Syrran hämtade en hårnål hos morsan och petade i de två hålen. Inget hände.
Senare hämtade hon en hårnål till.

Slutade med att musklerna i kroppen spändes och hon flög tvärs över rummet, med ett fruktansvärt vrål.

Om hon klarade sig.... Ja, lite konstigt är hon väl (liksom mig).
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
Totte_s har gett det relevanta svaret, kopiera lathunden och åk till vårdcentralen, annars är risken stor att dom gör ett EKG och rycker på axlarna pga okunskap.. Dessa saker behöver kontrolleras. Hjärtat kan ha hamnat i felaktig rytm, det som kan hända är att det försöker starta om sig själv för att rätta till problemet. Det kan vara idag eller om en månad. Det som händer om det gjort det är att vården stannar ditt hjärta och startar om det för att rätta till problemet.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
S Sarocco skrev:
ården stannar ditt hjärta och startar om det
Det där låter alltid lika betryggande när supporten frågar, " har du bootat om systemet"...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Det där låter alltid lika betryggande när supporten frågar, " har du bootat om systemet"...
Ja eller hur? Haha. Men det är ju säkrare att det sker på sjukhus än på jobbet eller hemma
 
tommib
S Sarocco skrev:
Totte_s har gett det relevanta svaret, kopiera lathunden och åk till vårdcentralen, annars är risken stor att dom gör ett EKG och rycker på axlarna pga okunskap.. Dessa saker behöver kontrolleras. Hjärtat kan ha hamnat i felaktig rytm, det som kan hända är att det försöker starta om sig själv för att rätta till problemet. Det kan vara idag eller om en månad. Det som händer om det gjort det är att vården stannar ditt hjärta och startar om det för att rätta till problemet.
Har du några som helst belägg för det du påstår? Det är nämligen bara struntprat allting. Förutom EKG, det är bra att ta.

Hjärtat försöker starta om sig själv..... Jag vet inte ens var jag ska börja.

Du kanske skulle prova att läsa den länken jag postade till internetmedicin. Den beskriver vad man kan göra (men den är inte heller jättebra egentligen eftersom den som sagt har extremt stora defensiva inslag och man graderar inte alls insatsen).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 9 till
  • Laddar…
S Sarocco skrev:
Totte_s har gett det relevanta svaret, kopiera lathunden och åk till vårdcentralen, annars är risken stor att dom gör ett EKG och rycker på axlarna pga okunskap.. Dessa saker behöver kontrolleras. Hjärtat kan ha hamnat i felaktig rytm, det som kan hända är att det försöker starta om sig själv för att rätta till problemet. Det kan vara idag eller om en månad. Det som händer om det gjort det är att vården stannar ditt hjärta och startar om det för att rätta till problemet.
Det finns hjärtfel där hjärtat inte slår synkat. Om det är vad du syftar på så syns det definitivt på EKG. Annars begriper jag inte alls vad du syftar på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns hjärtfel där hjärtat inte slår synkat. Om det är vad du syftar på så syns det definitivt på EKG. Annars begriper jag inte alls vad du syftar på.
Jag skrev rörigt, men menade på att det andra är viktigt att kolla upp också.
 
Vad? Vad behöver kollas upp om du inte har några symptom?

Råden på 1177 är rimliga, det är vårdens rekommendationer. De som anser att allt alltid ska kollas är instanser som vill ha ryggen fri.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N Nick&Wald skrev:
Jag fick en stöt för ett par år sedan. En strömförande sladd fastnade mellan mitt pekfinger och min tumme men jag lyckades rycka bort den utan några större skador, några mindre blämmor på fingrarna blev det ju dock. Ska man kolla upp detta nu? Finns det någon anledning efter ett par år att göra detta?
Som det verkar, så råkade du ta tag i fasledaren. Stömmen gick då sannolikt mellen dina fingrar. Därefter ner genom kroppen och ut i golvet. Mellan fingrarna är motståndet väldigt litet, varför du fick lite skador där. Däremot är man ofta ganska dåligt jordad mot golvet, varpå strömmen ofta blir liten. Men av pga. spänningen fastnar man ofta. Bra att du lyckades ryckades rycka dig loss så fort.
Om du inte märkt något konstigt på två år, är sannolikt allt som det ska. Men, det skadar inte att åka till VC och få ett EKG. Har man otur så kan hjärtrytmen hamna snett. Det är inte alltid man märker det. Det är inte så farligt, men ändå något som ska åtgärdas.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ring 112 om du eller nån annan saknar puls. Tur dom skrev det jag hade aldrig ringt annars.
Det är jävligt styvt att ringa 112 om man själv saknar puls. Min professionella killgissning är att det bara är Chuck Norris som fixar det.
 
  • Haha
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är jävligt styvt att ringa 112 om man själv saknar puls. Min professionella killgissning är att det bara är Chuck Norris som fixar det.
Ånej, förfasiken. "Are you man or mouse"😄
 
R
Är han så styv längre?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är han så styv längre?
Då är det ju verkligen manligt. Om man med hjärtstillestånd, både orkar ringa 112, och inte göra fruntimrena besvikna😄.
 
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Då är det ju verkligen manligt. Om man med hjärtstillestånd, både orkar ringa 112, och inte göra fruntimrena besvikna😄.
Han har väl passerat 80 strecket😀
 
Fick en feting när jag skulle fixa med köksfläkten för några dagar sedan. Det blev rejält darr i båda armar. Som tur är ska jag snart på 24h EKG men av en annan anledning, så då slipper man berätta för dom om det här.

Det var mitt livs första elchock. Jag hade nog trott att det skulle vara värre. Tänker på alla de som avrättats i elektriska stolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.