Jag tackade först nej till deras offert då återkom dom med en ny som var ner ca 7-8 procent och förlängada garantier (dubbla längden)
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
Uppdatering! Blev uppringd idag att installationen blir försenad yttligare.
Så från tänkt installation i v5 så är vi nu i v9 3/3 och denna gång var dem säkra på att det blir av
 
allexx allexx skrev:
Var den summan innan rot/bidrag eller efter?
Jag har fått pris på 28st paneler longhi 365watt utan optimerare (15 000kr) och 10kw goodwe för 128 824kr
Men slutnotan hamnar på 109 500kr efter grönt avdrag som är 15%.
Jag kommer vara hemma när dem installerar hos mig.
Det var efter 15% avdrag.

/S
 
Nu är det nära!! Jag har precis fått info om att dem kommer och monterar hos mig i morgon 2/3
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Nu är det nära!! Jag har precis fått info om att dem kommer och monterar hos mig i morgon 2/3
Hur går det?

Köpte du via Ikea eller direkt från Solar?
 
A andost skrev:
Hur går det?

Köpte du via Ikea eller direkt från Solar?
Det blev via ikea. Men tror inte det blir nån skillnad om du tar direkt ifrån Svea solar. Det är samma komponenter fast ikea valt att kalla longi för solstråle.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Dom kom idag ca 08:00 och var är till ca 12:30.
Dem tror att dem blir klara i morgon och att elektriker kommer i slutet av veckan och gör det sista.
Dem har fått upp skenorna som panelerna ska ligga på. Men jag var upp och kolla och pannorna behöver slipas till skåra så inte pannorna ligger på fästet och rider.
Ska prata med dem i morgon om det. Kan ju vara att dem bara inte hunnit gjort det än.
Ska även prata och se till att dc kablar monteras under ströläkt med 30e cm med buntband och med en vattentät genomföring genom taket m.m.
Skenor för solpaneler monterade på ett tak med tegelpannor, vissa pannor behöver slipas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustak med nyinstallerade skenor för solpaneler mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Nu är dem är och även elektrikern så allt blir klart i dag.
Genomföring genom tak blir med flexislang med tätmassa runt röret mot pappen under pannorna.
Och dc kablarna kommer ligga mellan bärläkt och pannor och buntas fast i bärläkt. Detta gick inte att ändra på. Sen en stor besvikelse som jag var noga med att kontrollera på han som gav mig offerten var att varje panna skulle få en skåra så den inte ligger och rider på kroken/takfästet! Men nej det gör dem inte mer än dem i botten och på sidorna. Vill man annat så får man betala
Solpanelmontering på tegeltak utan skåror för takfästena, kablar buntas vid bärläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är tur man är hemma och sätter stopp för ändringar för nått som är bestämt
 
Hos mig gjorde de genomföringen i gaveln livad med ytterpanelen. Något jag sade till om. En eventuell läcka ger då ingen skada på tak/isolering.
 
Alla mina pannor tog dom ner och skar till så att dom inte rider på något sätt utan att jag behövde säga till om det.
 
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Alla mina pannor tog dom ner och skar till så att dom inte rider på något sätt utan att jag behövde säga till om det.
Jag skulle få betala extra för det. Men har diskuterat med personen som tog fram offerten till mig. Jag var väldig noga med just den del. Men men
A Argastesnickaren skrev:
Alla mina pannor tog dom ner och skar till så att dom inte rider på något sätt utan att jag behövde säga till om det.
 
Lite info ang installationen. Tydligen så skyddsjordar inte Svea Solar stativet på taket som solcellerna ligget på.
Dem tar förgivet att isoleringen på kablarna aldrig kan gå sönder.
Men efter diskussion på plats så har dem dragit ner en skyddsjord till växelriktaren från ställningen som solcellerna ligger på. Så det känns betryggande nu.
Dem nämnde att dem har emc skyddat anläggningen. Vilket är att man bara lägger ihop polerna (slingorna) för att slippa magnetfält som kan ge störningar för trådlös elektronik. Men samtidigt ska man hålla isär polerna för att motverka antenn verkan. Men känns långsökt att åskan ska slå ner
 
  • Gilla
strit80
  • Laddar…
Nu är anläggningen på plats och väntar på godkännande ifrån nätbolag och dokumentation från Svea Solar.
Sen senare när jag har möjlighet så ska jag kolla närmare uppe på taket Solpaneler installerade på ett rött tegeltak mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Benke123
  • Laddar…
Hm.. hade säkerställt vid beställning att jag skulle få en Goodwe DT 10kw men upptäckte nu att jag fått en Goodwe SDT 10kw så då fattas den funktionen jag vill ha har pratat med säljaren på Svea solar och han ska återkomma senast i morgon.
Fortsättning följer.
Närbild på en skadad trälaminat med synlig kärna och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad trälaminat med synlig kärna och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kabelskydd genomfört genom hål i betong med tätningsmedel runtom, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.