allexx,
Det kan stå tryckt på den vita AC-kabeln vad det är för kabel och tvärsnittsarea. Är den vita kabeln ultraviolett-beständig? Dvs bra motståndskraft mot UV-ljus som givetvis finns utomhus. Har de satt en vit kabel för inomhusbruk, kommer den att vittra sönder på några år.
Vad är det för säkring du börjar prata om, vilken sida är den för, AC-sidan eller DC-sidan?

Har ett DC-överspänningsskydd monterats, t.ex. typ1, typ2 eller kombityp1+typ2, eller har klantarna snålat bort det för dig också?
 
A Arnodt skrev:
allexx,
Det kan stå tryckt på den vita AC-kabeln vad det är för kabel och tvärsnittsarea. Är den vita kabeln ultraviolett-beständig? Dvs bra motståndskraft mot UV-ljus som givetvis finns utomhus. Har de satt en vit kabel för inomhusbruk, kommer den att vittra sönder på några år.
Vad är det för säkring du börjar prata om, vilken sida är den för, AC-sidan eller DC-sidan?

Har ett DC-överspänningsskydd monterats, t.ex. typ1, typ2 eller kombityp1+typ2, eller har klantarna snålat bort det för dig också?
Utsnitt av en tabell med rubriken "Protection" som visar rader för 'DC Surge Protection' och 'AC Surge Protection'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
står typ lll för ac och dc
 
A Arnodt skrev:
allexx,
Det kan stå tryckt på den vita AC-kabeln vad det är för kabel och tvärsnittsarea. Är den vita kabeln ultraviolett-beständig? Dvs bra motståndskraft mot UV-ljus som givetvis finns utomhus. Har de satt en vit kabel för inomhusbruk, kommer den att vittra sönder på några år.
Vad är det för säkring du börjar prata om, vilken sida är den för, AC-sidan eller DC-sidan?

Har ett DC-överspänningsskydd monterats, t.ex. typ1, typ2 eller kombityp1+typ2, eller har klantarna snålat bort det för dig också?
Det står inget på denna kabel. Men höljet känns lika som kabeln jag köpte när jag installerade min luft/vattenvärmepump och även denna kabel var omärkt och hade bara märkning på stora rullen i butiken.
Men att döma av isoleringen ifrån kabelskalnkngen så ser det ut att vara minst 2,5mm. Det är även avsäkrat med 16c säkringar innan min central
 
Nej, jag menar ett separat överspänningsskydd. Det brukar vara en separat apparatlåda, i viss fall byggs de in inne i växelriktaren, så görs på Fronius växelriktare. Men man måste särskilt beställa överspänningenskydden, eftersom inte är inbyggda som standard i Froniusväxelriktare. Vi beställde till överspänningsskydd typ1+typ2 till en Fronius Symo, ett för varje sträng.

Typ3 är överspänningsskydd av typ så kallat finskydd, och klarar bara att skydda mot små överspänningar. Typ3 är sådana simpla överspänningsskydd man sticker i vägguttaget och sedan sticker en apparats stickpropp i överspänningsskyddet. Sådana kan man ha till en dator t.ex. De duger givetvis inte för de höga strömmar som kan uppstå i solarkablar då blixten slår i närområdet.

Då har du nog tyvärr inget dugligt överspänningsskydd.

Det finns tre olika typer av överspänningsskydd,
finskydd = typ3, klarar bara småströmmar
mellanskydd=typ2
grovskydd=typ1, klarar höga strömmar ca 50000 A.

Bytte du inte till 17 kW växelriktare som du har nu?
17 kW motsvarar 24,5 A på varje fas vid 400 Volt. Då borde AC-kabeln från elcentralen till växelriktaren dimensioneras för den ström, blir troligen ca 5 x 6 mm2, eftersom den strömmen då kan uppstå. Automatsäkringen borde då även vara ca 25 A. Annars riskerar automatsäkringen att lösa ut vid normaldrift, och det ska inte ske. Du skriver att du nu har 28 st 365 paneler, dvs 10,22 kWp paneler och kan nog då inte få mer än max. 10 kW från panelerna. Men du kanske vill bygga ut i framtiden och använda samma växelriktare. Men din växelriktare var för klen, tål inte parallellkoppling av två strängar(dvs 2 x 14 med 365 Wp) då mer än 20A, är det inte så?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Nej, jag menar ett separat överspänningsskydd. Det brukar vara en separat apparatlåda, i viss fall byggs de in inne i växelriktaren, så görs på Fronius växelriktare. Men man måste särskilt beställa överspänningenskydden, eftersom inte är inbyggda som standard i Froniusväxelriktare. Vi beställde till överspänningsskydd typ1+typ2 till en Fronius Symo, ett för varje sträng.

Typ3 är överspänningsskydd av typ så kallat finskydd, och klarar bara att skydda mot små överspänningar. Typ3 är sådana simpla överspänningsskydd man sticker i vägguttaget och sedan sticker en apparats stickpropp i överspänningsskyddet. Sådana kan man ha till en dator t.ex. De duger givetvis inte för de höga strömmar som kan uppstå i solarkablar då blixten slår i närområdet.

Då har du nog tyvärr inget dugligt överspänningsskydd.

Det finns tre olika typer av överspänningsskydd,
finskydd = typ3, klarar bara småströmmar
mellanskydd=typ2
grovskydd=typ1, klarar höga strömmar ca 50000 A.

Bytte du inte till 17 kW växelriktare som du har nu?
17 kW motsvarar 24,5 A på varje fas vid 400 Volt. Då borde AC-kabeln från elcentralen till växelriktaren dimensioneras för den ström, blir troligen ca 5 x 6 mm2, eftersom den strömmen då kan uppstå. Automatsäkringen borde då även vara ca 25 A. Annars riskerar automatsäkringen att lösa ut vid normaldrift, och det ska inte ske. Du skriver att du nu har 28 st 365 paneler, dvs 10,22 kWp paneler och kan nog då inte få mer än max. 10 kW från panelerna. Men du kanske vill bygga ut i framtiden och använda samma växelriktare. Men din växelriktare var för klen, tål inte parallellkoppling av två strängar(dvs 2 x 14 med 365 Wp) då mer än 20A, är det inte så?
Drt var jag som skrev fel. Det är en Goodwr 15kw g2 växelriktare jag har fått ny. Och skydden typ lll är integrerade i växelriktaren. Tanken är att utöka med ca 2-3kw i framtiden. Idag så har jag bara 16a in i huset
 
Det kan vara på gränsen till tillåtet att köra 21,7 A genom den 5 x 2,5 mm2 kabeln, vilket din 15 kW växelriktare kan ge ut?

Den kines växelriktarne du har tål max 12,5 A per sträng. Det går alltså inte att parallellkoppla då, eftersom blir för hög ström, ca 20 A. När du bygger ut får då förlänga de strängar du redan har med ett par paneler. Men då måste du ha takyta i samma väderstreck och takvinkel som befintliga paneler. Men enligt ditt foto på ditt tak, verkar takytan fullbelagd med paneler.
 
Redigerat:
  • Gilla
dwd och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det kan vara på gränsen till tillåtet att köra 21,7 A genom den 5 x 2,5 mm2 kabeln, vilket din 15 kW växelriktare kan ge ut?

Den kines växelriktarne du har tål max 12,5 A per sträng. Det går alltså inte att parallellkoppla då, eftersom blir för hög ström, ca 20 A. När du bygger ut får då förlänga de strängar du redan har med ett par paneler. Men då måste du ha takyta i samma väderstreck och takvinkel som befintliga paneler. Men enligt ditt foto på ditt tak, verkar takytan fullbelagd med paneler.
Jag har 12,5/25 så jag kan koppla in en slinga till. Jag väntar på dokumentationen om dimensioner av installerade kablar m.m. men när jag lägger till paneler så kommer jag såklart att begränsa med power limit i växelriktaren.
Jag har en takyta på garaget som är vägg i vägg med huset
 
Hej. Den nya växelriktare har suttit i några dagar.
Men har ett problem som har varit sen anläggningen slogs igång att elmätaren inte läser av produktion och att min nätleverantör inte får in några värden som jag tolkar det som.
Ska bli kul att få svar vad exakt problemet är när det väl blir löst!
Nyinstallerad växelriktare på vägg med skyddande tak och ledningar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
allexx allexx skrev:
Hej. Den nya växelriktare har suttit i några dagar.
Men har ett problem som har varit sen anläggningen slogs igång att elmätaren inte läser av produktion och att min nätleverantör inte får in några värden som jag tolkar det som.
Ska bli kul att få svar vad exakt problemet är när det väl blir löst!
[bild]
Felet ligger hos nätleverantören. Nått fel i deras nya plattform. Dem får in värdet men går inte att visa
 
Uppdatering. Sveasolar har löst några punkter som har varit fel som bytt växelriktaren och märkt slingor vid Växelriktaren. Och flyttat kabel som ligger i kläm genom att dra den nån millimeter åt sidan så panna inte ska ligga på kabeln.
Och jag skulle få faktura när allt var åtgärdat vilket det inte är. Och fick en faktura i dag med fel summa emot vad som står på offerten med 10 dagars netto! Fick ringa in och dem satte fakturan på paus.
 
allexx allexx skrev:
Uppdatering. Sveasolar har löst några punkter som har varit fel som bytt växelriktaren och märkt slingor vid Växelriktaren. Och flyttat kabel som ligger i kläm genom att dra den nån millimeter åt sidan så panna inte ska ligga på kabeln.
Och jag skulle få faktura när allt var åtgärdat vilket det inte är. Och fick en faktura i dag med fel summa emot vad som står på offerten med 10 dagars netto! Fick ringa in och dem satte fakturan på paus.
Våra fakturor (solceller+laddbox) stämde inte heller, var en mindre diff på ett par hundralappar mot offert/orderbekräftelse, ringde deras ekonomiavdelning som löste det omgående. Vår installation gick bra rent tekniskt (iaf vad jag observerat än så länge), enda strulet vi hade var ett par veckors väntan på elektriker för AC-jobbet pga sjukskrivning hos dom. Nu är det iaf skönt att äntligen se kwh-räknaren ticka "baklänges" i elmätaren!
 
M mash123 skrev:
Våra fakturor (solceller+laddbox) stämde inte heller, var en mindre diff på ett par hundralappar mot offert/orderbekräftelse, ringde deras ekonomiavdelning som löste det omgående. Vår installation gick bra rent tekniskt (iaf vad jag observerat än så länge), enda strulet vi hade var ett par veckors väntan på elektriker för AC-jobbet pga sjukskrivning hos dom. Nu är det iaf skönt att äntligen se kwh-räknaren ticka "baklänges" i elmätaren!
Låter bra. Men för mig är allt igång men dem har saker att rätta till. Sen är det andra delar som ska jag inte vill gå in i detalj om
 
Så nu är det nära
Dem har varit här och åtgärdat några punkter och det återstår nu bara ett frågetecken att reda ut.
Men om jag ska summera min installation.
Så är jag nöjd överlag.
Jag har fått min anläggning som så jag vill ha den med viss kompromiss som jag godkänt. Och det har Svea solar visat intresse att göra.
När det gäller deras komunication till mig under min installation så har jag nu fått förklaring att med den pågående pandemin och andra förstående orsaker har påverkat komunicationen tillfälligt.
Vid slutfört arbete av ett jobb så vet jag av erfarenhet att oavsett vem som gör jobbet så kan fel bli och man ska alltid kontroller själv eller ta in en besiktningsman för att kontrollera slutfört arbete.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hur går det med dina vindskivor? De ser risiga ut. Räcker det med att du målar om dem eller ska du byta ut dem?
Bättre?
Nyrenoverad takkant med nytt plåtarbete och anslutning till tegeltak under grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClasseClas ClasseClas skrev:
Hur går det med dina vindskivor? De ser risiga ut. Räcker det med att du målar om dem eller ska du byta ut dem?
 
  • Gilla
j_f_k
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Bättre?
[bild]
Snyggt! :p:cool:
(Tycker nog att vindskiveplåten ska gå lite förbi vindskivan i änden, någon cm, så fick jag gnälla lite också... ;))
 
  • Gilla
pperssons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.