ClasseClas ClasseClas skrev:
Snyggt! :p:cool:
(Tycker nog att vindskiveplåten ska gå lite förbi vindskivan i änden, någon cm, så fick jag gnälla lite också... ;))
Nästan klar
ClasseClas ClasseClas skrev:
Snyggt! :p:cool:
(Tycker nog att vindskiveplåten ska gå lite förbi vindskivan i änden, någon cm, så fick jag gnälla lite också... ;))
Nästan klar:crysmile:
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Nu är fakturan betald.
Jag fick en kompensation för allt strul och utebliven el produktion. Det jobbiga som blev innan jag fick fakturan var att säljaren valde att inte kommunicera med mig under flera dagar. Och hörde inte av sig fast han lovat.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Jag har alla papper och info om min anläggning just för att göra det lätt i framtiden. Men av en slump när jag pratade med montörer så får jag infon att slingorna som var bestämt att ligga horisontellt på taket ligger tydligen vertikalt på taket. Det verkar som att det man kommer fram till med säljaren inte blir så när dem monterar. Så frustrerande!
 
Uppdatering.
Efter att anläggning gått ett tag så reagera jag på att den ena slingan gav alltid mer ampere än den andra.
Jag kontaktade Sveasolars tekniska support och fick info att värdena i växelriktaren inte kan vara fel och dem skulle skapa ett ärende hos Goodwe.
Lång tid gick och flera samtal till Sveasolar support utan framsteg.
Skapade ett eget ärende hos Goodwe och fick tips via detta forum att testa med tångamperemeter på slingorna från solcellerna. Och det visade sig att växelriktaren visade fel värde och tekniker från Goodwe gjorde en uppdatering efter dem fick den infon och felet blev löst.
 
  • Gilla
sandos och 3 till
  • Laddar…
För nöjes skulle så har hittills solcellerna (10,22kwp) enligt tillverkarens app producerat 8723.6kwh (summan från förra vr är med) och några kwh mer för året bör trilla in.
Men går jag in på Svea solars sida och kolla min produktion så är den på 9710kwh så dem har nått fel och jag har meddelat dem om det.

Hoppas på att nästa år blir minst lika bra och då är solcellerna med hela året och jobbar
 
Byttes inte växelriktaren då din solcellsfirma grovt hade klantat sig och gjort undermåliga krimpningar så det blev varmt/brand i anslutningarna vid växelriktaren?
Då kan man gissa att det som visas på tillverkarens portal är endast data för den nya växelriktaren. Kan det inte vara så också att en kinesväxelriktare, som du har, kanske inte har så särskilt hög kvalitet, och därför inte mäter så bra och noga? Du visade ju tidigare att den mätte med ganska stort fel.
 
F
A Arnodt skrev:
Byttes inte växelriktaren då din solcellsfirma grovt hade klantat sig och gjort undermåliga krimpningar så det blev varmt/brand i anslutningarna vid växelriktaren?
Då kan man gissa att det som visas på tillverkarens portal är endast data för den nya växelriktaren. Kan det inte vara så också att en kinesväxelriktare, som du har, kanske inte har så särskilt hög kvalitet, och därför inte mäter så bra och noga? Du visade ju tidigare att den mätte med ganska stort fel.
vad baserar Svea Solars app sin mätning på då? Är det data från växelriktaren eller är det externa lastavkännare?
 
A Arnodt skrev:
Byttes inte växelriktaren då din solcellsfirma grovt hade klantat sig och gjort undermåliga krimpningar så det blev varmt/brand i anslutningarna vid växelriktaren?
Då kan man gissa att det som visas på tillverkarens portal är endast data för den nya växelriktaren. Kan det inte vara så också att en kinesväxelriktare, som du har, kanske inte har så särskilt hög kvalitet, och därför inte mäter så bra och noga? Du visade ju tidigare att den mätte med ganska stort fel.
Som jag skrev så är summan med för den förra växelriktaren. När den visa fel på dc sidan så undrar man om den kan visa fel på ac sidan? Jag har funderat på att skaffa en smartmätare istället men har inte kollat vad exakt den mäter. Men antar att den mäter förbrukning och produktion
 
F fsn skrev:
vad baserar Svea Solars app sin mätning på då? Är det data från växelriktaren eller är det externa lastavkännare?
Det är data ifrån växelriktaren
 
En smart meter mäter effekt(kW) och energi(kWh). Den monteras antingen att mäta hushållets förbrukning eller monteras på ställe att mäta utmatad effekt(eller inkommande) ut på serviskabeln ut på elnätet.
Själva produktion som växelriktaren producerar mäter den inte, utan det gör ju växelriktaren själv. Men i ditt fall kanske med dålig noggrannhet.

Det går givetvis att montera en smart meter att även den mäter själva växelriktarens AC-produktion. I så fall med syfte att kontrollera om växelriktarens egen effekt och energimätare stämmer. Det ska finnas sifferfönster på själva smart metern som visar momentan effet och energiförbrukning. Den behöver alltså då inte kopplas via sin datakabel. Man kan ju misstänka i ditt fall att växelriktarens egen energimätare inte stämmer, då dess DC-mätare ju visade fel.
 
Redigerat:
Hej jag står inför beslut om jag skall skaffa solceller från Svea, 15,8 kW. Har fått en offert men jag undrar vilka frågor jag bör ställa innan man trycker på knappen. Är helt novis på detta, tacksam för alla råd!
 
E
P Patrikone skrev:
Hej jag står inför beslut om jag skall skaffa solceller från Svea, 15,8 kW. Har fått en offert men jag undrar vilka frågor jag bör ställa innan man trycker på knappen. Är helt novis på detta, tacksam för alla råd!
Vad blev priset?
 
P Patrikone skrev:
Hej jag står inför beslut om jag skall skaffa solceller från Svea, 15,8 kW. Har fått en offert men jag undrar vilka frågor jag bör ställa innan man trycker på knappen. Är helt novis på detta, tacksam för alla råd!
Om du vill ha alla pannor urfrästa för takkrokarna så se till att ha det på offerten! Och allt annat du bestämmer med säljaren
 
  • Gilla
Patrikone
  • Laddar…
allexx,

Elsamimmi, nämner inte vad för takbeläggning de har på taket. De kanske har plåttak med ståfals eller annan takbeläggning.

Elsamimmi, se till att det är överspänningsskydd på DC-sidan och står med i anbudet!
 
A Arnodt skrev:
allexx,

Elsamimmi, nämner inte vad för takbeläggning de har på taket. De kanske har plåttak med ståfals eller annan takbeläggning.

Elsamimmi, se till att det är överspänningsskydd på DC-sidan och står med i anbudet!
Det är svarta betongpannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.