HVDC anläggningar har mycket bra filteranläggningar för att minska tonerna.
Och börja jämföra HVDC anläggningar med solcellsanläggning är är som att jämföra äpplen och päron. Då det är en stor skillnad på de anläningarna och på kundernas krav.

En HVDC anläggning byggs specifikt och anpassas för nätets unika vilkor där anläggningen byggs. Den byggs av stora välkända företag som sedan säljs till kunder som är måna om elkvaliten eftersom de kunderna även har ansvaret för elkvaliten. Och de har även kapital att köpa bra grejer.

En solcellsanläggning byggs och sätts i hop av standard komponenter som är designade för att fungera i så många installationer som möjligt. Betalas av en kund som "enbart har intresse att producera el billigt" och kunden har inte ansvaret för elnätskvaliten hos grannarna. Det är elnätsbolaget som har det övergripande ansvaret för elkvaliten. Men en anläggning oavsett typ får inte skada eller störa andras anläggningar.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan krigsmakten lägga in ett negativt utlåtande utan teknisk motivering eller klarar dom sig med svammelutlåtanden som "kan inte uteslutas, bedöms som, blabla"?
Undrar vem som svammlar mest här egentligen....

om försvarsmakten yttrar sig i denna fråga lär det finnas substans bakom. Löjligt att ifrågasätta det.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Löjligt att ifrågasätta det.
Rätt blåögt detta. Krigsmakten är en aktör i samhället som alla andra och bör hålla sig till samhällets normer och regler.
Exempel på paranoja: När jag flyttade till Blekinge var hela skärgården avstängd för utlänningar med stora gula skyltar. Där fanns inget annat att se än gamla övergivna betongbunkrar som finns att beskåda på många andra platsar i världen. Jag vet för jag var där och körde runt.
Några år senare övergav krigsmakten detta förbud. Det hade bara varit rena viktigtpetteri.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Rätt blåögt detta. Krigsmakten är en aktör i samhället som alla andra och bör hålla sig till samhällets normer och regler.
Exempel på paranoja: När jag flyttade till Blekinge var hela skärgården avstängd för utlänningar med stora gula skyltar. Där fanns inget annat att se än gamla övergivna betongbunkrar som finns att beskåda på många andra platsar i världen. Jag vet för jag var där och körde runt.
Några år senare övergav krigsmakten detta förbud. Det hade bara varit rena viktigtpetteri.
vad bedrev försvarsmakten för verksamhet där då?

K kjork skrev:
vad bedrev försvarsmakten för verksamhet där då?
Och vad har återupptagits .......?

E
T Thomas_Blekinge skrev:
jaha, du var ute o körde med din ubåt eller?

ditt inlägg visar att du saknar förståelse för försvarsmakten och dess betydelse. Flytta från Blekinge om du har så stora problem.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men det där var väl för några decennier sedan, inte sant?

Jag är uppväxt i Bofors, och såg väl lite av den övernitiska säkerhetstänket som ibland inte var så mycket tänkande.

Men det tycker jag försvunnit rejält sista decennierna, när "särintresset" rejält fått stryka på foten.

Var vid Kungsholmen i Karlskrona för några år sedan, riktigt fint turistmål att se, men blev förvånad över hur lite avskärmad den kvarvarande lilla militära delen fick hålla sig till. Och samma känsla får man när man flera gånger varit i och kring Trossö, känns som pendeln slagit åt andra hållet istället.

Är själv glad över att vi haft några få envisa poltiker som kämpat på, och bit för bit börjat bygga upp igen ifrån en låg nivå, och skönt nog även dragit igång totalförsvaret.

Vid större civila katastrofer och om vi börjar få "grön män ala krim" så ser jag inte försvaret som ett "en aktör som alla andra" utan den som måste vara drivande tillsammans med andra myndigheter och organisationer.

• Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket okunskap samt oförmåga att tänka bortanför vad man kanske har läst i Jan Guillo-böcker i tråden. Ett resultat från indragandet av den allmänna värnplikten och som leder till mer okunskap kring säkerhetstänkande, tyvärr.
Det finns oerhört mycket teknik FM är beroende av som allmänheten som seglar omkring i skärgården varken klarar att förstå eller ens fantisera om. Allt går inte att skydda enkelt mot störningar. Någon nämnde 700 vindkraftverk i Hanö-bukten som inte fick tillstånd och tyckte det var löjligt. Kan utan att säga för mycket exemplifiera med att för 40 år sedan fanns det summa två stycken, anläggningar på havsbotten i svenska vatten, över vilka samtliga marinens fartyg regelbundet (var eller vart annat år) behövde färdas över i särskilda banor för att justera in sina elektroniska skydd mot magnetminor. Sker det störningar från externa magnetfält under kalibreringen, kommer magnetminskyddet på hela flottan därefter inte att fungera tillförlitligt med katastrofala följder Så där vill man inte ha några vindkraftverk i närheten. (Minering är det vapenslag vars användning har ökat mest i krig efter krig de senaste 100 åren och är synnerligen aktuellt).
Detta är bara ett exempel. Det finns givetvis mängder av andra exempel där FM varken bör eller skall uttala sig p.g.a. risk för att röja viktiga anläggningar.
När viktiga anläggningar blir röjda av FI, snokande allmänhet, (eller ex-militärer i diskussionstrådar:rolleyes:) kan man välja att flytta dem. Efter flytt behövs givetvis inte skyddet för området längre. Men man annonserar knappast ut flyttar av hemliga försvarsanläggningar i Sydöstran. Så jag förstår att @Thomas_Blekinge minsann tror sig veta att någon avspärrning var onödig och upprörs av sin tro. Det är tänkt att vara så. ;)

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Mycket okunskap samt oförmåga att tänka bortanför vad man kanske har läst i Jan Guillo-böcker i tråden. Ett resultat från indragandet av den allmänna värnplikten och som leder till mer okunskap kring säkerhetstänkande, tyvärr.
Det finns oerhört mycket teknik FM är beroende av som allmänheten som seglar omkring i skärgården varken klarar att förstå eller ens fantisera om. Allt går inte att skydda enkelt mot störningar. Någon nämnde 700 vindkraftverk i Hanö-bukten som inte fick tillstånd och tyckte det var löjligt. Kan utan att säga för mycket exemplifiera med att för 40 år sedan fanns det summa två stycken, anläggningar på havsbotten i svenska vatten, över vilka samtliga marinens fartyg regelbundet (var eller vart annat år) behövde färdas över i särskilda banor för att justera in sina elektroniska skydd mot magnetminor. Sker det störningar från externa magnetfält under kalibreringen, kommer magnetminskyddet på hela flottan därefter inte att fungera tillförlitligt med katastrofala följder Så där vill man inte ha några vindkraftverk i närheten. (Minering är det vapenslag vars användning har ökat mest i krig efter krig de senaste 100 åren och är synnerligen aktuellt).
Detta är bara ett exempel. Det finns givetvis mängder av andra exempel där FM varken bör eller skall uttala sig p.g.a. risk för att röja viktiga anläggningar.
När viktiga anläggningar blir röjda av FI, snokande allmänhet, (eller ex-militärer i diskussionstrådar:rolleyes:) kan man välja att flytta dem. Efter flytt behövs givetvis inte skyddet för området längre. Men man annonserar knappast ut flyttar av hemliga försvarsanläggningar i Sydöstran. Så jag förstår att @Thomas_Blekinge minsann tror sig veta att någon avspärrning var onödig och upprörs av sin tro. Det är tänkt att vara så. ;)
Berätta gärna vad du tror att offshore vindkraftverk alstrar för magnetfält.

Eriksgatan
T Thomas_Blekinge skrev:
Berätta gärna vad du tror att offshore vindkraftverk alstrar för magnetfält.
(Ursäkta att diskussionen blir lite OT eftersom tråden egentligen handlar om solceller, men resonemanget om magnetfält och FM som görs här är ekvivalent och kan mycket väl exemplifieras med vindkraft där diskussionerna funnits mycket längre).

Tror? Aha! Tillhör du ett trossamfund som förnekar jordmagnetfältet? Är jorden platt bör det ju inte kunna existera, där har du en poäng!
Ett gott råd: Googla "Alstrar vindkraftverk magnetfält?" istället för att spilla vår tid med trollande där du ifrågasätter basala gymnasiekunskaper.
Gör du det finner finner du på första sidan ett antal träffar om vindkraftverks magnetiska inverkan på omgivningarna, som svar på din fråga:
Wikipedia: "Magnetfälten som blir producerade runt likströmskablarna kan störa fiskarnas inbyggda kompass, fiskarna ändrar även riktning i närheten av kabeln, men återgår sedan i rätt kurs, blir en viss förskjutning i färden." Dvs. samma problem som FM får.
Länsstyrelsen: "Vindkraftverk ger upphov till magnetfält, genom de kablar som förbinder vindkraftverket med elnätet. Magnetfältet runt en kabel sprider sig teoretiskt sett oändligt långt bort. Vid beräkning av spridningen gäller en halvering av fältstyrkan vid en fördubbling av avståndet i stort sett oavhängigt omgivande medium (luft, vatten)"
Naturskyddsföreningen: "Elkablarna från vindkraftverk alstrar magnetiska och elektriska fält, som potentiellt skulle kunna påverka fiskars orientering och deras förmåga att lokalisera byten eller artfränder. Det finns studier som tyder på att vandrande ålar kan påverkas av sådana fält runt likströmskablar på havsbottnen"
Vindkraftverk är tyvärr inte fixa i magnethänseende ännu mindre är strömmen som går genom matarledningarna till land. Det blir många kablar med ständigt varierande magnetfält i alla riktningar när 700 st sammankopplade är i drift.
Dessutom: Det behöver inte ens vara roterande spolar på flera kW för att störa ut magnetminskyddet så att det blir opålitligt, roterande metall är tillräckligt. Ombord på fartyg räcker det med solida metallföremål i storleken 10 kg järncykel eller chiefens verktygslåda som någon flyttat på så att den inte står på den avsedda injusterade platsen, för att systemet ska riskera fallera när fartyget ändrar kurs i förhållande till jordmagnetfältet. Skyddet justerar automatiskt de runt fasta metallföremål (kanoner, byssa, etc.) inbyggda elektromagneternas induktanser vid varje kursförändring. Detta är beprövad gammal teknik sedan åtminstone 1950-talet. När systemen behöver användas, står all "lös" metall på avsedd plats, detta ser man direkt till när den beredskapsnivån utlyses.
Och cykeln slängs då direkt överbord (om den är av järn) eftersom den inte tillhör marinens på listan upptagna föremål som var med vid injusteringen på "banan".

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
(Ursäkta att diskussionen blir lite OT eftersom tråden egentligen handlar om solceller, men resonemanget om magnetfält och FM som görs här är ekvivalent och kan mycket väl exemplifieras med vindkraft där diskussionerna funnits mycket längre).

Tror? Aha! Tillhör du ett trossamfund som förnekar jordmagnetfältet? Är jorden platt bör det ju inte kunna existera, där har du en poäng!
Ett gott råd: Googla "Alstrar vindkraftverk magnetfält?" istället för att spilla vår tid med trollande där du ifrågasätter basala gymnasiekunskaper.
Gör du det finner finner du på första sidan ett antal träffar om vindkraftverks magnetiska inverkan på omgivningarna, som svar på din fråga:
Wikipedia: "Magnetfälten som blir producerade runt likströmskablarna kan störa fiskarnas inbyggda kompass, fiskarna ändrar även riktning i närheten av kabeln, men återgår sedan i rätt kurs, blir en viss förskjutning i färden." Dvs. samma problem som FM får.
Länsstyrelsen: "Vindkraftverk ger upphov till magnetfält, genom de kablar som förbinder vindkraftverket med elnätet. Magnetfältet runt en kabel sprider sig teoretiskt sett oändligt långt bort. Vid beräkning av spridningen gäller en halvering av fältstyrkan vid en fördubbling av avståndet i stort sett oavhängigt omgivande medium (luft, vatten)"
Naturskyddsföreningen: "Elkablarna från vindkraftverk alstrar magnetiska och elektriska fält, som potentiellt skulle kunna påverka fiskars orientering och deras förmåga att lokalisera byten eller artfränder. Det finns studier som tyder på att vandrande ålar kan påverkas av sådana fält runt likströmskablar på havsbottnen"
Vindkraftverk är tyvärr inte fixa i magnethänseende ännu mindre är strömmen som går genom matarledningarna till land. Det blir många kablar med ständigt varierande magnetfält i alla riktningar när 700 st sammankopplade är i drift.
Dessutom: Det behöver inte ens vara roterande spolar på flera kW för att störa ut magnetminskyddet så att det blir opålitligt, roterande metall är tillräckligt. Ombord på fartyg räcker det med solida metallföremål i storleken 10 kg järncykel eller chiefens verktygslåda som någon flyttat på så att den inte står på den avsedda injusterade platsen, för att systemet ska riskera fallera när fartyget ändrar kurs i förhållande till jordmagnetfältet. Skyddet justerar automatiskt de runt fasta metallföremål (kanoner, byssa, etc.) inbyggda elektromagneternas induktanser vid varje kursförändring. Detta är beprövad gammal teknik sedan åtminstone 1950-talet. När systemen behöver användas, står all "lös" metall på avsedd plats, detta ser man direkt till när den beredskapsnivån utlyses.
Och cykeln slängs då direkt överbord (om den är av järn) eftersom den inte tillhör marinens på listan upptagna föremål som var med vid injusteringen på "banan".
Jag är alltid lika förvånad över okunskapen även hos betrodda institutioner som Wikipedia, Länsstyrelsen och Naturskyddsföreningen.
Jag räknar magnetfält från elkablar nästan varenda dag på jobbet så jag vet vad jag talar om.
För det första: Elkablar för mellan och högspänning alstrar inga elektriska fält alls eftersom det finns jordad skärm.
Sedan får man skilja mellan ac och dc-kablar vad gäller magnetfältsutbredning och vad gäller acceptansnivån fastställd av ICNIRP.
Det som Länsstyrelsen skriver om magnetfältsspridningen är fel. Det dom skriver gäller kanske för en enkel strömledare (Biot-Savart-lag) men kraftkablarna har ju 2 (dc) eller tre (a) ledare vars magnetfält i stort tar ut varandra.
Jag ifrågasätter inte basala gymnasiekunskaper utan detta halvkunnade och förvränga kunskaper som många här och annanstädes slänger sig med. Det är rätt tråkigt att så många journalister och hobbyvetare inte begriper sig på saken.
Och därför frågar jag dig igen: Vad vet du om offshore-vindkraftverkens magnetfält? Berätta gärna frekvens, amplitud, riktning mm.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är gulligt när alla hänger upp sig på elektromagnetiska fält...

Vissa saker kan ju faktiskt bara stå i vägen.

• Gilla
MoggeS och 1 till
  • Laddar…
vi var nere i Blekinge skärgård med en större båt och behövde läkarhjälp. Blev av militären lotsade till en tilläggningsplats i skärgården. De sa att skyltarna var kvar för flera av tilläggningsplatserna var i så dåligt skick och de höll på att montera ned dem men det tog tid och skyltarna hade en avskräckande effekt.

Detta har sagts tidigare i tråden, men jag tycker ändå inte att det framgått tydligt:

Det är rimligen inte försvarets utrustning som störs ut. Det är snarare signalerna som man lyssnar på som störs. Det kan jämföras med att du har vacker kvällssol in genom vardagsrumsfönstret. Sedan bygger grannen ett plank som skymmer solen. Då spelar det ingen roll hur bra fönster du har, du får ingen kvällssol ändå. Det säger ingenting om kvaliteten på fönstren.

Det försvarsmakten invänder mot är att grannen (solcellsbyggaren) bygger plank.

Thomas_Blekinge: Sedan när så innebär en skärmad kabel någon som helst form av begränsning av magnetfält? Dom är ju INTE gjorda av MY-metal direkt...
Skärmade kablar har allt från obefintlig till ganska bra skärmeffekt av elektriska fält beroende på frekvens på grund och övertonerna. Men att dom skulle skärma av magnetfält var totalt nytt för mig... Kan du ge ETT ENDA exempel på en elkabel som säljs kommersiellt som ens DÄMPAR magnetfält?

Så hur är det med okunskapen egentligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.