kan styra din anläggning via Sonos hemsida. En nackdel är att hela systemet blir extremt slött på att reagera på så enkla saker som en volymändring. Att byta låt är ett vågspel, man vet aldrig om man hoppar fram en eller flera låtar beroende på att man inte får någon feedback på att man tryckt på knappen. Samma med play/pause. För mig säger appen också att jag inte har några installerade produkter varje gång jag startar den, för att efter ca 10-15 sekunder hitta alla produkterna. Förutom detta försvann massor av funktionalitet och man har lovat från Sonos att återställa den, vilket sägs vara på gång. T.ex. möjligheten att skapa spellistor.

Det lustiga är att det gamla fungerande protokollet finns kvar i bakgrunden som ett API. Kör man via t.ex. OpenHAB så fungerar det lika snabbt och smidigt som förut. Detta API har Sonos sagt att de ska avveckla.

Så, vad ska man göra åt det här då? Internet har rasat sedan våren och Sonos verkar inte ha för avsikt att backa. Det ger väl endast ett handlingsalternativ och det är att köpa något annat system. Är det någon som har några förslag? Eller finns det tredjepartsmjukvara som klarar av att gruppera högtalarna? Det är just nu den kritiska frågan. Det går utmärkt att spela direkt från Spotify till Sonos och då är det responsivt som vanligt. Problemet är att man måste göra grupperna i Sonosappen. Att fortsätta så är inte ett så aptitligt alternativ då det försämrar användbarheten rejält och tar bort det som var Sonos USP, nämligen att det var enkelt och smidigt.
Skit i Sonos-appen (som aldrig varit bra) och spela upp direkt från spotify så funkar det bra!
 
S sjoelund skrev:
Om de nu bytte system i närtid, varför la de inte till stöd för matter när de ändå höll på? Lokalt, framtidssäkrat och vad deras samarbetspartner Ikea använder sig av.

Jag har inte hårdvaran själv för att prova, men Ikea Dirigera ska kunna styra Sonos högtalare och Dirigera är lokal åtkomst. Borde gå att använda deras fjärrkontroll också.
Ljudkontrollen ikea säljer funkar utmärkt till Sonos. Tar 0.5s för att stoppa musiken med den.
 
  • Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Pratar vi om den nya S2 appen ?
 
Den större frågan är jättesvår för mig att reda ut i mitt huvud - vad ska man göra när man låst in sig i en lösning med 8 högtalare. Men - för min del fungerar i alla fall tredjeparts appen SonoPhone väldigt bra, mycket bättre än deras egna. Sedan fattar jag att det inte är en långsiktig lösning det heller, men för just nu så kan jag i alla fall använda systemet tack vare den appen.
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
I
J Johnny2times skrev:
Skit i Sonos-appen (som aldrig varit bra) och spela upp direkt från spotify så funkar det bra!
Det fungerar sådär här. Det kan ta upp till en minut innan den hittar Sonos-högtalarna, och eftersom jag inte vill stå och vänta, börjar jag ofta spela musiken på mobilen tills den hittar dem. Ibland misslyckas det helt, och då måste jag gå in i Sonos-appen, som faktiskt fungerar något bättre. Numera är det ju enklare att spela musik från Spotify direkt i Sonos-appen.

För övrigt anser jag att utvecklingen på mjukvarusidan går otroligt långsamt hos Sonos. Att det inte finns en funktion för att få ut anslutningskvaliteten samt se historik över den, är riktigt dåligt. En sådan funktion skulle göra det mycket enklare att avgöra om det är Wi-Fit eller Sonos-systemet som krånglar, och dessutom skulle det hjälpa till med placring och accesspunkter för stabil anslutning.
 
Jag kör AudioPro numera efter att över några år avvecklat Sonos. Har tre enheter enda nackdelen är att playbar saknas. Kör lite Spotify ibland men mest radio.

https://www.audiopro.com/
 
Upplever samma problem med seghet. Är förvånad att dom kan med att göra så, särskilt som att deras prylar är hyfsat dyra sett till vilket ljud dom levererar.
 
H Handyman2 skrev:
Pratar vi om den nya S2 appen ?
Den ”nya” s2 appen är väl pensionerad?
 
  • Gilla
Handyman2
  • Laddar…
Jag har en 5:a (nya versionen), två 1or och en move. Alla kopplade mot Wi-Fi, och givetvis är det Unifi… Dvs jag har haft en del problem, men det var inget som blev värre efter uppdateringen i våras, snarare babysteps mot något bättre skulle jag säga. Har sett över inställningarna i Unifi enligt diverse bloggar och trådar på nätet. Allt funkar i princip bra utom när jag är i mitt arbetsrum och ska styra min spelare där. Då kan det strula ibland. Vet inte än vad det beror på, både telefon och spelare har lineofsight till APn, på gott och ont.

Vet inte om detta gav något, men kanske en datapunkt.
 
Jag kan också intyga att uppdateringen är en komplett katastrof. Har aldrig sett något så uselt, och ännu mer uselt att de inte kan lösa problemen.
 
  • Gilla
Villervallan
  • Laddar…
R
Redan på S1-tiden släppte jag att få kombon unifi-wifi + sonos att fungera. Med en kabel till hyffsat centralt placerad Boost har det fungerat klockrent i förra huset och så även i nuvarande huset trots utbyggnad med fler enheter och trots senaste uppdateringarna i S2. Nya appen är seg ibland - uncefär som attt den måste ut på molnet och synka ibland trots att allt borde vara lokalt, men systemet i sig funkar fint (inkl koppling till Homey)

1st Boost (enda enheten med anslutning mot nät)
4st Beam (varierande versioner)
4st One
1st Arc
1st Play:5
 
  • Gilla
Borgestream
  • Laddar…
Hej,

Jag har haft väldiga problem med mitt system.
Jag avinstallerade allt. Segmenterade 2,4ghz och 5ghz, anslöt allt igen på 2,4ghz, då funkade allt bra. Appen är ganska kass, men inget lagg och allt lirar.

Trådad Sonos Boost.
1 x Arc
1 x Sub
2 x L+R-Kopplade Play 1
2 x stereo-kopplade Play 1
3 x Play One
2 x Play 1
1 x Ikea Frame
1 x Move
1 x Roam
 
  • Gilla
MatteBus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.