Tyresö
robsan skrev:
Det är som sagt en gammal motor med brytarspetsar och kondensator. För att slippa lossa svänghjulet (som verkar vara ett projekt i sig) tänkte jag byta till brytarlöst tändsystem. Marginellt dyrare än att byta kondensatorn. Den gamla tändspolen kommer jag inte röra. Bilder kommer senare...
Var noggrann med inpå mm när du monterar dit tändplattan - minsta mm fel (åt det högtända hållet) gör att motorn kommer börja knacka och ganska omgående har du då ett totalhaveri i motorn.

Blir motorn för lågtänd, så tar inte motorn någon skada, den blir bara svårstartad, orkeslös och med en väldigt hög bränsleförbrukning.

Så var extremt noggrann att följa markeringarna när du monterar tändplattan.
 
Milkshaken
Ojoj.. vad fel jag förmodligen haft..... Jag har en magnetare i mitt garage nu.. Och det följer hans beskrivningar precis... dock inte med brytarspets.... Byt Konding säger jag,,, på den jag fixar nu e den endast typ 20 mm lång och 13 mm tjock.....
ber om ursäkt för om jag har skummat in på ett och samma tändsystem tidigare.....
Personligen tror jag att du får svårt att byta till ett brytarlöst. eller med tändmoduler...
Byt du det som finns tillgängligt, sen på med svänghjulet... sen kör vidare i många år framåt...
Men om du dokumenterar med bilder så kanske bilden klarnar lite mera för mig....
 
Har inte ens tittat åt slungan på hela veckan men borde ta tag i det igen.
Jag har inte plockat lös svänghjulet och hoppas att jag slipper det. Verkar lite krångligt och specialverktyg rekommenderas. Är inne på att ersätta brytare och konding med en sån där plastbox, det har bara inte blivit av att beställa ngn. Som sagt, nästan ingen prisskillnad jmf med en ny kondensator.
Ska fixa fram nån bild...http://www.hakma.se/product/280313-tandsystem-elektroniskt-e-505-32-55-39.aspx
 
Milkshaken
Jag fick isär slungan igår, svänghjulet var en baggis med mutterdragaren till kompressorn... det sitter en magnetor, tändspole och en liten liten konding....Ska kolla priserna jag med....
 
Här kommer lite bilder på tändspole, ventiler, ventilfjädrar osv.
Hade förväntat mig betydligt mer sot och smuts när jag lyfte av topplocket, det var ganska rent tyckte jag, har iofs ingen aning om hur det kan eller brukar se ut.Har i efterhand skrapat bort lite beläggning från ovansidan av ventilerna, vet inte hur mycket man törs röra dom. Har torkat rent kolven med en trasa.
 
  • tändspole1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under toppen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilfjädrar1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Man kan tydligt se att tändningen stått helt fel - den ena ventilen är sotig (dålig förbränning) och den andra ventilen har blivit överhettad. Det syns även på kolven att tändningen har varit feljusterad.
 
Ajdå, eller, va bra. Dumt att den är fel men bra att det gick att utläsa från bilderna. Jag får väl ta och se över tändningen. Helt fel kan den ju inte ha varit eftersom slungan går och är lättstartad. Får inte ihop det med det tidigare inlägget om att högtänd snabbt leder till motorhaveri.
Är det enkelt att justera tändningen? Har ingen erfarenhet av 4-t motorer. Är det inte då man använder stroboskop?
Iofs kanske den fixar sig själv om jag satsar på en dån där box och kör brytarlöst.
 
Tyresö
Som jag skrev i tidigare inlägg, så "spikar" en högtänd motor (motorn tänder för sent) och det påfrestar ramlagren som till slut rasar. Spikning kan även leda till att ovansidan på kolven smälter och motorn går varm, vilket leder till totalhaveri i cylindern.

Motorn kan vara lättstartad trots att den är högtänd.
 
Milkshaken
Lugn o fin nu. Du har en sån täbdspole som jag trodde från början.
Kolla spelet mellan spolens elektrod och svänghjulet. Tycker det ser åt helsike för stort ut.
4 postit vik dom på mitten så har du bra spel sen.
 
Milkshaken
Hur går det för dig robsan?
 
Har väntat på den där boxen. Den kom igår så jag hoppas få tid att skruva lite nu i helgen.
Måste komma åt kabeln mellan britsens och spolen.
Ska plocka loss tändspolen och kika lite, ev ger jag mig på svänghjulet oxå.
 
Nu har jag lossat tändspolen. Trodde att det skulle finnas en kabel mellan den och brytare/kondensator, brukar det inte vara så?? Hur funkar det annars?
Jag har iaf ingen sån kabel. Det enda som finns är en blå kabel som går ner till gasreglaget.
Avståndet mellan gjulet och spolen var f.ö. 0,3mm, men elektroden, vad är det?
Är det hela den där bygeln eller har det ngt med den lilla "knappen" att göra, se bild 1.
Just nu har jag inte den blekaste aning om vad som är mitt nästa steg...
 
  • Spole1-text.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spole2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spole3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spole4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Du bör ha en blå kabel mellan kondensatorn och tändspolen tycker jag... Den blå som sitter där nu säger du går till gasreglaget.... det är ju bara en vanlig slutare.....

Ta bort svänghjulet och inspektera innandömet, förmodligen sitter en kondensator där, och sen brytarspetsar i navet på vevaxeln....Kolla upp dom sakerna....
Brytarspetsens gap ska vara 0,5 mm..

Skriv gärna, men jag kan inte svara förrän imorgon,,, måste lägga mig nu... ska upp och jobba kl, kvart i 3 inatt....
 
Milkshaken
Förresten, det jag kallar för elektroder är en sån som du har vilandes på ditt undre finger i den understa bilden till höger....
Vill minnas att gapet ska vara 0.2 mm men som jag sagt tidigare... 4 post-it lappar och sen vik dom på mitten... Då har du rätt avstånd...:)
 
Nä visst är det märkligt att det inte fanns nån kabel. Jag är helt förvirrad nu :S
Tror förresten ditt hjul ser annorlunda ut om det gick enkelt med mutterknackare. Har läst att dom rekommenderar en speciell avdragare men det kanske går ändå. Vet bara inte hur delarna sitter fast.
 
  • hjul1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hjul2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.