F
Logad Logad skrev:
Vi kan väl räkna på det. Utgångspunkten är att jag kör rak avskrivning under 12 år.
Investering 111 400 kr.
Intjäning såld el 19 150 kr (fram till och med september).
Avskrivning i år 9283 kr.
Netto sätta på börsen 9867 kr.

Allt annat lika i 12 år har jag sparat ihop 182 000 kr med 7% avkastning på börsen. Efter 12 år är anläggningen avskriven och vidare produktion ren vinst minus lite underhåll.

111 400 kr på börsen direkt med 7% i 12 år minus vad jag skulle ha tjänat in blir 21 094 kr.

You do the math.
Det är 30% skatt på kapitalvinsten med på börsen, alternativt 0,375% på totala beloppet (tror jag det är nu med det kommer ju att gå upp med stadlåneräntan som såklart är på väg upp).
 
F fsn skrev:
Det är 30% skatt på kapitalvinsten med på börsen, alternativt 0,375% på totala beloppet (tror jag det är nu med det kommer ju att gå upp med stadlåneräntan som såklart är på väg upp).
Ja, drygt 400kr/år på 110 000. Värdeminskningen på en solcellsinstallation är högre.
 
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, drygt 400kr/år på 110 000. Värdeminskningen på en solcellsinstallation är högre.
ja, absolut, den går ner till runt 70% samma sekund det åker ut emballaget.
 
H
Stor humor när folk droppar ”börsen” som ett alternativ till att sänka sin elräkningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
K
Jag plockade ut från börsen dec-21 och installerade solceller jan-22. Då gjorde jag något helt galet ?
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Jag plockade ut från börsen dec-21 och installerade solceller jan-22. Då gjorde jag något helt galet ?
Det får du räkna på sen :)
 
K Kekistan skrev:
Nej, men jag vet att det är andra saker såna som du försöker skylla på andra än just de ansvariga vänsterpolitikerna. Således är det en högst relevant fråga till dig.

Vänstern har varit drivande i nedläggning och bestraffning av kärnkraft. I och med den blev vi av med flera av de så nödvändiga stora generatorerna i kärnkraftverken som är essentiella för ett stabilt elnät som klarar av att flytta runt elen ut i nätet. Tex från norr till söder. Samtidigt har man förlitat sig på den miljövidriga och extremt opålitliga vindkraften. På grund av det har vi blivit beroende av andra faktorer, som tex el-marknaden och vädret med både svajiga priser och framförallt mycket högre priser.

Du vet detta men väljer att spela dum. (eller så är du helt enkelt så dum.) Politikerna hade också vetat detta om de hade lyssnat på riktiga experter inom området istället för att låta sig ledas av media och tokiga aktivister som Greta Thunberg.
Nja det var inte vänstern det var Centerpartiet som började under Fäldins ledning och fick de andra med sig läs om folkomröstningen 1980 jag röstade mot nedläggning av kärnkraften men mina föräldrar röstade för nedläggning och det var för att de var centerpartister och trodde det var bäst att inte ha ny reglerbar el.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Vi kan väl räkna på det. Utgångspunkten är att jag kör rak avskrivning under 12 år.
Investering 111 400 kr.
Intjäning såld el 19 150 kr (fram till och med september).
Avskrivning i år 9283 kr.
Netto sätta på börsen 9867 kr.

Allt annat lika i 12 år har jag sparat ihop 182 000 kr med 7% avkastning på börsen. Efter 12 år är anläggningen avskriven och vidare produktion ren vinst minus lite underhåll.

111 400 kr på börsen direkt med 7% i 12 år minus vad jag skulle ha tjänat in blir 21 094 kr.

You do the math.
Logad Logad skrev:
Vi kan väl räkna på det. Utgångspunkten är att jag kör rak avskrivning under 12 år.
Investering 111 400 kr.
Intjäning såld el 19 150 kr (fram till och med september).
Avskrivning i år 9283 kr.
Netto sätta på börsen 9867 kr.

Allt annat lika i 12 år har jag sparat ihop 182 000 kr med 7% avkastning på börsen. Efter 12 år är anläggningen avskriven och vidare produktion ren vinst minus lite underhåll.

111 400 kr på börsen direkt med 7% i 12 år minus vad jag skulle ha tjänat in blir 21 094 kr.

You do the math.
Har du räknat med den el du använder själv där du slipper 36 öre skatt och el överföring 19,6 öre + moms = 69,5 öre / KWh sipper man köpa 5000 KWh så tjänar man ju 3475 kr till.
Ja jag tycker om solceller och egen producerad el så jag slipper betala, ju mer man kan producera själv gäller allt bättre är det.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja denna hets att ha korta avskrivningar förstår jag inte, ett bra kök kostar 500', detta ska enligt tidigare inlägg skivas av på fem år, det blir ungefär 280kr om dagen, bara i kökskostnad, det blir billigare att inte ha något kök och ta hämtmat, ändå installerar en massa idioter kök i sina bostäder..
Precis! Det är väl till stor del det som hela den här diskussionen handlar om. Ett sätt att räkna är ju att tillskriva sig ett personligt njutningsvärde eller preferensvärde att lägga till i alla dessa beräkningar. Hur mycket njuter solcellsägaren av sina solceller eller köksägaren av sitt kök och vad är det värt per dag? Alla kommer ha personliga preferenser och därmed få olika siffror att lägga till i en kalkyl. Vissa njuter av att ha egenproducerad solel, andra njuter inte särskilt mycket av det utan ser det enbart rent neutralt som ett möjligt alternativ till nätelen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Har du räknat med den el du använder själv där du slipper 36 öre skatt och el överföring 19,6 öre + moms = 69,5 öre / KWh sipper man köpa 5000 KWh så tjänar man ju 3475 kr till.
Ja jag tycker om solceller och egen producerad el så jag slipper betala, ju mer man kan producera själv gäller allt bättre är det.
Nej det gjorde jag inte i mitt exempel men jag har under 2022 egenförbrukat el till ett värde av 6120 kr räknat på vad det hade kostat att köpa den inklusive alla rörliga avgifter.
 
D djac skrev:
Ja denna hets att ha korta avskrivningar förstår jag inte, ett bra kök kostar 500', detta ska enligt tidigare inlägg skivas av på fem år, det blir ungefär 280kr om dagen, bara i kökskostnad, det blir billigare att inte ha något kök och ta hämtmat, ändå installerar en massa idioter kök i sina bostäder..
300' är ett bra kök... 500' är ett riktigt fett kök :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T TWX skrev:
läs om folkomröstningen 1980 jag röstade mot nedläggning av kärnkraften
Hur lyckades du med det då det inte fanns något sådant alternativ? :thinking: Det mest kärnkraftsvänliga alternativet var:

Flygblad om folkomröstning i kärnkraftsfrågan i Sverige med förslag om att avveckla kärnkraften stegvis och info om reaktorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Eftersom det inte fanns något helt klart nej så röstade jag på linje 1 där man skulle avveckla i den takt som var möjlig, enligt vad jag kunde förutse så skulle det inte kunna avveckla kärnkraften eftersom behovet av el ökar.

Det var inte många solcells parker som fanns på den tiden och vindkraft var inte heller så många om ens några. Av den anledningen så kunde man tänka sig att det skulle komma någon som kunde ändra på beslutet, enligt det som först kom fram var att det skulle vara avvecklat till 2010 och det lyckades inte så då förlängde de tiden.
Nu har de kommit fram till att bygga nya så min tanke var inte så fel men eftersom man inte kan se in i framtiden så får man hoppas att det kommer några som har lite sunt förnuft, nu har det inte varit så många som har haft detta för det blev inte medskickat vid produktionen på den generationen som har varit styrande de senaste 40 åren.

Det var inte många som trodde att man skulle använda elbilar på den tiden men nu är det ett faktum och fler kommer det att bli.
 
Logad Logad skrev:
Nej det gjorde jag inte i mitt exempel men jag har under 2022 egenförbrukat el till ett värde av 6120 kr räknat på vad det hade kostat att köpa den inklusive alla rörliga avgifter.
Alltså har du tjänat (jag också) mer och då har avkastningen eller vad de nu vill kalla det blivit bättre.
 
Koppla förbi mätaren är ju annars ett klassiskt besparingsknep. Kostar bara några startkablar. Det räknar man hem på några dagar.
 
  • Haha
Hus-i-Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.