143 554 läst · 968 svar
144k läst
968 svar
Solceller 134k?!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag har haft dåligt med tid för långresor, har som längst varit 13 mil tur och retur, men största skillnaden för mig är att nu åker jag aldrig till macken, tidigare var det väl en gång i månaden eller så. Ladda räcker det att göra hemma när den ändå är parkerad.
Nja, jag inser att du är elbilsmotståndare och man omvänder ingen på ett forum, men det som sägs är att med testas finns inte problemet. Det vill säga att under just den omständigheten är det inget problem, och i övrigt påstår jag att det handlar mer om att göra en mental resa, än något annat. Sen huruvida alla problem är bortblåsta om man har Tesla, det låter jag vara osagt. Med en ID4 blir det längre restid på långresor. Det är säkert. Maxladdning är 135 kW, mot Tesla som väl har åtminstone 300kW.
Syftar du på mig? I så fall har du helt fel. Jag skulle gärna ha en elbil men då jag saknar möjlighet att ladda hemma känns det för närvarande inte realistiskt.Scouten skrev:
Däremot ser jag att en elbil faktiskt är sämre än en fosilbil ur vissa aspekter, något som de mest fanatiska elbilskramarna verkar vilja blunda för.
Jag erkänner att skillnaden är stor, om du mäter i minuter. Men bara om du också räknar självan resan i minuter, och inte timmar!Alfredo skrev:
Jag kan vidhålla att för en del personer kan detta faktiskt spela roll, så för just dig kanske det är ett stort problem. MEN, ingen kan hävda att det är ett stor problem för de FLESTA människorna. Och det är svårt att inte träffa någons ömma tå på internet, men att man råkar vara 1/100 som absolut inte kan köra elbil betyder ju fortfarande att 99 andra kan gör det.
Jag personligen skulle aldrig ens bli besvärad av att köra elbil till 99,99% och jag äger ändå inte elbil. Men jag hävdar heller inte att körsträckor och laddtider är problemet för mig.
För alla som ej har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet skulle jag påstå att just laddtiden är ett helt avgörande problem som gör att man inte ser elbil som ett realistiskt alternativ,S sandos skrev:
Jag håller helt med @Kristian Ask när han skriver:
Men det förutsätter naturligtvis att man har möjlighet att ladda hemma, något som jag och väldigt många med mig inte har idag.Kristian Ask skrev:
Elbil skulle va intressant men jag föraktar moderna bilar, både utseendemässigt och då det gäller möjlighet till egen service... Jag har småfunderat på att egenkonvertera en gammal japansk pickup istället med en nissan leaf motor.
För de som inte har råd att köpa feta Teslan med 50 mils räckvidd så blir ju långresor en ren plåga. Själv har jag en BMW i3 som jag pendlar till jobbet med, fungerar jättebra. Den har ju några år på nacken men har "snabbladdning" (vllket jag aldrig använt). Den går, på sommaren och i vettiga hastigheter, kanske 12-13 mil på en laddning.
Till sommarstugan har vi strax över 40 mil. Att stanna och ladda bilen var tionde mil blir inte så roligt. Även om man skulle lyckas pricka in laddare på lagom avstånd efter vägen så kan man inte veta att det finns lediga laddstolpar (stå och vänta på nästa lediga stolpe... känns trevligt) och man kan inte heller vara säker på att det finns något lämpligt att inmundiga på platsen. Det känns som ett pris som inte är värt att betala, det är jobbigt nog att resa en längre sträcka utan att behöva förlänga den med > 50% tidsmässigt.
Så, man måste även ha en "riktig" bil för dessa resor.
Har man, som sagt tidigare i tråden, en Tesla där stolpen bokas upp innan man anländer så är det väl sin sak, i mitt fall så skulle det kanske även bli så att laddning sker ganska nära slutdestinationen och att man bara behöver toppa upp lite innan hemfärd igen, ja då är det ju inga problem.
Till sommarstugan har vi strax över 40 mil. Att stanna och ladda bilen var tionde mil blir inte så roligt. Även om man skulle lyckas pricka in laddare på lagom avstånd efter vägen så kan man inte veta att det finns lediga laddstolpar (stå och vänta på nästa lediga stolpe... känns trevligt) och man kan inte heller vara säker på att det finns något lämpligt att inmundiga på platsen. Det känns som ett pris som inte är värt att betala, det är jobbigt nog att resa en längre sträcka utan att behöva förlänga den med > 50% tidsmässigt.
Så, man måste även ha en "riktig" bil för dessa resor.
Har man, som sagt tidigare i tråden, en Tesla där stolpen bokas upp innan man anländer så är det väl sin sak, i mitt fall så skulle det kanske även bli så att laddning sker ganska nära slutdestinationen och att man bara behöver toppa upp lite innan hemfärd igen, ja då är det ju inga problem.
Det är ju inte nödvändigt med 50 mils räckvidd så länge din bil kan ladda snabbt. Men visst håller jag med om att elbilar är alldeles för dyra, för min del som kör kanske optimistiskt 1200 mil per år så är det ingen jättebra affär. Jag väntar på att begagnade ska komma ner i humana nivåer, vi skulle lätt kunna ersätta nästan alla resor med en Kia E-niro eller motsvarande bil. Tom. en gammal sunkig tidig Nissan leaf skulle fungera, men då blir det ju bara körning i samma stad.V videopac skrev:
Det tar 35 min 0-80% med snabbladdning. Och då kommer man runt tio mil (realistiskt) på den laddningen. Det tar för lång tid.
Bilen var överkomlig då den var begagnad. Men det kan man knappast säga om de mer långtgående bilarna.
Bilen var överkomlig då den var begagnad. Men det kan man knappast säga om de mer långtgående bilarna.