allexx allexx skrev:
Hej. Kablarna som är använd är rätt dimensionerad.
Och dem. Kontakte dom har monterat för att ansluta till slingor från panelerna ligger buntade under panelerna. Den är ingen värme utveckling i kablarna.
Slingorna är rätt kopplade. Uppdelade i två slingor och har god marginal för max V i mppt.
Så det ända jag kan tänka mig nu är att antigen är det nått fel på växelriktaren ifrån fabrik eller så är kontakter felaktigt monterade. Dem ska byta växelriktaren och åtgärda alla punkter som jag har. Så det känns jätte bra.
Jag kommer vara med för att kolla hur kontakten ser ut i den som blev varm men inte hann smälta då jag stängde av anläggningen.
Och det ser ut att bli på torsdag eller fredag
allexx allexx skrev:
Hej. Kablarna som är använd är rätt dimensionerad.
Och dem. Kontakte dom har monterat för att ansluta till slingor från panelerna ligger buntade under panelerna. Den är ingen värme utveckling i kablarna.
Slingorna är rätt kopplade. Uppdelade i två slingor och har god marginal för max V i mppt.
Så det ända jag kan tänka mig nu är att antigen är det nått fel på växelriktaren ifrån fabrik eller så är kontakter felaktigt monterade. Dem ska byta växelriktaren och åtgärda alla punkter som jag har. Så det känns jätte bra.
Jag kommer vara med för att kolla hur kontakten ser ut i den som blev varm men inte hann smälta då jag stängde av anläggningen.
Och det ser ut att bli på torsdag eller fredag
allexx allexx skrev:
Hej. Kablarna som är använd är rätt dimensionerad.
Och dem. Kontakte dom har monterat för att ansluta till slingor från panelerna ligger buntade under panelerna. Den är ingen värme utveckling i kablarna.
Slingorna är rätt kopplade. Uppdelade i två slingor och har god marginal för max V i mppt.
Så det ända jag kan tänka mig nu är att antigen är det nått fel på växelriktaren ifrån fabrik eller så är kontakter felaktigt monterade. Dem ska byta växelriktaren och åtgärda alla punkter som jag har. Så det känns jätte bra.
Jag kommer vara med för att kolla hur kontakten ser ut i den som blev varm men inte hann smälta då jag stängde av anläggningen.
Och det ser ut att bli på torsdag eller fredag
Jämförelse mellan original MC4 kontakt tillverkad i Schweiz med MC logotyp och en oäkta kopia utan logotyp, skillnader markerade, kvalitet betonad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade denna anvisning, då fler case finns angående glappa kontakter av Kina tillverkning o ej original
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hittade denna anvisning, då fler case finns angående glappa kontakter av Kina tillverkning o ej original
Ska kolla. Men är säker på att mc logga finns på alla
 
Nu har jag fixat en plåt och en cementskiva som ska monteras bakom den nya växelriktaren som som Svea solar får i morgon 12/3. Så nu ska dem boka in en elektriker som förhoppningsvis kan nu på måndag. Ska bli kul att få igång anläggningen
 
F
allexx allexx skrev:
När solen går ner så blir växelriktaren offline.
Och jag kan bryta ström efter växelriktaren innan min elcentral. Jag funderar på om man har skalat av ledare när man skalade kabeln för att montera i mc4 kontakterna. Har känt på kontakterna under drift och inte känt nån värme när varje slinga producerade ca 2600watt.
Men när jag var ut idag och det var så man brände sig på kontakten så genererade slinga nästan 4000watt.
Det är helt klart dålig kontakt som genererar värmen. Antingen så skall det vara Fronius specialconnectors och så har installatören använt standard MC4, jag vet inte om Fronius har en egen special eller vanliga MC4? Andra alternativet är att kontakten är helt fel monterad på kabeln, det finns olika varianter av MC4, vissa kräver verktyg, andra ”handmonteras”. Detta skall du ta allvarligt på, varmgång i kontakter pga dåligt montage är troligtvis den enskilt mest potentiella risken för brand med mycket god marginal.
 
F fsn skrev:
Det är helt klart dålig kontakt som genererar värmen. Antingen så skall det vara Fronius specialconnectors och så har installatören använt standard MC4, jag vet inte om Fronius har en egen special eller vanliga MC4? Andra alternativet är att kontakten är helt fel monterad på kabeln, det finns olika varianter av MC4, vissa kräver verktyg, andra ”handmonteras”. Detta skall du ta allvarligt på, varmgång i kontakter pga dåligt montage är troligtvis den enskilt mest potentiella risken för brand med mycket god marginal.
Dem kommer i morgon och byter växelriktare och jag kommer kolla hur kontakterna ser ut när dem tar isär. Och ang kontakterna så byts alla vid växelriktaren och dem sa att det följer med 4st med Goodwe växelriktaren.
 
F
allexx allexx skrev:
Dem kommer i morgon och byter växelriktare och jag kommer kolla hur kontakterna ser ut när dem tar isär. Och ang kontakterna så byts alla vid växelriktaren och dem sa att det följer med 4st med Goodwe växelriktaren.
Byter du från Fronius till Goodwe? Då skall du ha några tusen tillbaka samtidigt, mycket billigare växelriktare.
 
F fsn skrev:
Byter du från Fronius till Goodwe? Då skall du ha några tusen tillbaka samtidigt, mycket billigare växelriktare.
Vart har du fått Fronius ifrån? :)
 
F
allexx allexx skrev:
Vart har du fått Fronius ifrån? :)
Bra fråga, jag har inget svar. När jag tittar på dina brända kontakter så får jag en känsla av att det är fel kontakt som använts.
 
Nu har Svea solar varit här och bytt växelriktare.
Dom var snälla med att ge en nyare modell.
Det tråkiga var att säljaren inte visste att jag skulle få den nya modellen så plåten jag har fixat är efter måtten på den jag och säljaren pratat om.
Så hålen jag gjort stämde inte och plåten blev för stor då den andra växelriktaren är större.
Men men! Ett plus är att denna är vit och samma funktion jag efterfrågat från början
 
  • Ny vit växelriktare monterad på stor metallplåt på vägg, med synliga kablar och olämpligt placerade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Enligt fotot verkar det vara 4 st solarkablar som kommer ut från metallröret och har kopplats till växelriktarens undersida. Sedan är det en solarkabel som går in på baksidan av växelriktaren, vad är det för kabel? Vad tjänar det för syfte?
Är det vettigt att ha metallrör för att leda solarkablarna vertikalt neråt? Metall leder ström. Hur vore det med plaströr?

Är metallröret potentialutjämnat, dvs förbundet med jordpotential?

Vad är det förresten för tvärsnittsarean på vita kabel på undersidan växeliktaren? Är det 5 x 2,5 mm2?

Finns det något DC-överspänningsskydd? Finns typ1, typ2 eller kombinerat typ1+typ2. Var sitter det? Ett sådant skyddar mot överspänningar som uppstår i solarkablarna vid blixtnedslag i närområdet som är inom ca ett par km. DC-överspänningar kan knäcka panelerna och växelriktaren.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Enligt fotot verkar det vara 4 st solarkablar som kommer ut från metallröret och har kopplats till växelriktarens undersida. Sedan är det en solarkabel som går in på baksidan av växelriktaren, vad är det för kabel? Vad tjänar det för syfte?
Är det vettigt att ha metallrör för att leda solarkablarna vertikalt neråt? Metall leder ström. Hur vore det med plaströr?

Är metallröret potentialutjämnat, dvs förbundet med jordpotential?

Vad är det förresten för tvärsnittsarean på vita kabel på undersidan växeliktaren? Är det 5 x 2,5 mm2?
5:e kabeln är F-jord enligt tidigare bild i tråden.

Lite väl slarvigt uppfästa kablar. Tycker de borde ha satt en bit slang där kablarna går ut ur kabelskyddet som skavskydd.
 
allexx allexx skrev:
Nu har Svea solar varit här och bytt växelriktare.
Dom var snälla med att ge en nyare modell.
Det tråkiga var att säljaren inte visste att jag skulle få den nya modellen så plåten jag har fixat är efter måtten på den jag och säljaren pratat om.
Så hålen jag gjort stämde inte och plåten blev för stor då den andra växelriktaren är större.
Men men! Ett plus är att denna är vit och samma funktion jag efterfrågat från början
Fick du någon förklaring till vad som hänt?
 
R Robert-san01 skrev:
Fick du någon förklaring till vad som hänt?
Fick som svar att dem kunde inte utesluta vad exakt felet var. Det kunde vara kontakter från slinga eller i växelriktaren. Dem skulle kolla i växelriktaren på deras verkstad. Men tror inte jag kommer få den infon
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Nu har Svea solar varit här och bytt växelriktare.
Dom var snälla med att ge en nyare modell.
Det tråkiga var att säljaren inte visste att jag skulle få den nya modellen så plåten jag har fixat är efter måtten på den jag och säljaren pratat om.
Så hålen jag gjort stämde inte och plåten blev för stor då den andra växelriktaren är större.
Men men! Ett plus är att denna är vit och samma funktion jag efterfrågat från början
Har inga säkringar monterade. Men det ska sitta en säkring under i kant in i växelriktaren. Men vad den skyddar exakt för vet jag inte.
Det var en renodlad inhyrd elektriker som drog den kabeln. Sån är säker på att det var minst 2,5mm.
 
  • Gilla
forden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.