"robsan"
Jag förstår mej inte riktigt på ditt tändsystem. I något inlägg i tråden så framgick det att ditt tändsystem har brytare (antikt tändsystem), men det jag ser på bilderna är ett elektroniskt tändsystem. Ett brytarsystem har ju inte en CDI-box till tändkabeln och tändhatten.
Jag kan meddela att jag har mest kunskap om motorer och elsystem ut ifrån alla motocrosshojar jag förbrukade och mekade med under alla år jag körde på elitnivå. Jag ser likheterna i tändsystemet, men visst är det ett elektroniskt tändsystem du har?
Jag förstår mej inte riktigt på ditt tändsystem. I något inlägg i tråden så framgick det att ditt tändsystem har brytare (antikt tändsystem), men det jag ser på bilderna är ett elektroniskt tändsystem. Ett brytarsystem har ju inte en CDI-box till tändkabeln och tändhatten.
Jag kan meddela att jag har mest kunskap om motorer och elsystem ut ifrån alla motocrosshojar jag förbrukade och mekade med under alla år jag körde på elitnivå. Jag ser likheterna i tändsystemet, men visst är det ett elektroniskt tändsystem du har?
Tyresö: Jag förstår att det här verkar förvirrat och det är så jag känner mig nu.
Fram till igår var jag helt säker på att jag har ett antikt system med brytare. Dels pga motorns ålder och dels framgår det tydligt i den skiss jag har över motorn.
Den "box" jag köpte var tänkt att ersätta brytare och kondensator. Dvs en konvertering från antikt brytarsystem till modernt brytarlöst. Problemet är bara att boxen ska kopplas in på kabeln mellan kondensatorn och spolen... och den kabeln finns inte.
Hur fungerar ett brytarlöst system, finns alltid en box som styr tändningen eller kan allt vara inbyggt i spolen? Tänkte om någon tidigare ägare av slungan bytt spole..??.
Just nu är jag väldigt konfunderad. Även om det sitter en brytare och kondensator innanför hjulet så verkar dom ju ändå inte vara hopkopplade med tändspolen, och då borde inte kondensatorn vara orsaken till att motorn stannar...
hjälp!!
Fram till igår var jag helt säker på att jag har ett antikt system med brytare. Dels pga motorns ålder och dels framgår det tydligt i den skiss jag har över motorn.
Den "box" jag köpte var tänkt att ersätta brytare och kondensator. Dvs en konvertering från antikt brytarsystem till modernt brytarlöst. Problemet är bara att boxen ska kopplas in på kabeln mellan kondensatorn och spolen... och den kabeln finns inte.
Hur fungerar ett brytarlöst system, finns alltid en box som styr tändningen eller kan allt vara inbyggt i spolen? Tänkte om någon tidigare ägare av slungan bytt spole..??.
Just nu är jag väldigt konfunderad. Även om det sitter en brytare och kondensator innanför hjulet så verkar dom ju ändå inte vara hopkopplade med tändspolen, och då borde inte kondensatorn vara orsaken till att motorn stannar...
hjälp!!
Nu ska vi se.... Hej igen förresten robsan.... 339 och 340 på din sprängskiss är brytarspets.... jag vill få det till att du ska göra som jag skrev tidigare..... Gå in och kolla över detta. och byt konding... skicka tillbaka kitet med allt i ett du har köpt.... Normalt sett behöver man bara byta konding en max 2 ggr på en motors livslängd.... och då byter man brytarspetsar oxå...
En anledning till att dessa små kondingar går sönder förutom att dom i bilar får jobba satan.... det är att dom torkar om dom inte används på länge... Man ska motionera en motor även på sommaren om det är en vintermaskin, ..och på vintern om det är en sommarmaskin....
Samma fenomen uppstår även på transformatorer till tv, datorer, och annan 230 utrustning.... oftast så torkar dom upp för att folk inte drar ur kontakten, utan dom ligger i standby och drar.... (har jag fått förklarat för mig).....
Elektroniskt system som Tyresö säger, det är ett brytarlöst system... dvs med någon form av process som styr tändningen...
En anledning till att dessa små kondingar går sönder förutom att dom i bilar får jobba satan.... det är att dom torkar om dom inte används på länge... Man ska motionera en motor även på sommaren om det är en vintermaskin, ..och på vintern om det är en sommarmaskin....
Samma fenomen uppstår även på transformatorer till tv, datorer, och annan 230 utrustning.... oftast så torkar dom upp för att folk inte drar ur kontakten, utan dom ligger i standby och drar.... (har jag fått förklarat för mig).....
Elektroniskt system som Tyresö säger, det är ett brytarlöst system... dvs med någon form av process som styr tändningen...
Ja, jag får nog försöka mig på att lossa svänghjulet i alla fall då, men hur?
Antar att dendär aluminiumfärgade grejen i mitten är gängad på axeln. Får försöka lossa den, sen själva svänghjulet är bara pressat på plats va??
Men jag fattar ändå inte... kondingen och brytarspetsarna måste väl ha kontakt med tändspolen på nåt sätt.
Ska bli intressant att se hur det ser ut om jag nu får loss svänghjulet.
Antar att dendär aluminiumfärgade grejen i mitten är gängad på axeln. Får försöka lossa den, sen själva svänghjulet är bara pressat på plats va??
Men jag fattar ändå inte... kondingen och brytarspetsarna måste väl ha kontakt med tändspolen på nåt sätt.
Ska bli intressant att se hur det ser ut om jag nu får loss svänghjulet.
Jag kanske uttryckte mej konstigt - alla tändsystem är ju elektroniska....så klart. Jag menade ju brytarlöst tändsystem. Ett brytarlöst tändsystem har tappar (givare) på svänghjulet, som ger tändsignal till tändspolen och sen vidare upp till CDI-boxen (tändförstärkare) och vidare till tändkabel och tändstift.robsan skrev:
På en motocrosshoj sitter tändplattan och spolen bakom svänghjulet - CDI-boxen sitter på ramen ovanför cylindern. Hur det ser ut på en snöslunga har jag ingen aning om - men tekniken är ju densamma.
OK, undrar om det var någon form av CDI-box jag beställde då. Den skulle iaf kopplas till tändspolen men inte på själva tändkabeln, och fungerar som en förstärkare. Det enda jag hittat hittills är ju tändspolen och tändkabeln som går från den och direkt till stiftet.
Inget spår av någon CDIbox, och märkligt nog ingen koppling till någon kondensator heller...
Ska som sagt försöka få loss svänghjulet och se vad som finns där bakom.
Inget spår av någon CDIbox, och märkligt nog ingen koppling till någon kondensator heller...
Ska som sagt försöka få loss svänghjulet och se vad som finns där bakom.
what???
Nu har jag lossat svänghjulet, gick lättare än jag trodde efter att ha pulat ihop en egen liten avdragare. Vad jag fann var inte vad jag förväntat mig, bakom svänghjulet var det...
tomt!!
Nu har jag lossat svänghjulet, gick lättare än jag trodde efter att ha pulat ihop en egen liten avdragare. Vad jag fann var inte vad jag förväntat mig, bakom svänghjulet var det...
tomt!!
"Robsan"
Jag har aldrig sett ett liknande tändsystem och kan tyvärr inte hjälpa dej. Jag ville mest kommentera din hemmagjorda avdragare......riktigt snyggt jobb!! Du har definitivt inte 8 tummar i varje hand.
Riktigt snygg och funktionell.
Jag har aldrig sett ett liknande tändsystem och kan tyvärr inte hjälpa dej. Jag ville mest kommentera din hemmagjorda avdragare......riktigt snyggt jobb!! Du har definitivt inte 8 tummar i varje hand.
Riktigt snygg och funktionell.
ja det där ser mysko ut... Hur ser axeln ut? En axel där brytarspetsen ska sitta är normalt sett oregelbunden dvs med nock och dal.... Hur ser axeln ut egentligen?
Och ja Jag blev oxå impad av avdragaren, det var det första jag såg.... Så enkel men effektiv..... Bra jobbat..
Och ja Jag blev oxå impad av avdragaren, det var det första jag såg.... Så enkel men effektiv..... Bra jobbat..
Tack för komplimangerna om min avdragare.
Tyresö: Hur fungerar ett brytarlöst tändsystem. Om CDI-boxen inte fungerar, är tändningen helt död då?
Som du skrev så är väl boxen en tandförstärkare, så tändningen måste ju finnas där ändå. Kan det vara det som gör att min motor går? Men varför har man i så fall brytare och kondensator om det går lika bra utan
Milkshaken: Man kan inte se axeln just där. Men om du kollar bilden, under skruven för kondensatorn, där är ytterligare ett hål i godset som är igenkletat med ngt. Tänker mig att det suttit en tapp här som ligger an mot axeln och som sen styr brytarna.
Jag fattar fortfarande inte hur motorn kan gå, eller ja den gick ju iaf. Får se om den någonsin startar mer.
Tyresö: Hur fungerar ett brytarlöst tändsystem. Om CDI-boxen inte fungerar, är tändningen helt död då?
Som du skrev så är väl boxen en tandförstärkare, så tändningen måste ju finnas där ändå. Kan det vara det som gör att min motor går? Men varför har man i så fall brytare och kondensator om det går lika bra utan
Milkshaken: Man kan inte se axeln just där. Men om du kollar bilden, under skruven för kondensatorn, där är ytterligare ett hål i godset som är igenkletat med ngt. Tänker mig att det suttit en tapp här som ligger an mot axeln och som sen styr brytarna.
Jag fattar fortfarande inte hur motorn kan gå, eller ja den gick ju iaf. Får se om den någonsin startar mer.
robsan skrev:Tack för komplimangerna om min avdragare.
Tyresö: Hur fungerar ett brytarlöst tändsystem. Om CDI-boxen inte fungerar, är tändningen helt död då?
Som du skrev så är väl boxen en tandförstärkare, så tändningen måste ju finnas där ändå. Kan det vara det som gör att min motor går? Men varför har man i så fall brytare och kondensator om det går lika bra utan![]()
Jo, det stämmer. CDI-boxen är en tändförstärkare och om den är trasig, så blir det ingen gnista på stiftet. Det där med brytarlöst tändsystem är att det fungerar på samma sätt som ett system med brytare - det är bara en annan utformning, men grundfunktionen är samma.
Ungefär som skillnaden mellan insprutning och förgasare - grundfunktionen är samma.