125 189 läst · 203 svar
125k läst
203 svar
Snöslunga till Stiga Park
Jaha okey. Hur långt kastar den iväg snön på ett ungefär? Fungerar den i blötsnö oxå? Sitter det riktiga lager i ändarna på själva slungrullen mot sidoväggarna?Peter_-_Emma skrev:Alltså min är exakt som den på bilden ovan men jag har plockat bort mellanhjulen.
Jag förstod inte meningen med dom, och dessutom så passade inte remmen annars.
Enligt vad jag kunde räkna ut så ändrade dom inte utväxling eller rotationsriktning.
Jag betalade 5000kr med kedjor och vikter. (jättefint skick)
Fästet jag kommer göra skall anpassas så jag både kan köra med snöslunga och snöplog. Då själva Stiga snöslungorna ändå inte passar min Husqvarna, kommer snöslungan jag köper såklart byggas om vid infästningarna.
Skall bygga en ramkonstruktion under min traktor som kommer sitta bultat i draget så frestar den inte traktorns chassi. Speciellt vid användning av snöplog så är detta nästan ett måste.
Mvh.Peter
Riktiga lager,kastar 10-15meter och funkar kalas, nästan bättre om det är lite mera snö även blöt.
Nu bor ju jag i Småland och inte Norrland ,vi får inte 2-3 meter snö på en natt.....
Nackdelen är att man får klä sig ordentligt för det yr upp runt maskinen.
Nu bor ju jag i Småland och inte Norrland ,vi får inte 2-3 meter snö på en natt.....
Nackdelen är att man får klä sig ordentligt för det yr upp runt maskinen.
Peter_-_Emma skrev:
Tackar för svaret. Jag satt just och funderade på om det inte yrde upp runt omkring utkastningsröret.
Jag har inte fått något svar på slungan jag hittade på annons hoppas på att få ett svar imorgon. Jag skall som sagt bygga konstruktionen/infästningen mot traktorn så det både går använda snöslunga och plogblad.
Jag arbetar för fullt med att bygga vidare på min maskin som skall skotta snö.
Då jag jobbar som modellsnickare på http://www.skeppshult.com så har jag tagit fram en form och gjutit egna hjulvikter i gjutjärn.
Dessa väger 15,0kg/st och skruvas fast genom fälgen i hålen som finns bakfälgarna från Husqvarnas fabrik med 2st M12 bultar/hjulvikt.
Grundmålade med hagmans grå primergrund på bilden. Kommer målas 2varv med svart blank rostskyddsfärg. Sedan är dem klara.
Kanske fel av mej och ha en projekttråd i denna delen? nån admin får flytta tråden till rätt ställe annars.
hoppas nån gillar mitt arbete iaf.
Då jag jobbar som modellsnickare på http://www.skeppshult.com så har jag tagit fram en form och gjutit egna hjulvikter i gjutjärn.
Dessa väger 15,0kg/st och skruvas fast genom fälgen i hålen som finns bakfälgarna från Husqvarnas fabrik med 2st M12 bultar/hjulvikt.
Grundmålade med hagmans grå primergrund på bilden. Kommer målas 2varv med svart blank rostskyddsfärg. Sedan är dem klara.
Kanske fel av mej och ha en projekttråd i denna delen? nån admin får flytta tråden till rätt ställe annars.
hoppas nån gillar mitt arbete iaf.
Snygga klumpar.
Jag såg denna på blocket http://www.blocket.se/vi/17601511.htm?ca=21_s
Jag såg denna på blocket http://www.blocket.se/vi/17601511.htm?ca=21_s
Peter_-_Emma skrev:
Tack Hjulvikterna kostar 1550:- /paret hos husqvarna återförsäljare och väger 25kg tillsammans.
Mina har varit lite arbete (gjort på rasterna på mitt jobb) och mina väger 30kg tillsammans men varit gratis och mycket snyggare på framsidan(skall ta kort på dem imorgon)
tack för tipset. har mejlat honom om hört efter bilder.
Vad har du för åkgräsklippare? Och vad har du för modell på snöplog/snöslunga. Kanske kunde lägga upp bilder på infästningen om du har traktormodell av husqvarna. Vet inte riktigt vilka fästpunkter som används på dessa traktorer för snöblad/snöslunga.unigas skrev:
Jag har som jag skrivit längre upp i tråden en Husqvarna LTH151 -08.
Självklart så fäster jag även längsgående balk i fronten samtidigt som draget bak.
Nu kommer kort på svartmålade hjulvikterna. skall målas 1varv till sen är dem klara. 2ggr grundfärg och 3ggr svart rostskydds/topplack.
Håller även på att bygga mej en robust kärra. Köpte mej 16x6.00 hjul från en åkgräsklippare. Tror dem suttit bak på nån Partner-modell. Måtten på kärran blir L.1300xB.900xH.300mm och byggs av 40x20 profilrör.
Idag efter jobbet svarvade jag till hjulaxeln. Den håller diam.32mm och själva tapparna i ändarna är 19mm borde hålla iaf.
Även skaffat mej en luftkolv som jag skall ha till snöplogen. slaglängd 50mm. Fick den gratis och är helt ny
Här kommer lite bilder.
Håller även på att bygga mej en robust kärra. Köpte mej 16x6.00 hjul från en åkgräsklippare. Tror dem suttit bak på nån Partner-modell. Måtten på kärran blir L.1300xB.900xH.300mm och byggs av 40x20 profilrör.
Idag efter jobbet svarvade jag till hjulaxeln. Den håller diam.32mm och själva tapparna i ändarna är 19mm borde hålla iaf.
Även skaffat mej en luftkolv som jag skall ha till snöplogen. slaglängd 50mm. Fick den gratis och är helt ny
Här kommer lite bilder.
Hur går det med bilderna unigas??
Nu har jag fått hem material till släpkärran jag skall bygga. Hjulen på bilden kommer användas som jag nämt tidigare och jag tror dem suttit bak på nån Partner åkgräsklippartraktor.
Rören är 40x40 profil och inte tunnväggiga för att tåla att lasta lite grus tex om jag skulle vilja detta. Jag bygger endast kärran för jag vill inte lägga ut 3600 på Husqvarnas PRO-vagn. Och dessutom gillar jag konstruktion
Har inte svetsen hemma för tillfället men den kommer förhoppnings-vis hem inom några dagar.
Har lagt upp rören hur det kommer se ut.
Kärrans yttermått är: längd 1300mm x bredd 900mm
Rören är 40x40 profil och inte tunnväggiga för att tåla att lasta lite grus tex om jag skulle vilja detta. Jag bygger endast kärran för jag vill inte lägga ut 3600 på Husqvarnas PRO-vagn. Och dessutom gillar jag konstruktion
Har inte svetsen hemma för tillfället men den kommer förhoppnings-vis hem inom några dagar.
Har lagt upp rören hur det kommer se ut.
Kärrans yttermått är: längd 1300mm x bredd 900mm