Milkshaken
vad ni träter? :) jag vill bara skjuta in att långt ifrån alla tändstift som säljs nya är felfria.
Ett par ggr har jag fått tag i stift där gnistan har skjutit snett, vilket då gjort en kompression omöjlig, första ggn var jag inte så haj på detta så jag plockade ner nästan halva motorn i tron att det var nåt annat fel... Grannen kom till mig och frågade... Du har väl testat stiftet? ja men det är ju nytt sa jag.... testa sa han,,, och det gjorde vi.....kaputt, fick ett nytt på "garantin" reklamation. sen dess kollar jag alltid stiften först INNAN jag river ner motorer...:)
 
Tyresö
tjaboo skrev:
Bara att söka för jag är inte ensam på byggahus om att ha haft problem med tändstift som varit direkt värmerelaterade, till exempel:

Möjligen kan ett felaktigt tändstift åxa vara problemet.., spricka i porslinet /isolatorn, eller felaktigt värmetal...
[länk]

Men spricka i porslinet/isolatorn räknas väl ändå som ett trasigt stift och gör inte att motorn dör när stiftet blir varmt - antingen fungerar ett stift, eller så fungerar det inte.

Jag hittade dessutom inget i den tråden - mer än ett påstående i ett inlägg - om att det var stiftet som det var fel på. Det är väl bättre att du kommer med egna kunskaper än att relatera till ett spontant inlägg, utan vetenskap, i någon tråd.
 
Blev en liten sidodiskussion här om tändstift. Hur som haver så har jag ett nytt tändstift. Ingen skillnad mot tidigare.

Har inte haft tid att skruva idag, hoppas få tid med det i veckan.

2 röster på kondensatorbyte, går det att mäta om det är fel på den gamla kondensatorn. Var får man tag i en ny? Den ska tydligen heta 29861.

@Milkshaken, jag är kanske lite trög men jag fattar fortfarande inte vad membranet gör. Menar du att det fungerar som "bränslepump" och att ett dåligt membran gör så att motorn inte får bränsle?
Det sitter ngt mellan övre och undre delen på förgasaren, om det är en packning eller ett membran vet jag inte, dvs ovanför flottören, är det den du menar?
 
Milkshaken
Låter som att det är ett membram ja....
membramet är som om du tänker dig en form av packning, den ser till att det blir som ett vaccum vid förgasarens inkommande kanal för bränslet.... Sen när man har motorn igång så rör sig liksom membramet, och det blir som en form av pump.... Om membramet har det minsta lilla hål isig, eller blivit för hårt, så funkar det inte som det ska och likaså funkar inte frambringandet av bränslet......
Där fick du lite mera fakta..... En förgasare som inte har använts på ett tag, torkar ofta i membramet,,, det kan räcka med vinterförvaring ibland.... Därför ska man alltid konservera såna förgasare, med typ lite fotogen eller stabilisitator i sista tankningen,,,, dessa håller då membramet mjukt och fräscht.
 
Milkshaken skrev:
jag vill bara skjuta in att långt ifrån alla tändstift som säljs nya är felfria.
Ett stort +1, ironiskt nog har jag haft mest problem med ngk's tändstift som en del påstår är kvalité och minst problem med biltema's tändstift som många säger är skräp.

Tyresö skrev:
Det är väl bättre att du kommer med egna kunskaper än att relatera till ett spontant inlägg
Missade du att jag skrev att jag inte varit ensam om att ha haft de problemet? dvs jag har personlig erfarenhet av tändstift som fungerat när motorn varit kall men slutat fungera när motorn kommit upp i värme för att fungera igen när motorn svalnat av.
Efter tändstiftsbyte gick motorn problemfritt, när jag bytte tillbaka till de gamla tändstiftet kom problemen tillbaka.

robsan skrev:
går det att mäta om det är fel på den gamla kondensatorn.
Lite dyrare multimetrar kan ibland mäta kapacitans.
Var får man tag i en ny? Den ska tydligen heta 29861.
Bl.a ebay har.
http://cgi.ebay.at/Briggs-Stratton-Kondensator-29861-/250740586479
 
Redigerat:
tjaboo skrev:
Lite dyrare multimetrar kan ibland mäta kapacitans.
Men hur vet jag om det är fel på den? Är den i så fall trasig jämt eller är den temperaturberoende på ngt sätt. Tänkte bara eftersom det verkar vara värme som får motorn att stanna. Om jag plockar loss och mäter så kanske den visar rätt värde eftersom den är kall??? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Vet inte hur en kondensator funkar =)


Tack Milkshaken för ditt förtydligande. Kul att lära sig nya saker. Om jag bara får igång den så ska jag även tänka på dina råd om konservering så kanske den funkar även nästa vinter =)
 
Tyresö
Oftast är det så att när membranet är trasigt, så fungerar motorn men den går upp och ner i varvtalet - det blir en orolig motorgång. Men när du beskriver att motorn tvärdör, då har jag svårt att tänka mej att det har med förgasaren att göra. Förgasarproblem brukar göra att motorn sjunker sakta i varv och motorn blir orkeslös, för att sedan stanna.

Om en motor tvärdör, då är det någonting med elsystemet som strular.
 
robsan skrev:
Men hur vet jag om det är fel på den?
Finns 2 saker du kan göra med kondensatorn, det första är att mäta resistansen genom den, om kondensatorn funkar som den skall ska resistansen sakta stiga till ett värde högre än multimetern kan mäta.
Det andra du kan göra är att mäta kapacitansen när kondensatorn är kall och sen värma upp kondensatorn och mäta kapacitansen igen, värdena ska va "likvärdiga".
Hur mycket kondensatorn kan värmas upp är jag lite osäker på men bör inte va något problem.
Är den i så fall trasig jämt eller är den temperaturberoende på ngt sätt. Tänkte bara eftersom det verkar vara värme som får motorn att stanna. Om jag plockar loss och mäter så kanske den visar rätt värde eftersom den är kall???
En trasig kondensator kan helt klart va värmeberoende
Vet inte hur en kondensator funkar =)
Grovt sett påminner kondensator om ett batteri, dess huvudsakliga funktion är att lagra och avge energi, i en motor skyddar den brytarspetsarna från att brinna upp och förstärker gnistan.
http://www.howstuffworks.com/capacitor.htm
 
Milkshaken
Tyresö skrev:
Oftast är det så att när membranet är trasigt, så fungerar motorn men den går upp och ner i varvtalet - det blir en orolig motorgång. Men när du beskriver att motorn tvärdör, då har jag svårt att tänka mej att det har med förgasaren att göra. Förgasarproblem brukar göra att motorn sjunker sakta i varv och motorn blir orkeslös, för att sedan stanna.

Om en motor tvärdör, då är det någonting med elsystemet som strular.
Jag håller med Tyresö, men ofta så går det att starta motorn, men när ett stelt membran aka "jobba" så blir glipan för stor och bensinen kommer inte fram. Med följd att motorn tvärdör. "Inge mat inge liv"!!
 
Ventil spelet, eller rättare sagt avsaknad av spel.

Har en kollega som hadde detta problem med en äldre slunga, man kunde synka klockan med slungan. Den dog efter 12min, alltid. Gick klockrent i dessa 12 min sen fick den kalllna sen var det bara å köra igen. Han fick plocka ur ventilerna och köra med smärgeln.
 
Har försökt hitta en manual som beskriver hur man fixar ventilspelet men hittar ingen. Känns onödigt att köpa en ny för $40+
Någon som vill försöka förklara här hur jag ska gå tillväga. Räcker det med att öppna den lilla luckan som sitter bakom förgasaren eller måste jag plocka isär motorn?
Vad exakt är det som ska slipas ner? Själva armen till ventilen?
Att plocka ur ventilerna låter ju som en större operation, men det är kanske det som krävs?
 
Tyresö
Kolla först allt annat innan du börjar med ventilspelet. Ska du justera ventilerna, så måste du veta hur stort ventilspel just den där motorn ska ha - vet du inte det, rör då inte ventilerna alls.
 
Milkshaken
det finns en fin bok att köpa på tex biltema..... Haynes reparationshandbok för SMÅ MOTORER..... Där står det mycket, och visas även bra illustrationer.....
 
Milkshaken
Efter att ha läst ditt första inlägg igen, så håller jag på tändspole/Kondensator.... (Sitter ihop numer på moderna maskiner) eller membramet..... om det skulle vara problem med ventilerna så har jag svårt att tro att den skulle starta så lätt som den gör annars....
 
Milkshaken skrev:
det finns en fin bok att köpa på tex biltema..... Haynes reparationshandbok för SMÅ MOTORER..... Där står det mycket, och visas även bra illustrationer.....
Tack för tipset, har skaffat boken nu, verkar finnas mkt matnyttigt.

Ang kondensatorn så lästa jag det här "The alternative is to upgrade the engine to a solid state ignition control module". Någon här som har synpunkter på det, själv fattar jag inte riktigt vad det är. Ersätter den även spolen? Priset för ett sånt kit är nästan samma som för en ny kondensator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.