tommib tommib skrev:
För att få EKG-förändringar krävs en skada på hjärtats retledningssystem.
Precis, människan är konstruerad på ett väldigt "skyddat" sätt vad anser impulser för hjärtslag samt andning.
Och även om det sker under kontrollerade former, så sker 100-tals omstarter/ elektrisk "chock" för att korrigera hjärtslag-avvikelserjust med ström.

Har vid 4 tillfällen fått 380 volt i mig & säkert 15 grr 220-230 V , & det värsta var på ett bygge i ett av tornen på Sergels torg på 17:e våningen då jag 1991 på en lördag flytspacklade/pumpade hela våningen.

Elektrikern sade att han hade "fimpat" strömmen på alla nerhängande kablar, då allt skulle renoveras.
Men när jag koncentrerad av att fördela spacklet gick ifrån sida till sida på våningsplanet, så kom mitt öra plötsligt åt en av kablarna från taket.

Vart en jäkla smäll från huvudet genom kroppen & av chocken ramlade jag i flytspacklet som fortsatte pumpa där jag låg......Det första jag tänkte var "satan" hur ska jag få det här "högen" av flytspackel fördelat så att golvet blir plant +-2 mm? ( Ja, jag var 24 med eget företag & mån om mina kunder)

Örat ömmade & käken, jag hade väl bitit ihop maximalt....plus lite skum känsla i bröstkorgen av spänningar, som lade sig efter ca 1 timme. ( och det fanns självklart en liten oro om något hänt med kroppen)
Kände mig lite skum allmänt resten av dagen, men dagen efter kände jag ingenting.

Sista ggr jag fick 380 volt i mig var 2019 när jag efter "ett gäng" bira, glatt skulle koppla in den nyköpta bubbelpoolen.....Något var inte rätt & jag felsökte men blev otåligare & otåligare, då jag inte kunde hitta problemet och timmarna gick.

Satt i skräddarställning på gräsmattan & felsökte åter igen den sista "knytpunkten", och efter att jag skruvat loss kabel efter kabel och kontrollerat & sedan skruvat dit igen, får jag plötsligt världens kyss som går igenom högra armen, bröstkorg & jag vet inte var den går ur kroppen om det var via benen & gräsmattan.
Men denna gång vart kontakten lite längre & kanske 2-3 sekunder, och spänningen i hela bröstkorgen kändes en längre tid och höger arm smärtade. ( och denna gång var jag ju 52 år )

Var lite orolig och funderade denna gång på om jag skulle kontakta vården, men känslan i både arm & bröst avtog till 80% relativt snabbt så jag kände mig tryggare & kontaktade inte vården.

Jag tänker logiskt allmänt att hela vår kropp faktiskt konstant styrs av små elektriska signaler, & att just ström och skada (i en frisk människa) endast beror på hur hög ström/volt & amp som kroppen får samt hur lång tid den utsätts.

Självklart kan ju våra organ mm skadas, men personligen tror jag det behövs "större mängder"

Bara MINA egna åsikter!

MvH Jawen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fick "ström" genom höger till vänster hand.
Ville inte åka in då jag inte kände nåt men frun och kollegor övertalade mig att iaf ring 1177, dom tyckte jag skulle åka in.
Hade nog lite tur då det var en ung kvinna som troligen gjorde praktik (eller vad det kallas) och väldigt lungt på akuten så det blev blodprov, ekg och test av känsel över stora delar av kroppen.

Som väntat var det helt onödigt att åka in
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du något med 380V potential
Förstår inte riktigt din fråga, men alla byggen har ju 380 Volt.
Och min bubbelpool krävde rätt mycket kräm om man säger så.

Instruktioner för elinstallation av spabad, säkerhetsanvisningar, jordfelsbrytare, elektrikerkrav, tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jawen
 
Kan du moderator hempularen förklara till mig varför detta inlägg togs bort?
Jag förstår ingenting! Skärmbild av forum, diskussion om elektricitet, användarinlägg och sidopanel med uppdateringar och annonser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Spänningen fas-jord är 230 Volt oavsett om kabeln innehåller en, två eller tre faser. Får man en stöt för att man kommer åt en kabel och är jordad själv så är det 230 Volt. För att det ska bli 400 Volt måste man komma åt två fasledare samtidigt med olika kroppsdelar. Det förekommer såklart, men är nog ganska ovanligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tydligen var det inget som man fick skriva.
Mina inlägg blev raderade och jag fick en varning för att jag var ”otrevlig”.
 
  • Wow
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spänningen fas-jord är 230 Volt oavsett om kabeln innehåller en, två eller tre faser. Får man en stöt för att man kommer åt en kabel och är jordad själv så är det 230 Volt. För att det ska bli 400 Volt måste man komma åt två fasledare samtidigt med olika kroppsdelar. Det förekommer såklart, men är nog ganska ovanligt.
Okey, tack för förklaringen.

På gamla byggen kan mycket hänga från taket i rivningsprocessen.
En trefas kabel kan spreta väldigt mycket då ledarna är styva & höljet är borta på en längre sträcka.

Vet inte där 1991 exakt hur jag kom åt dom kablarna, om en träffade axel & en träffade örat.
Men jag kan säga dig att det då inte var någon känsla av 1 fas 230V!

Jawen
 
R Rejäl skrev:
Enligt 1177:
Ring 112 om du eller nån annan saknar puls. Tur dom skrev det jag hade aldrig ringt annars.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Känslan av en stöt från 230V kan vara väldigit olika beroende på förutsättningarna. Jag kan garantera att du inte hittade någon ledare med 400V.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ring 112 om du eller nån annan saknar puls. Tur dom skrev det jag hade aldrig ringt annars.
Ja ibland undrar man vart vi är på väg i detta landet Sverige då allt snart är uppstyrt till punkt o pricka inte bara husen, utan även olyckorna..
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Känslan av en stöt från 230V kan vara väldigit olika beroende på förutsättningarna. Jag kan garantera att du inte hittade någon ledare med 400V.
det är inga problem att vidröra två fasledare samtidigt heller...........
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tydligen var det inget som man fick skriva.
Mina inlägg blev raderade och jag fick en varning för att jag var ”otrevlig”.
otrevlig var du nog inte men alla dessa besserwisser rättelserna tillför sällan någonting. Skriver någon 380 volt så förstår alla utom du saken ändå.
 
  • Gilla
Hullken och 5 till
  • Laddar…
Jag förstod mycket riktigt att personen menade 400V. Men det blir inte mer än 230V vilket personen inte menade.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jawen skrev:
Precis, människan är konstruerad på ett väldigt "skyddat" sätt vad anser impulser för hjärtslag samt andning.
Och även om det sker under kontrollerade former, så sker 100-tals omstarter/ elektrisk "chock" för att korrigera hjärtslag-avvikelserjust med ström.

Har vid 4 tillfällen fått 380 volt i mig & säkert 15 grr 220-230 V , & det värsta var på ett bygge i ett av tornen på Sergels torg på 17:e våningen då jag 1991 på en lördag flytspacklade/pumpade hela våningen.

Elektrikern sade att han hade "fimpat" strömmen på alla nerhängande kablar, då allt skulle renoveras.
Men när jag koncentrerad av att fördela spacklet gick ifrån sida till sida på våningsplanet, så kom mitt öra plötsligt åt en av kablarna från taket.

Vart en jäkla smäll från huvudet genom kroppen & av chocken ramlade jag i flytspacklet som fortsatte pumpa där jag låg......Det första jag tänkte var "satan" hur ska jag få det här "högen" av flytspackel fördelat så att golvet blir plant +-2 mm? ( Ja, jag var 24 med eget företag & mån om mina kunder)

Örat ömmade & käken, jag hade väl bitit ihop maximalt....plus lite skum känsla i bröstkorgen av spänningar, som lade sig efter ca 1 timme. ( och det fanns självklart en liten oro om något hänt med kroppen)
Kände mig lite skum allmänt resten av dagen, men dagen efter kände jag ingenting.

Sista ggr jag fick 380 volt i mig var 2019 när jag efter "ett gäng" bira, glatt skulle koppla in den nyköpta bubbelpoolen.....Något var inte rätt & jag felsökte men blev otåligare & otåligare, då jag inte kunde hitta problemet och timmarna gick.

Satt i skräddarställning på gräsmattan & felsökte åter igen den sista "knytpunkten", och efter att jag skruvat loss kabel efter kabel och kontrollerat & sedan skruvat dit igen, får jag plötsligt världens kyss som går igenom högra armen, bröstkorg & jag vet inte var den går ur kroppen om det var via benen & gräsmattan.
Men denna gång vart kontakten lite längre & kanske 2-3 sekunder, och spänningen i hela bröstkorgen kändes en längre tid och höger arm smärtade. ( och denna gång var jag ju 52 år )

Var lite orolig och funderade denna gång på om jag skulle kontakta vården, men känslan i både arm & bröst avtog till 80% relativt snabbt så jag kände mig tryggare & kontaktade inte vården.

Jag tänker logiskt allmänt att hela vår kropp faktiskt konstant styrs av små elektriska signaler, & att just ström och skada (i en frisk människa) endast beror på hur hög ström/volt & amp som kroppen får samt hur lång tid den utsätts.

Självklart kan ju våra organ mm skadas, men personligen tror jag det behövs "större mängder"

Bara MINA egna åsikter!

MvH Jawen
När du höll på med bubbelpoolen måste det ha varit 230V du fick i dig. Även om det fanns 2-3 fasledare så bör du bar kommit åt en.
230V är ju mindre och på så vis mindre farligt. Men, tyvärr är det inte ovanligt att man fastnar. Då kan det bli väldigt farligt.
400V är ju då betydligt starkare och farligare. Men, fördelen är att man nästan alltid får en fruktansvärd smäll, så man kastas bort från källan. Hade du fastnat 2-3 sekunder i 400V, hade du nästan garanterat dött, eller iallafall haft svåra brännskador.

Jag har själv fastnat med ena handen på en fas, sittande på huk, med andra handen på ett armerat betonggolv i 3-4 sekunder. Mådde bra först, men började bli väldigt trött och yr efter några minuter. Arbetskamraterna tvingade in mig till akuten. Där det visade sig att jag hade väldigt ojämn hjärtrytm.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
A AG A skrev:
När du höll på med bubbelpoolen måste det ha varit 230V du fick i dig. Även om det fanns 2-3 fasledare så bör du bar kommit åt en.
Kan inte med säkerhet säga någonting om exakt vilken ström jag fick i mig, men det jag med säkerhet kan säga är att dom 4 gångerna jag berättade om vart 50 ggr värre än när jag kommit åt 1 fas med jord nolla och fas.

Poolinkopplingen skede med öl i kroppen & samtliga 5 ledare spretandes, var av jag med vänster hand höll isär dom 4 ledarna jag inte ville titta på, och med höger hand höll den ledare jag ville titta på.
Och det var lugnt & försiktigt i början av den "undersökningen" av kablar, men jag vart nog lite nonchalant efter en tid....Därav hände detta.

När jag kommit åt 1 fas med jord nolla och fas, så garvar jag bara å ropar helvete också.
Men berörs knappt mer än i fingret, då jag uppriktigt tycker att det enbart är obehagligt.

3 fas däremot, dom 4 ggr har vart ont i hela armen/axel MINST, & även 3 av dom i bröstet, andra armen & även benet, och man blir superstressad samt hela känslan är en HELT annan sak.
Inga 63 amp kanske som många byggen har, men 16/20/25/32 i alla fall.

Jawen
 
  • Gilla
Keoo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.