143 629 läst · 968 svar
144k läst
968 svar
Solceller 134k?!
Där kom han... säkert som amen i kyrkanF fsn skrev:
Kristian Ask skrev:
Precis på samma sätt som vissa, dig inräknat tydligen verkar ha svårt att ta in eller acceptera att jag har ~8% på solcellerna även om elpriset skulle vara exakt noll kronor på allt jag säljer.Kristian Ask skrev:
Nu är det här ju inte finansiell rådgivning men om man har tankarna att börsen SKA ge 5% per år så ska man nog inte vara på börsen, det finns rätt långa perioder då den gett betydligt mindre och även negativ avkastning.Kristian Ask skrev:Garanterar är en överdrift men han använder 5% som får räknas som väldigt lågt historiskt sett. Funkar med vanliga indexfonder. Ännu bättre nu när det är rea.
Intäkten från solcellerna är inte mer precis. Den är beroende av elpriset. Det enda är att det är svårt att få den negativ om inte prylarna går sönder.
Vi kan väl räkna på det. Utgångspunkten är att jag kör rak avskrivning under 12 år.Kristian Ask skrev:
Investering 111 400 kr.
Intjäning såld el 19 150 kr (fram till och med september).
Avskrivning i år 9283 kr.
Netto sätta på börsen 9867 kr.
Allt annat lika i 12 år har jag sparat ihop 182 000 kr med 7% avkastning på börsen. Efter 12 år är anläggningen avskriven och vidare produktion ren vinst minus lite underhåll.
111 400 kr på börsen direkt med 7% i 12 år minus vad jag skulle ha tjänat in blir 21 094 kr.
You do the math.
För egen del är det perioderna som gett mest i slutändan pga av hävstången och att jag ökar eller startar sparande i en nergång. Upp 50% i investering sen förra året. Med en bred portfölj är det inga större problem att ligga på 8-10% över längre tid. Man får bara inte vara girig och tro man ska göra stora klippet för som småsparare är du alltid tvåa på bollen.D djac skrev:
Ja i år jaLogad skrev:Vi kan väl räkna på det. Utgångspunkten är att jag kör rak avskrivning under 12 år.
Investering 111 400 kr.
Intjäning såld el 19 150 kr (fram till och med september).
Avskrivning i år 9283 kr.
Netto sätta på börsen 9867 kr.
Allt annat lika i 12 år har jag sparat ihop 182 000 kr med 7% avkastning på börsen. Efter 12 år är anläggningen avskriven och vidare produktion ren vinst minus lite underhåll.
111 400 kr på börsen direkt med 7% i 12 år minus vad jag skulle ha tjänat in blir 21 094 kr.
You do the math.
Du får kolla indexkurvorna igen, du hittar lätt perioder där du legat på minus i decennier.Kristian Ask skrev:För egen del är det perioderna som gett mest i slutändan pga av hävstången och att jag ökar eller startar sparande i en nergång. Upp 50% i investering sen förra året. Med en bred portfölj är det inga större problem att ligga på 8-10% över längre tid. Man får bara inte vara girig och tro man ska göra stora klippet för som småsparare är du alltid tvåa på bollen.
Förstår men för mig knappast troligt.
Sen kan man ju läsa lite mer om t.ex. Stockholmsbörsen här om man vill få lite kött på benen
https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/#h-statistik-f-r-stockholmsb-rsen-under-perioden-1870-2019
https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/#h-statistik-f-r-stockholmsb-rsen-under-perioden-1870-2019
Var skriver jag att jag slår index över tid?
Skulle säga däromkring... det löser sig när det vänder och hävstången löser ut