Nu har jag svetsat klart min vagn i veckan (till 90% klar) till min trädgrådstraktor. saknas lämmar och höj/sänkbart stödben.

här är lite bilder.

• DSC00869.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00870.JPG
    Skapa konto
  • DSC00871.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Så nu har man fått dit ett stödben och rostskydddsmålat chassit till kärran. Skiva till flaket kommer på söndag denna veckan. Lämmar väntar jag med svar på då jag har en förfrågan till en på dessa.

Även påbörjat snöplogen men inga bilder på detta ännu. blir med luftkolvar och 24liters trycktank:)

Lite bilder.

Kommentera och säg vad ni tycker

• DSC00877.JPG
    Skapa konto
  • DSC00875.JPG
    Skapa konto
  • DSC00874.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Ser ut att vara en gedigen kärra du fått till:) Följer tråden med spänning

Kalle.. skrev:
Ser ut att vara en gedigen kärra du fått till:) Följer tråden med spänning
tackar:) Jag håller just nu på med att jaga rätt på plåt och nån som kan bocka till plåte. skall ha 2mm plåt till lämmarna.

Även börjat lite smått med trycklufts-tank till snöplogen då den skall lyftas av en tryckluftskolv:D

kommer fler bilder i helgen

Idag har man arbetat lite på kärran.

Tillverkat ett ramverk för baklämmen. Svetsat på "svets-gångjärn" och monterat låsmekanism. Använde mej utav miniatyr boxlås som jag fann på Biltema.

Även svetsat klart och rostskyddsmålat min 24liters trycktankt till luften som skall vara till luftkolvarna på snöplogen.

Ideerna om snöslunga har inte dött ut utan jag letar fortfarande och bygger mej snöplog sålänge:)

Några bilder.

• DSC00886.JPG
    Skapa konto
  • DSC00887.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Nu idag har jag hittat en Stiga snöslunga som den i det första inlägget på första sidan i denna tråd. Får hem den i slutet på veckan. sen skall de byggas ny infästning. Återkommer med bilder.

• Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Här är bild på snöslungan jag köpt mej. kommer bättre bilder längre fram under veckan när den kommer hem:)

• PICT0711-18595254.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Idag fick jag hem snöslungan(se bild i inlägget ovan) .

jag har inte hunnit ta några kort på den. men har iaf. Ställt den framför min Husqvarna LTH151 traktor och börjat kika på drivningen via rem och en ramkonstruktion för infästningen.

kommer bilduppdatering under veckan om nån är intresserad av och följa detta bygge vidare.

mvh.PeddaIndian

Sådär då har man varit ute och skruvat bort orginal Stiga infästningen och utkastar-röret. Förberett för tillverkning av nya ram-verk/infästningen till traktorn imorgon.

Lite bilder(mobilbilder) oxå:)

• DSC00288.JPG
    Skapa konto
  • DSC00290.JPG
    Skapa konto
  • DSC00291.JPG
    Skapa konto
  • DSC00286.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
PeddaIndian skrev:
Idag har man arbetat lite på kärran.

Tillverkat ett ramverk för baklämmen. Svetsat på "svets-gångjärn" och monterat låsmekanism. Använde mej utav miniatyr boxlås som jag fann på Biltema.

Även svetsat klart och rostskyddsmålat min 24liters trycktankt till luften som skall vara till luftkolvarna på snöplogen.

Ideerna om snöslunga har inte dött ut utan jag letar fortfarande och bygger mej snöplog sålänge:)

Några bilder.

Kommer du sälja någon sådan vagn? Jag har en riktigt racklig vagn nu och skulle vara intresserad av att köpa en, självklart beroende på vad priset är.

Tjacko skrev:
Kommer du sälja någon sådan vagn? Jag har en riktigt racklig vagn nu och skulle vara intresserad av att köpa en, självklart beroende på vad priset är.

Hej!!
Problemet är att få tag i sådana hjul som jag har. Fick leta med ljus och lykta innan jag hittade mina hjul till vagnen hos en gräsklippare-försäljare i värmland. Kostade 1000kr och dem är beg men i gott skick.

materialet till vagnen kostar ca 700kr + arbete så det skulle bli för dyrt att tillverka kan jag tänka mej. och det är några timmar bakom. Vagnen är byggd i 40x40mm fyrkantsprofil-rör som är godstj. 5mm så den är stabil och håller att lasta mycket på. Kan tippa på en bra bit över 500kg iaf.

Hjul-axeln är 32mm solid axel med 19mm axeltappar med aluminium-bussningar och sax-sprintar som håller hjulen.

mvh.Peter

Då var det ett tag sedan man uppdaterade här. Har byggt vidare på ramen och konstruktionen för snöslungan till trädgårdstraktorn.

Inte så mycket kvar nu. lite infästningar till luftkolven och en arm med remhjul på som skall vara för tillslaget(starta remdriften till slungan)

Lite bilder.

• DSC00917.JPG
    Skapa konto
  • DSC00919.jpg
    Skapa konto
  • DSC00920.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Wilesco
  • Laddar…
Länge sedan de va uppdatering här nu. Har byggt lite till och från på konstruktionen med snöslungan nu. I torsdags kväll denna vecka så provstarta jag traktorn för att kolla hur rem-drivningen jag byggt fungerade. Det fungerar väldigt bra och är linjerat till 100%.

Idag har jag svetst klart de sista fästena för luftkolven som skall lyfta slungan. Och testat så kolven orkar lyfta och den lyfter utan större avsträngning trots att sjävla snöslungan väger över 70kg.
Nu är det inte långt kvar, bara lite smått såsom slipning och helsvetsning på vissa ställen innan målning.

Lite bilder.

• DSC00942.jpg
    Skapa konto
  • DSC00943.jpg
    Skapa konto
Kanon skoj att följa detta bygge! får hem mitt snöblad samt kedjor på tisdag som jag köpte näst intill oanvänt för 2000:- hoppas de blir bra, jag har en lite äldre maskin en Husqvarna YTH 1120-14 men som sagt de blir skoj att prova, bygg på å håll oss uppdaterade med alla projekt MVH

Amstaff_Loco skrev:
Kanon skoj att följa detta bygge! får hem mitt snöblad samt kedjor på tisdag som jag köpte näst intill oanvänt för 2000:- hoppas de blir bra, jag har en lite äldre maskin en Husqvarna YTH 1120-14 men som sagt de blir skoj att prova, bygg på å håll oss uppdaterade med alla projekt MVH
Tackar=) jo jag skall hålla er uppdaterade med bilder här. Nu imorgon skall jag slipa och blästra lite delar till front-fästena. Kommer väl bilder:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.