Amstaff_Loco skrev:
Kanon skoj att följa detta bygge! får hem mitt snöblad samt kedjor på tisdag som jag köpte näst intill oanvänt för 2000:- hoppas de blir bra, jag har en lite äldre maskin en Husqvarna YTH 1120-14 men som sagt de blir skoj att prova, bygg på å håll oss uppdaterade med alla projekt MVH
Har du fått hem snöbladet än? släng gärna upp lite bilder på det när det är monterat på traktorn ifrån olika vinklar:)

Hej jag kan slänga upp några bilder här i morgon, sitter just nu å funderar på att gjuta en egen bakvikt, jag har ju kula bak å sitter å försöker komma på nått smart,,, hmmm ja jag får lura vidare. Hojta om du har nån ide, för jag såg ju dina läckra hjulvikter...

Amstaff_Loco skrev:
Hej jag kan slänga upp några bilder här i morgon, sitter just nu å funderar på att gjuta en egen bakvikt, jag har ju kula bak å sitter å försöker komma på nått smart,,, hmmm ja jag får lura vidare. Hojta om du har nån ide, för jag såg ju dina läckra hjulvikter...
Ja bilder vill ja se på din traktor, gärna med plogen monterad.

Mina hjulvikter är framtagna genom avgjutning med gips i fälgen för att få fram profilen, sedan är det svarvat en trämodell utifrån profilen jag fick på gips-avgjutningen. Denna trämodell är maskinformad i bullmaskin på gjuteriet där jag arbetar och även är modellsnickare!

mina hjulvikter väger 15kg/st

Jag tycker för enkelheten skulle göra något liknande mej eller att du svetsar en liten ram av ex. 20x20 fyrkantsprofil som du skruvar bak i ramen på traktorn och monterar motvikten på.

Mvh.PeddaIndian

Hej igen nu kommer några bilder på klipparen med snöbladet på. måste säga att de funkar kanon att manövrera det från stolen, både höj och vinkelmässigt, ja nu blir de till att lura ut bakvikten,

• 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 4.jpg
    Skapa konto
Igår var jag och skaffade lämmar i 2mm plåt med bockad övre kant till kärran.

Och idag har jag skaffa mer gas då den var slut till svetsen.

Skall svetsa fast lämmarna imorgon och rostskyddsmåla sedan är det bara täckfärg "husqvarna-orange" och en 18mm plyfa i botten så är den klar.

En förhandstitt:)

• DSC00306.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Idag har jag svetsat lämmarna, slipat de sista och rostskydds-målat så nu är det bara skaffa täckfärg och en bottenplatta sedan är den klar:)

Lite bilder.

• vagnen-klar-pedda-2008-10-18.JPG
    Skapa konto
  • vagnen-klar-pedda-2008-10-18-2.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
hej hur går det för dig, själv väntar jag på snön :)

Amstaff_Loco skrev:
hej hur går det för dig, själv väntar jag på snön :)
Kärran är grundlackad med rostskyddsfärg och väntar på täcklack Husqvarna-orange blir de nog. Sedan är den klar.

Snöslungan bygger jag för tillfället lite på varje kväll. men går sakt framåt. Har problem med att jag inte kan få slunghjulet till att stå stilla hur mycket jag än släpper på remmen som dricver den. Håller på att kika på någon typ av broms-kloss mot remskivorna för att den skall stanna när man släpper på spänningen.

Frontfästena är grundmålade och väntar påsvart täckfärg, blir nog under veckan:)

Kommer bilder under veckan:p

Idag har jag sprut-lackerat frontfästena med svart 2-komp färg på jobbet. Så det kommer bilder på fredag eftermiddag. Skall svarva ett rem-spännarhjul på fre. eftermiddag oxå.

Sådär nu har jag lackat front.fästena i veckan:)

lite bilder.

• DSC00013.JPG
    Skapa konto
  • DSC00015.JPG
    Skapa konto
  • DSC00016.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Varit ute en liten stund till nu ikväll och skruvat lite på sakerna till snöslungan.

Staget med manöver-brytaren till luftkolven klart. lackat med 2komp. svart och ny luft-spak + monterat slangarna. går inuti rören för att slippa att dem trasslar in sej i under traktorn!

Blev ja mycket nöjd med:D;)

• DSC00020.jpg
    Skapa konto
  • DSC00021.jpg
    Skapa konto
  • DSC00022.jpg
    Skapa konto
  • DSC00023.jpg
    Skapa konto
  • DSC00024.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
ser riktigt bra ut, roligt med ORDENTLIGT SERIÖSA MÄNNISKOR som gör jobbet ordentligt, måste va härligt att ha tillgång till alla dessa "hjälpmedel" som lackering, svarvar,gjutjärn osv. mycket avundsjuk :)

Amstaff_Loco skrev:
ser riktigt bra ut, roligt med ORDENTLIGT SERIÖSA MÄNNISKOR som gör jobbet ordentligt, måste va härligt att ha tillgång till alla dessa "hjälpmedel" som lackering, svarvar,gjutjärn osv. mycket avundsjuk :)

Tack så mycket. jo jag gillar när det blir bra slutresultat på sakerna man bygger:)

imorgon skall jag försöka bygga klart ramen så jag kan lacka den nästa vecka på jobbet. Det är några ställen som skall helsvetsas och sedan skall jag montera styrpinnar till långa remmen. det är väl det vad jag vet nu. kan vara något mer.

Kommer kanske bilder imorgon på arbetet:)

härligt att höra skall bli skoj att se när du bifogar filmen ;-) när du är ute å öser snö sedan med den :-D

Amstaff_Loco skrev:
härligt att höra skall bli skoj att se när du bifogar filmen ;-) när du är ute å öser snö sedan med den :-D
Japp.....skall fixa en filmsnutt. bara hoppas de kommer så mycket snö så den går använda:rolleyes:

Jag har ritat ett vinkel-plog blad i cadprogrammet ikväll oxå. Vet inte om jag kanske bygger de längre fram oxå=) kan ju använda hela ramen under och luftkolven i fronten, byggt de typ som universal så jag kan koppla på snöplog oxå;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.