17 430 läst · 131 svar
17k läst
131 svar
"Solceller kan skada rikets säkerhet"
Läste du ens vad han skrev?
Han skrev att magnetfälten tas ut om man har två ledare med motsatt ström. Vilket är helt korrekt.
Han skrev att magnetfälten tas ut om man har två ledare med motsatt ström. Vilket är helt korrekt.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Och ändå tror du en växelriktare till solpaneler switchar i 50Hz och inte kan ge ledningsbundna störningar (som med luftledningar kan agera antenn) en bra bit upp i MHz området?!T Thomas_Blekinge skrev:Nu tar du i med stora tänger! Jag har förmodligen jobbat mer med högspända växelriktarstationer i mit liv än du. Men rät: jag vet inte varvör krigsmakten säger nej men jag skulle gärna veta. Innan jag blir överbevisat så tror jag att det är en blandning av paranoja och viktigpetteri.
För övrigt tycker jag att din tonfall är en aning högljutt.
Och jämför en Kina inverter med en hvdc inverter. Du ger ganska dubbla budskap, påstår dig kunna en massa och jobba med detta, men vräker ur dig de mest basala sned-påståendena i denna tråd....
Det är knappast nån hemlighet att Sverige bedriver kvalificerad signalspaning och det är extremt svaga signaler som ska snappas upp. Div dåligt konstruerad elektronik i närheten av FMs anläggningar kan absolut sabba detta.
Japp. Eller att du byggt en väldigt finkänslig apparat som gör att du hemifrån kan avlyssna vad de håller på med i Ryssland. Dagen efter den är färdigställd dyker en ryss upp precis utanför din apparat och börjar spela balalaika, dricka vodka och trolla. Klart som fan det blir omöjligt att höra nåt annat än detta troll.B bakterie skrev:Det är snarare signalerna som man lyssnar på som störs. Det kan jämföras med att du har vacker kvällssol in genom vardagsrumsfönstret. Sedan bygger grannen ett plank som skymmer solen. Då spelar det ingen roll hur bra fönster du har, du får ingen kvällssol ändå. Det säger ingenting om kvaliteten på fönstren.
Jag är inte så kunnig i ämnet gällande magnetfält och elektronik, vad som kan störa vad etc. Spelar det egentligen någon roll i frågan? Försvarsmakten vill ha remisser i alla PBL ärenden som rör sekretessbelagda riksintressen, så jag ser faktiskt ingen anledning till att ifrågasätta detta, jag litar till att de vill ha koll av en anledning som i kris skulle gynna Sveriges medborgare. Tänker jag i helt fel banor?
Jag kan spekulera lite. Jag tror inte att det handlar om ledningsburna störningar ut på elnätet. Det finns det redan gott om. Men invertern skickar även ledningsburna störningar till solpanelerna. Du funkar som en stor antenn på taket. Vilket sannolikt orsakar en del störningar.
Men, Du! Du ska inte tro att det bara vi på forumet som kan läsa vad vi skriver här, det är öppet för hela världen, onda och goda. Alla har analytiker som sammanställer alla inkommande uppgifter, även det du och jag säger.D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattar inte att jag tillför någon information som främmande makt inte har.
Upp- och ned-ledaren är inte problemet.T Thomas_Blekinge skrev:Magnetfält? Ursäkta mitt oförstånd! I en vanlig solcellanläggning går det under 10 A DC i kablarna från taket ned till omriktaren. Plus och minus är nära varandra så deras fält tar ut varandra, speciellt på några meters avstånd.
Vad var det för utredningar? I Skåne och nära Forsmark finns det luftledningar med DC på runt 1000 A, och detta är OK?
Om man tänker sig två rader solceller på ett tak , och att man leder strömmen ut i övre raden och tillbaka i nedre raden så blir det stor avstånd mellan till- och från ledning, och det avståndet skapar fält.
Rekommendationen är därför att dra återledaren samma väg som den kom, nära utgående kabel.
I invertern så sitter det dessutom en switch som choppar DC och omvandlar den till växelspänning i tre faser.
Den hörfrekventa lasten kommer garanterat att hitta ut på DC slingan.
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
Lugn. Jag skrev att mellan och högspänningskablar inte har ett elektriskt fält omkring sig pga skärmen. Magnetfältet är något helt annat.L Limpan4all skrev:Thomas_Blekinge: Sedan när så innebär en skärmad kabel någon som helst form av begränsning av magnetfält? Dom är ju INTE gjorda av MY-metal direkt...
Skärmade kablar har allt från obefintlig till ganska bra skärmeffekt av elektriska fält beroende på frekvens på grund och övertonerna. Men att dom skulle skärma av magnetfält var totalt nytt för mig... Kan du ge ETT ENDA exempel på en elkabel som säljs kommersiellt som ens DÄMPAR magnetfält?
Så hur är det med okunskapen egentligen?
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Det är säkert så att Försvarsmakten äger något nytt topphemligt supersystem som skulle få Ernst Stavro Blofeld att blekna, och som kräver fullständig avsaknad av alternativa energikällor, så att de kan tjuvlyssna på Putins sängkammare. Men även om så vore anser jag att det ändå vore bortkastade pengar. IT-krigföring är mycket effektivare.