Anna_H Anna_H skrev:
En stor fördel med elbilen är att den är fulltankad varje morgon! Elen är ju alltid billig på natten, och dyrare när solen skiner, eftersom det ofta är vindstilla då.

Ett litet problem är ju att de drog in elbilsbonusen igår med omedelbar verkan. Då tar det två år till att gå med vinst.
Jag har ingen elbil men skulle gärna vilja ha tyvärr så räcker inte pensionen till för att köpa en bil som jag önskar, men bortsett från det så har jag haft ett hundra tal bilar under mina 51 år som bilist och faktum kvarstår att jag har aldrig haft en enda bil som har gått PLUS.
Däremot har jag haft bilar som har gått mer minus än andra, ser man till en el bil som kostar 6 + 7 hundratusen så efter 3 år får man kanske tillbaka 45 % vilket gör att förlusten blir 350 - 400 tusen kr, troligen inte så stor skillnad på bensin eller diesel det man under dessa år slipper med el bil är.

4500 X 1 X 21 = 94 500 kr (Bensin) Skatt ca. 12 000 kr Kan var olika på vilken bil man har min koster 19 500 kr.
4500 X 0,8 X 27,50 =99 000 kr Diesel Skatt ca. 24 000 Kr Kan var olika här också.
4500 X 2 X 1 = 9 000 kr Skatt 1 180 kr El (tankar hemma ingen kostnad har solceller).

Sen om man räknar service kostnad på en elbil så är den obefintlig men på en fossil bil är den inte det nu räknar inte förslitningsdelar som bromsar och annat som har samma kostnader oavsett vilken bil man äger.
En Bensin bil kostar då 106 500 kr, en diesel kostar 123 000 kr och en el bil 5 580 kr

Räkan man på det så blir nog summan att elbilen den klart billigaste att äga, men det är min åsikt och behöver inte stämma överens med andras åsikter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ursäkta räknade fel på elbilen den kostar 10180 kr
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Helt beroende på vikt, fart, luftmotstånd men från 10-20% och uppåt? När vi drog husvagn gick det nästan dubbelt med det var ett tungt as... räknade inte för det ville man inte veta.
Husvagnar drar ca. 50% mer än utan, oavsett motor och vikt. Det som bestämmer ökningen är främst ytan på släpet där ett släp med kåpa som inte sticker ut utanför bilen förmodligen är bäst, alltså ett väldigt litet. Vikten är vid konstant hastighet inte särskilt viktig.

Du kan föreställa dig bilen som en luftbroms, och du lägger till ytterligare en när du kopplar på ett släp.
 
S sandos skrev:
Husvagnar drar ca. 50% mer än utan, oavsett motor och vikt. Det som bestämmer ökningen är främst ytan på släpet där ett släp med kåpa som inte sticker ut utanför bilen förmodligen är bäst, alltså ett väldigt litet. Vikten är vid konstant hastighet inte särskilt viktig.

Du kan föreställa dig bilen som en luftbroms, och du lägger till ytterligare en när du kopplar på ett släp.
Kan säkert stämma. Jag kollade inte så noga.
 
Jag antar att du fortfarande funderar på om du ska köpa eller inte :)
 
Nej blir inget. Ska lägga om taket istället och elda på i kaminen istället. Hej hopp
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
K
R Rolle85 skrev:
Nej blir inget. Ska lägga om taket istället och elda på i kaminen istället. Hej hopp
Ja, att man har ett bra tak är ju en förutsättning för att öht tänka på solceller. Förklarar naturligtvis en hel del...............
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nej alltså en kalkyl med avbetalning på 15 år avgjorde det. Lägger man om taket kan man också inkludera solceller men de blir de inte då det har sådan kass avkastning på investeringen tyvärr.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.