allexx allexx skrev:
Dom kom idag ca 08:00 och var är till ca 12:30.
Dem tror att dem blir klara i morgon och att elektriker kommer i slutet av veckan och gör det sista.
Dem har fått upp skenorna som panelerna ska ligga på. Men jag var upp och kolla och pannorna behöver slipas till skåra så inte pannorna ligger på fästet och rider.
Ska prata med dem i morgon om det. Kan ju vara att dem bara inte hunnit gjort det än.
Ska även prata och se till att dc kablar monteras under ströläkt med 30e cm med buntband och med en vattentät genomföring genom taket m.m.
[bild] [bild]
Hur går det med dina vindskivor? De ser risiga ut. Räcker det med att du målar om dem eller ska du byta ut dem?
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hur går det med dina vindskivor? De ser risiga ut. Räcker det med att du målar om dem eller ska du byta ut dem?
Hehe du såg dem. Jag har inte bott så länge i huset.
Men jag började i somras med fasaden och har monterat stående panel på 3 av 4st väggar och vindskivor på andra sidan huset. Så dessa är kvar och är mjuka och ska bytas nu i sommar
 
Växelriktaren kommer förhoppningsvis bytas tor-fredag. Men dem återkommer när dem har kollat lagersaldo m.m.
Nämnde även så att dem kollar så det blir rätt serie på växelriktaren. Ifall jag fick sdt för att den inte finns som dt i mindre stl eller vad det berott på.
Ska även ha samtal idag ang synpunkterna på mim anläggning som jag meddelat dem om.
Fortsättning följer! Och det det känns som dem är intresserade av att lösa/reda ut
 
Fan vad konstigt. Jag har två slingor som går in i växelriktaren. Först brann plus kontakten av för ena slingan. Så jag har kört med bara en slinga.
Jag var ut nu och kolla då appen sa 0 från den slingan som var kvar och igång och då var minus kontakten för den slingan så varm så jag brände mig på fingret.
Fattar nada!! Varför brann plus på slinga 1 och nu minus på slinga 2??
Nån med teori
 
  • Gilla
Mdextler
  • Laddar…
Klantarslen som utfört det? Det är ett generalfel om det blir hett i någon kontakt och risk för brand. Det får bara inte installeras på ett sådant sätt. Ditt hus kan brinna ner. Varför kontaktar du inte omedelbart firman som utfört det och kräver att de genast rättar till sina fel, istället för att nämna sådant här på ett forum. Anmäl det som hänt till Elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
Itachi
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Klantarslen som utfört det? Det är ett generalfel om det blir hett i någon kontakt och risk för brand. Det får bara inte installeras på ett sådant sätt. Ditt hus kan brinna ner. Varför kontaktar du inte omedelbart firman som utfört det och kräver att de genast rättar till sina fel, istället för att nämna sådant här på ett forum. Anmäl det som hänt till Elsäkerhetsverket.
Jag har kontaktat företaget och väntar på svar. Skriver här för att andra ska få info
 
allexx allexx skrev:
Fan vad konstigt. Jag har två slingor som går in i växelriktaren. Först brann plus kontakten av för ena slingan. Så jag har kört med bara en slinga.
Jag var ut nu och kolla då appen sa 0 från den slingan som var kvar och igång och då var minus kontakten för den slingan så varm så jag brände mig på fingret.
Fattar nada!! Varför brann plus på slinga 1 och nu minus på slinga 2??
Nån med teori
Jag spekulerar. Jag har en Solaredge växelriktare som säkert funkar annorlunda. Viktigt för att växelriktaren ska funka är att den är inkopplad på nätet, annars stänger den ner. Nu har jag optimerare till solcellerna så de stängs ner på annat sätt. Gissar på felkoppling. Är växelrktaren skild från elnätet, dvs är brytare av?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag spekulerar. Jag har en Solaredge växelriktare som säkert funkar annorlunda. Viktigt för att växelriktaren ska funka är att den är inkopplad på nätet, annars stänger den ner. Nu har jag optimerare till solcellerna så de stängs ner på annat sätt. Gissar på felkoppling. Är växelrktaren skild från elnätet, dvs är brytare av?
När solen går ner så blir växelriktaren offline.
Och jag kan bryta ström efter växelriktaren innan min elcentral. Jag funderar på om man har skalat av ledare när man skalade kabeln för att montera i mc4 kontakterna. Har känt på kontakterna under drift och inte känt nån värme när varje slinga producerade ca 2600watt.
Men när jag var ut idag och det var så man brände sig på kontakten så genererade slinga nästan 4000watt.
 
  • Gilla
Andalu
  • Laddar…
Intressant att läsa o lära men tråkig utveckling för TS, verkar dessutom så att de använt felaktig/slarvig kontaktering av nått slag så det blir värmeutveckling, men är det inte samma kontakter upp på taket som ligger under takpannor a mot trä? Eller ligger den ovanför tegel. Skulle ha svårt o sova annars,
 
Kan det vara så att trådstartaren är den som monterat? Vissa saker pekar åt det hållet. En växelriktare monteras inte direkt mot brännbart material. En foto visar en växelriktare monterad direkt mot träpanel.
 
Jo Såg det, Borde väl sitta i ett väderskyddat skåp också för att undvika fukt i högspännings slingkontakterna.
 
H håbbe1961 skrev:
Intressant att läsa o lära men tråkig utveckling för TS, verkar dessutom så att de använt felaktig/slarvig kontaktering av nått slag så det blir värmeutveckling, men är det inte samma kontakter upp på taket som ligger under takpannor a mot trä? Eller ligger den ovanför tegel. Skulle ha svårt o sova annars,
Hej. Kablarna som är använd är rätt dimensionerad.
Och dem. Kontakte dom har monterat för att ansluta till slingor från panelerna ligger buntade under panelerna. Den är ingen värme utveckling i kablarna.
Slingorna är rätt kopplade. Uppdelade i två slingor och har god marginal för max V i mppt.
Så det ända jag kan tänka mig nu är att antigen är det nått fel på växelriktaren ifrån fabrik eller så är kontakter felaktigt monterade. Dem ska byta växelriktaren och åtgärda alla punkter som jag har. Så det känns jätte bra.
Jag kommer vara med för att kolla hur kontakten ser ut i den som blev varm men inte hann smälta då jag stängde av anläggningen.
Och det ser ut att bli på torsdag eller fredag
 
A Arnodt skrev:
Kan det vara så att trådstartaren är den som monterat? Vissa saker pekar åt det hållet. En växelriktare monteras inte direkt mot brännbart material. En foto visar en växelriktare monterad direkt mot träpanel.
Hej! Det är inte jag som monterat! Det är Svea Solar som jag även har nämnt några gånger
 
H håbbe1961 skrev:
Jo Såg det, Borde väl sitta i ett väderskyddat skåp också för att undvika fukt i högspännings slingkontakterna.
Den har ip65 klassning så ingen fara. Men funderar på att klä in den i vitt ventilerad kåpa för att göra den mindre ögonfallande
 
Gällande en plåt bakom växelriktaren är inte en dum idé som säkerhets åtgärd. Men med en cementfiberskiva på väggen plåt och sen växelriktare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.