Skumpe
F fsn skrev:
Åhh, det var roligt.
Tack.
 
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....
 
G gnilrub skrev:
Koppla förbi mätaren är ju annars ett klassiskt besparingsknep. Kostar bara några startkablar. Det räknar man hem på några dagar.
Skulle gå lika bra med en skruvmejsel som har en kostnad på 10 - 20 kr. tar inte många minuter att få den betald startkablar får vara av de kraftigare modellerna.
 
F
T TWX skrev:
Skulle gå lika bra med en skruvmejsel som har en kostnad på 10 - 20 kr. tar inte många minuter att få den betald startkablar får vara av de kraftigare modellerna.
Behöver det verkligen vara ”kraftigare modellerna”? Ett hus drar väl som max 20-25A och kanske 10 kvmm kablar. En normal startkabel borde hantera betydligt högre ström momentant. Ser man bara till att det är minst 6kvmm så är det nog inga problem.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Behöver det verkligen vara ”kraftigare modellerna”? Ett hus drar väl som max 20-25A och kanske 10 kvmm kablar. En normal startkabel borde hantera betydligt högre ström momentant. Ser man bara till att det är minst 6kvmm så är det nog inga problem.
Kanske det men de är ändå dyrare än en skruvmejsel tror jag.
 
F
T TWX skrev:
Kanske det men de är ändå dyrare än en skruvmejsel tror jag.
Vad hade du tänkt göra med skruvmejseln?
 
F fsn skrev:
Vad hade du tänkt göra med skruvmejseln?
Koppla förbi mätaren, var det inte det man skulle startkablarna till?
 
F
T TWX skrev:
Koppla förbi mätaren, var det inte det man skulle startkablarna till?
Jo, det förstår jag men då behöver du mer grejer än en skruvmejsel.
 
F fsn skrev:
Jo, det förstår jag men då behöver du mer grejer än en skruvmejsel.
Kanske bara ville höja effektuttaget men då räcker det ju med en spik
 
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Kanske bara ville höja effektuttaget men då räcker det ju med en spik
Fast nu var det ju koppla förbi mätaren det gällde och inte höja effektuttaget. Det gör man fö smidigast genom att skruva ut bottendelen och skruva i en större säkring. Spik är för amatörer, säkringarna sitter där av en anledning.
 
F fsn skrev:
Fast nu var det ju koppla förbi mätaren det gällde och inte höja effektuttaget. Det gör man fö smidigast genom att skruva ut bottendelen och skruva i en större säkring. Spik är för amatörer, säkringarna sitter där av en anledning.
Absolut... var bara ett skämt :)
 
  • Rödblå figur med uttrycksfullt ansikte och textcitat om snabba reflexer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Scouten skrev:
Du har helt rätt, man ska alltid börja med de enklaste och mest lönsamma åtgärderna och det är inte solceller. Det är bättre att se till att uppvärmningssystemet fungerar optimalt till exempel.

Sen är priset du fått väldigt högt, jag hade frågat fler firmor, jag har en bekant som just nu betalar 206 000 för 20 kWp, så det finns möjligheter att hitta billigare. Sen blir större anläggningar alltid billigare per kWp, men jag kan jämföra med mina 118 000 för 10,64 kWp i januari och anläggningen jag sätter på sommarstugan om någon månad (när leveransen kommer, som kostar runt 125 000 för 9,96 kWp.

Jag tog mig friheten att slå din kalkyl i energimyndighetens kalkylator, den är inte perfekt, för den har inte med reinvesteringar, inflation mm, men den ger ändå en bild. kostnaden per producerad kWh är 87 öre på din anläggning, så med solcellsbidrag för såld el, behöver elpriset vara över 27 öre för att du ska vinna på att producera och sälja och med moms och skatter så måste elpriset ligga över 87 öre för att du ska tjäna på att producera och förbruka själv.

Jag tror inte att det är svårt att uppnå, även om kanske skatteavdraget på såld solel försvinner. Man talar om 10-15 år innan elmarknaden har stabiliserats och det är en hyggligt lång horisont.

Man beräknar att du har intäkter på anläggningen på 34 428 kr/kWp. Det är inte särskilt illa.

Som flera har poängterat så tror jag att du går vilse när du säger att du inte sparar något förrän anläggningen är betald. Du måste se till alternativkostnaden. Genom att investera 134k (helst mindre) nu, så slipper du varje år att betala 9 000 kronor till elbolaget, det är en besparing som då betalar på din investering. På samma sätt som en luft-luftvärmepump minskar ditt behov av att köpa el för att värma ditt hus. Om du investerar 20k i en luft-luftvärempump nu, så slipper du att betala hälften av din uppvärmningskostnad (eller hur nu kalkylen ser ut), den ger snabbare återbetalning, men gissa om det är skönt att inte ha någon elkostnad alls från och med maj till och med oktober? Dessutom med rejält bidrag i april och november och lite även de andra månaderna? Vi har dessutom en märklig uppvärmningslösning med frånluftsvärmepump och fjärrvärmespets, vilket gör att vi har ett fjärrväremabonnemang som kostar varje månad, men bara används under kalla delen av vintern, detta betalas också av solcellerna.

[bild]
En fråga om denna kalkylator på energimyndigheten.....investeringskostnaden man lägger in (kr/kw) ska den vara den totala kostnaden före eller efter grön avdrag för att kalkylen ska bli rätt ?
mvh
 
T T7 skrev:
En fråga om denna kalkylator på energimyndigheten.....investeringskostnaden man lägger in (kr/kw) ska den vara den totala kostnaden före eller efter grön avdrag för att kalkylen ska bli rätt ?
mvh
Efter avdrag,
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Efter avdrag,
Ok tack,blev osäker då jag såg denna parameter i kalkylen Skärmklipp från Energimyndighetens webbplats visar information om solenergi och skattereduktion för grön teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Nu fick jag ett nytt förslag från Svea Solar. Det skulle gå på 164k för 20 paneler på 400w och genererea ca 6500kwh/år.
Han sa:
- med mina förutsättningar så kunde han inte rekomendera solceller.
Jag frågade vad är det för förutsättningar jag saknar?
- Du måste ha solpaneler på hela taket för att detta ska bära sig för dig.
Jag har ingen extrem elförbrukning, den ligger på 14800kwh för en villa på 160m2 boyta men deras inriktning är att man måste generera lika mycket ström som ens årsförbrukning om det ska gå ihop sig på sikt, dvs en anläggning som genererar 14800kwh/ år och investering på ca 500k.
Då sa jag att detta låter inte som en sund investering för "vanligt" folk.
- Nej de låter inte så för dig.

Så med andra ord, solcellsbolagen i Sverige täljer just nu guld för investeringar som de själva vet inte går ihop på sikt och svenska folket går på det?

Det är bara försäljarsnack. Dom vill bara sälja fler paneler. Dessutom kommer dom säkert att göra ett dåligt jobb när dom ljuger sådär.
Dessutom är det säljarnas marknad. Dom plockar russinen ur kakan…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.