R Rejäl skrev:
Han har väl passerat 80 strecket😀
Det är väl ingen ålder på en man😄😉.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Det är väl ingen ålder på en man😄😉.
Vet inte är inte där än🤓men styvheten borde avta vid den åldern😂
 
A AG A skrev:
OM du får en så kraftig smäll så du "flyger" baklänges, eller som ger dig en brännskada. Så måste man också söka vård. Mest sannolikt har du fått i dig 380/400V då. Vilket givetvis ocksä är väldigt farligt.
Oj då, jag fick en sån flyga baklänges smäll en gång i en källare. Vaknade till av att jag åkt in i väggen bakom. Ingen som sa nåt om att söka vård och jag var tonåring utan särskilt mkt eget vett. Undrar om det kan ge konsekvenser på sikt, tur att det var högerarmen som fick smällen och inte vänster.
 
namnbyte
hamhamham hamhamham skrev:
Oj då, jag fick en sån flyga baklänges smäll en gång i en källare. Vaknade till av att jag åkt in i väggen bakom. Ingen som sa nåt om att söka vård och jag var tonåring utan särskilt mkt eget vett. Undrar om det kan ge konsekvenser på sikt, tur att det var högerarmen som fick smällen och inte vänster.
Jag fick en smäll i vänster för en 5-6 år sedan något, har sedan dess berikats med förmaksflimmer... Den skiten kom inte direkt utan gick något år innan första symptomet blev märkbart. Sen är det praktiskt taget omöjligt att diagnostisera flimmer om det inte fångas under en pågående episod, inte ens med ett 12-punkts EKG, som grädde på moset.

Med det sagt är det även oklart om det finns ett samband, det lär man aldrig få reda på, har inte haft flimmer före den incidenten iallafall men definitivt ett år efteråt.

Och det som en del benämnt som en omstart av hjärtat är inte riktigt en omstart. Det heter elkonvertering och används för att få sinusrytm, så att vänster och höger och kammare slår i rätt takt igen. Vad de gör är att skicka en synkroniserad strömstöt till de två kamrarna med förhoppning att häva otakten. Annars finns det bl.a. risk att blodpropp börjar formas i ena kammaren och om hjärtat då självt slår över till sinusrytm med en sådan där inne är det en överhängande risk att proppen skjuts ut och hamnar i skallen istället. Alltså en stroke... Ungefär så.
 
U
Sen är det ju en jäkla skillnad på elstöt och strömgenomgång.
Skulle jag få en stöt i typ fingerspetsarna skulle jag inte åka in om stickningarna försvann inom nån timme.
Vid strömgenomgång skulle jag alltid åka in, även om inte genomgången sker över bröstet kan man få små blodproppar mm.
Finns ju massor av symptom som man kan få år efter, men dessa är sällan behandlingsbara så bra att få in i journalen att man fått en strömgenomgång. De symptomen som ofta uppkommer i närtid är ju de som är behandlingsbara och som kan leda till störst problem.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Fast en "elstöt" är också strömgenomgång......Jag resonerar som du men saken är ju den att vem ska värdera graden av genomgång i efterhand. Det har ju blivit så att man idag drar allt över en kam precis som med asbest. Hur man resonerar personligen är en sak men en arbetsgivare får ju aldrig tumma på nån säkerhet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vet att frågan är bred men vad är den medicinska rekommendationen för den som får en stöt men inte känner några symptom?

Spannet är ju brett från direkt död till ingenting och däremellan störningar i hjärtfrekvens.
Sök alltid akut på sjukhuset! Om det uppstår skador som visar sig senare efter några månader är det viktigt ur ett hälso och försäkrings perspektiv att incidenten finns dokumenterad! CRPS, ett ovanligt smärtsyndrom kan komma senare efter lång tid men även andra förändringar kan bli följden. Med vänliga hälsningar. ⚘️
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Och hur kopplar du ihop händelserna?
Vad vinner du på besöket?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ring 112 om du eller nån annan saknar puls. Tur dom skrev det jag hade aldrig ringt annars.
Skönt ändå att de rekommenderar att man ska ringa 112 om man själv saknar puls! 🙄
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
A AxJa21 och 3737 till skrev:
Skönt ändå att de rekommenderar att man ska ringa 112 om man själv saknar puls! 🙄
En bekant kollade nyligen på sin diagnos via 1177, ett av de första symptomen var "plötslig död"!!!
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
L lat skrev:
En bekant kollade nyligen på sin diagnos via 1177, ett av de första symptomen var "plötslig död"!!!
Kan det vara därför det är så satans varmt och mörkt överallt!
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Kommer ihåg första rejäla stöten jag fick när jag var i unga år. Garagelänga och kompisens päron hade garage men ingen bil och där höll vi till. Snodde nå byggfläktar på nå bygge och skulle koppla in dem. Trefas och allt var ju spänningssatt såklart, Gick ju inte att bryta strömmen direkt. Lirkade in kablarna och kom väl åt nåt som troligen var två faser och fick en sjuhelvetes kyss........Mycket kraftigare än senare övningar......
Allt vart iallafall inkopplat men sedermera urkopplat då fastighetsbolaget och polis var där. Elförbrukning och helt snöfritt på taket på just det garaget skvallrade väl.........Sen fick vi inte vara där nå mer.
Och nej jag sökte aldrig nån vård.
 
Jobbar på en kabelfabrik och går med jämna mellanrum på elsäkerhetskurser på jobbet för att få hålla på med vårat arbete, en vanlig installationskabel för våra hus som det går 220/380 V i provas med upp till 15.000 V innan vi släpper iväg dom som godkända, så det är ganska höga spänningar som vi handskas med dagligen. Vi har fått dessa lappar som ska med till sjukhuset och ges till läkaren för att säkerställa att dom gör alla tester som ska göras efter en elolycka, detta enligt våra kursledare som säger att ofta vet dom inte på sjukan exakt vilka prover som ska tas. En av dom farligare sakerna som kan hända är att blodet börjar separera på något vis vilket är riktigt farligt och detta händer oftast inte på en gång, så det är viktigt att man blir kvar nog länge så detta hinner märkas om det uppstår. Ett utfällt pappersdokument som innehåller medicinska instruktioner för akutsjukvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktioner för uppföljning och åtgärder vid elolyckor, tryckt på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag älskar de där lapparna. Precis lika mycket som kabelfabrikskillarna skulle älska att jag kom och berättade hur deras testutrustning ska skötas eller kabeldragningsmaskinen ställs in.

Det. Finns. Ingen. Evidens. För. Det. Som. Står. Där.

Poängen med lappen är det som står till höger, se till att få med en kopia. Till företagshälsovården.
 
  • Gilla
  • Älska
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
J Jonas-F skrev:
Jobbar på en kabelfabrik och går med jämna mellanrum på elsäkerhetskurser på jobbet för att få hålla på med vårat arbete, en vanlig installationskabel för våra hus som det går 220/380 V i provas med upp till 15.000 V innan vi släpper iväg dom som godkända, så det är ganska höga spänningar som vi handskas med dagligen. Vi har fått dessa lappar som ska med till sjukhuset och ges till läkaren för att säkerställa att dom gör alla tester som ska göras efter en elolycka, detta enligt våra kursledare som säger att ofta vet dom inte på sjukan exakt vilka prover som ska tas. En av dom farligare sakerna som kan hända är att blodet börjar separera på något vis vilket är riktigt farligt och detta händer oftast inte på en gång, så det är viktigt att man blir kvar nog länge så detta hinner märkas om det uppstår.[bild][bild]
Om kurserna anger 220/380V så är det nog dags att uppgradera dem.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.